2 361 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Organiskt material under betongplatta
Hej!
Vi skall bygga garage till sommaren, ca 80kvm. Markarbeten för grunden är delvis gjort. Till detta är det använt sprängsten, storlekar upp till 1 meters diameter. Ca 1 meter tjockt ihopvibbat ordentligt i två lager med 0-150 och 0-80 med 800 kg padda. På detta skall ca 30cm ytterligare material. Innan detta las ut fanns till viss del organiskt material (bitar av skogsmark och någon mindre stubbe) på delar som kommer hamna under grunden. I samråd med grävare valde vi att inte schakta av detta. En oro för framtida sättningar och eventuella sprickor infinner sig dock nu, då detta förhållande inte gäller under hela grunden utan bara vissa delar. Vad tror ni, skall vi gräva upp detta och göra det ordentligt (ett rätt mastigt grävjobb), eller är det ändå osannolikt med sättningar? Vid sättningar, pratar man om ett tidsspann på 5-10 år eller markant längre? (uppåt 100 år). Finns det istället någon förebyggnade åtgärd vi kan göra med själva betongplattan för att minimera skador på denna? Förstår ifall det är svårt att svara på men all input är välkommen!
Mvh Plundraren
Vi skall bygga garage till sommaren, ca 80kvm. Markarbeten för grunden är delvis gjort. Till detta är det använt sprängsten, storlekar upp till 1 meters diameter. Ca 1 meter tjockt ihopvibbat ordentligt i två lager med 0-150 och 0-80 med 800 kg padda. På detta skall ca 30cm ytterligare material. Innan detta las ut fanns till viss del organiskt material (bitar av skogsmark och någon mindre stubbe) på delar som kommer hamna under grunden. I samråd med grävare valde vi att inte schakta av detta. En oro för framtida sättningar och eventuella sprickor infinner sig dock nu, då detta förhållande inte gäller under hela grunden utan bara vissa delar. Vad tror ni, skall vi gräva upp detta och göra det ordentligt (ett rätt mastigt grävjobb), eller är det ändå osannolikt med sättningar? Vid sättningar, pratar man om ett tidsspann på 5-10 år eller markant längre? (uppåt 100 år). Finns det istället någon förebyggnade åtgärd vi kan göra med själva betongplattan för att minimera skador på denna? Förstår ifall det är svårt att svara på men all input är välkommen!
Mvh Plundraren
Tack för svaren! Det låter onekligen som att jag kan chilla. Det totala djupet under plattan varierar, kanske från 0,8-1,6 meter till den gamla skogsmarken som sluttar lite
Mvh Plundraren
Mvh Plundraren
Klicka här för att svara