G
Anonymiserad 168520: Om ni ska bygga 152 exakt lika dana murar så skulle jag funderat på prefabricerade. Låt någon firma gjuta dem i en fabrik och sen gör ni klart grunden så lyfter man dem på plats och förbinder...
1 svar · 1,7k läst
·
T
ToRy: Förstår precis vad du menar(y), och det var så jag antog att det borde vara. Men man blir ju tveksam när "yrkesmän" som borde veta bättre än jag gör något helt annat.
11 svar · 6,9k läst
·
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: Aha, tänkte annars att det var: [MEDIA=youtube]u18JcfqeErs[/MEDIA] ;););)
4 svar · 6,8k läst
·
V
Vante: Kanske komplettera med Geonät.
5 svar · 6,6k läst
·
L
Livslärlingen: Sen ca 1 månad tillbaka är jag husägare. Superkul. Superspännande. Superfrustrerande. Och dyrt. Huset är uppdelat på två plan, ett entreplan samt en källarvåning. Källarvåningen är renoverad efter konstens alla regler, med dränering och allt vad det heter. Dock finns det ett rum (se bild) som jag måste ordna till. Men hur gör jag? Tanken är att rummet ska bli förråd/garderob.
0 svar · 1,2k läst
·
S
SideshowBobBuilder: Helt rätt teknik. Spade! Ingen fukt vid plattan. Gräv runt hela huset hela vägen ned så att du kommer _under_ plattan. Sannolikt ser det bättre ut ett spadtag ned men ta bort allt och ersätt med lite större grus som är enkelt att hantera med spaden. För stora dimensioner gör det jobbigt att hantera. Det kostar en del och är skitjobbigt. Men, en torrare platta känns bra när du går
41 svar · 21,8k läst
·
S
SideshowBobBuilder: [citat] Korrekt utförande torde vara att fuktisolera källaren enligt konstens alla regler. Då blir det torrare. Men, om fukten har kommit från källarens golv så har du ett större problem. Fukt kan ju komma både utifrån och underifrån. Lättbetong suger tyvärr jättefint. Sannolikt kommer det mesta av fukten från väggen eftersom plattan förhoppningsvis ligger på kross. Och då går
16 svar · 5,9k läst
·
R
Rickie: [citat] Nej, det dyker upp dagar då vi inte använt vattenutkastaren också
2 svar · 1,3k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: Ser ut som det sitter en kran under vattenytan :thinking: Något "fel" tror inte jag att det är. Snarare en lösning på något "problem" som vi är ovetande om. Kanske en pumpgrop? En brunn för uppsamling av markvatten? Vart tar rören vägen? Vad är elen till? Hur djup är brunnen? Helgjuten eller jord/grus i botten? Massor av nyfikna frågor.
2 svar · 2,4k läst
·
D
Derbyboy: [bild] [bild] [bild]
17 svar · 4,5k läst
O
olssonvbg: Tackar för tipset! Får försöka knacka bort allt löst och putsa med hård grundbruk. Problemet med fukten är löst genom doserat om avrinningen för uppfarten och höjt källartrappan med 2st steg. Sprickorna har inte blivit större efter detta gjordes för 4år sedan.
