Jag har ett hus från 70 talet. Bott där i tre år. Har krypgrundsavfuktare från Anticimex. Den går hela tiden, och har läget under kontroll.

Nu har jag stängt av avfuktare n då det är vatten under huset, måndag i Halland har i skrivande stund detta problem.

Kollar jag då på elförbrukning under sista veckan, då den varit avstängd, så är det en påtaglig minskning. Fråga 1, är detta normalt/rimligt? Fråga 2. Skall man egentligen köra 24/7. Vad gör ni andra? Tänker att en timer och köra 12 av 24 timmar är fullt tillräckligt, alt, bara köra vinter, och stänga av på sommaren. Tacksam för alla synpunkter/Fredrik

• Energianvändningsdiagram för februari med markerad minskning vid vecka 8 när krypgrundsavfuktaren var avstängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga vad som är rimligt men jag tycker din drar rätt mycket. Ser ut som ca 30 kWh om dagen. Det är vad min sorptionsavfuktare förbrukar i månaden.

Min avfuktar bara när det behövs, det är inte många ggr per dag den är igång.

Sen är det på sommaren eller sensommaren det är mest aktuellt att köra med tanke på varm fuktig luft som kondenserar i kall krypgrund.

Fast det klart, denna "vintern" har nog inte varit snäll mot krypgrunderna.

Hur ser din krypgrund ut? Storlek? Ventiler som är tätade?

120 kvm och alla ventiler tätade. Byggplast i botten av grunden, ditlagt av Anticimex

Väldigt lik min krypgrund. Jag tycker det låter som hög förbrukning.

Svärföräldrarna hade oxå nån maskin från Anticimex som väsnades och gick hela tiden. Den har varit på service flera gånger och nu är den utbytt mot en ny av ett annat fabrikat som jag inte minns namnet på.

Vi har en Acetec 250 från 2014. Nu under februari ligger husets elbehov på under 35kWh per dygn. Krypgrunden är på lite drygt 100kvm.
Stapeldiagram som visar dagligt elanvändning i kWh för ett hus under februari månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för temperatur och luftfuktighet i grunden?

Temperatur, vet ej. Luftfuktighet, stabil normalt, 62-68%. Behöver man då köra avfuktning hela tiden? Och nästa fråga. Jag har serviceavtal med Anticimex, kan jag kräva att de byter ut den?

Om du inte vet temperaturen så är det stor risk att du avfuktar i onödan.

Tack för alla svar. Finns anledning att undersöka mer

Anticimex svar är att 95 % av alla användare kör hela tiden. I mitt fall står den troligen på kontinuerlig drift, det skall jag justera till behov, att den slår på vid en viss nivå

Lite beroende på temperaturen så kan du ju låta RF% krypa upp lite. 62% kan ju vara onödigt lågt.

• Gilla
Sven Snickare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.