Hej,

Har det regnat konstant i ett år eller? Min gräsmatta verkar vara totalt oförmögen att hantera regn (se bild). På sommaren är det oftast lugnt, men nu under höst och vinter har det sett ut såhär nästan varje gång det regnar. Det är horribelt.

Jag bor i radhus från början av 70-talet. Grannarna har liknande problem men vi har värst. Oron för fuktskador i krypgrund börjar gnaga så fort det regnar. Frågor:

- Hur ska jag/vi i längan hantera detta?
- Föreligger någon risk för fuktskada i krypgrund? Vattenansamlingen på min tomt börjar 2-3 meter ut (altanen syns nederst i bild.

Det är trist att inte kunna använda sin tomt vår-höst-vinter och växterna dör. Men sammantaget det lugnt sålänge inte grunden drabbas.

Enormt tacksam för tips och lugnande ord.

Mvh

• Översvämmad trädgård och gräsmatta efter regn, sett från en altan med en glödlampa i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marken måste luta ut från huset till något som kan vidarebefordra vattnet (brunn/dike).
Krypgrunden klarar sig om det nu står vatten där också.
Protte

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
BirgitS
Vi hade problem med att ett område på gräsmattan blev väldigt blött och då grävde vi bort grässvålen i mindre flyttbara bitar, grävde bort ca 20-30 cm styv lera och bytte ut det mot mer genomsläpplig jord innan vi la tillbaks grässvålen.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Området längre bort från huset ser ut att ligga högre och vattnet söker sig till lågpunkter så det är inte mycket att göra åt annat än att gräva dränering som kan leda bort vattnet.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
En tanke bara. Det ser högre ut mot vägen till. Vart tar vattnet från stuprören vägen? Kan det gå att ansluta eventuell dränering där?

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.