2 svar · 782 läst
·
J
J.tunan: Hej! Är på gång att göra om befintlig dränering runt huset. Grundvattnet ligger högt och kommer behöva ansluta dränering till brunn med pump för att få ut vatten till gatan. Min fråga är nu har någon använt dagvattenbrunn som pumpbrunn för att sänka kostnader och köpa enklare pump för att få iväg vattnet. Tanken är att använda befintliga anslutningar på dagvattenbrunn och
0 svar · 2,5k läst
T
tobbbias: [citat] Jag med ! :crysmile::crysmile:
11 svar · 14,9k läst
·
T
Tornhill 2: Hej. Vi skall mura upp en vinterträdgård i gammalt massivt tegel med två väggar delade med huset och två nya. Planen är dubbel tegelvägg med 10cm isolering mellan. Vägghöjd ca 3,5m och glastak . Skall man använda L-element till grunden, enligt den högra bilden, eller skall man strunta i det, enligt den vänstra? Jag inser att L-elementen ger bättre isolering, men motiverar det den
0 svar · 2,9k läst
·
J
justusandersson: Det är en tekniskt och teoretiskt komplicerad fråga, vilket kan förklara bristen på svar. Plattan från 1983 saknar uppenbarligen underliggande isolering. Storleken på fuktvandringen från rum genom plattor beror främst på temperaturskillnaden. Men rumstemperaturen påverkar också luftens fuktbärande förmåga. Jag gissar att i delen från 1972 kan du nog stänga av värmen på sommaren,
2 svar · 1,8k läst
B
blumenthal: Jag har gjort något liknande. Det är egentligen inga konstigheter så länge väggarna är stadiga och inte riskerar att sätta sig. Man gräver ut så mycket som man behöver, fyller upp med några decimeter kapillärbrytande singel eller liknande, lägger så mycket cellplast som man tycker sig behöva och gjuter en betongplatta högst upp. Det blir bra men det är mycket tungt arbete med
6 svar · 8,2k läst
·
H
Hella1: Hasopor ska jag lägga på minnet. Kan man gjuta ett rum i taget? Risk för springor o sprickor som släpper in vatten? Tack för vägledning!
2 svar · 4,2k läst
Axbard_89
Axbard_89: Exakt som det jag misstänkte. Kan för övrigt tillägga att avfuktar har jag haft över ett år. Plasten har jag lagt in nyligen och den gjorde en jäkla skillnad. Avfuktaren går enbart någon gång per dag nu och vid lägre RH. När jag enbart hade avfuktaren så gick den 1 gång per timme.
3 svar · 4,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Annars är ju en standard mursten typ benders megwall enkel att använda i fall som dessa, om man acccepterar utseendet förstås.
11 svar · 6,4k läst
·
G
GammaltSomNytt: För den som hittar denna tråd i framtiden; körde på att fylla med makadam och stenar så gott det gick och gjöt ihop med Finja grovbetong. Resultatet verkar bli helt OK, och med större kornstorleken i grovbetong så torkar det förhoppningsvis något snabbare i och med det tunna lagret.
1 svar · 2,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] I den ideala världen så är det som du säger. Men när verkligheten kommer och kör över en så blir det värre. Är undergrunden helt plan? eller är det en "kulle" eller "grop" på en halvcentimeter djup? Lägger man betongen exakt i liv med kantelementen eller blir det några mm under eller över, är kantelementen och friggen under helt i exakt rätt mått. Det blir snabbt en cm
6 svar · 4,0k läst
·
N
NiklasLundstedt: Hej Ostrune, Jag hittade en annan fråga på samma sida du länkade till. Där fick jag mitt svar. Så tack för den infon! /Niklas
4 svar · 3,3k läst
A
Anders_enebyberg: Har fått hjälp av markfirman att grovjustera grusbädden innan jag bygger kantelementen (prefab). Just nu så diffar bädden några centimeter här och där. Har hyrt en laser och en 100-vibra och tänkt att jämna av och sätta kantelementen i helgen. Är i valet och kvalet om jag ska köpa hem skärv och jobba med att bygga under elementen eller om jag ska jobba vidare med mtrl som jag har
0 svar · 1,3k läst
·
J
Jade78: Hej! Vi har grävt för pool men grävaren tog lite för mycket i ena hörnan där vi tänkt ha rabatt. Hur gör vi bäst för att fylla upp så vi kan anlägga rabatt med murkant? Vi vill ju inte att massorna rasar...
0 svar · 1,3k läst
E
Erik Salhammar: [citat] kullersten? Skulle funka iaf. Finns tyg kokosnätstyg som man nubbar fast och sen täcker med massa marktäckare med. Brukar man göra vid flodbankar för att förhindra erosion. Även gräs skulle binda jorden lite, men blir bökigt att klippa.. bygg en riktig mur i trå etapper med planteringar och buskar i.. men kostar pengar
1 svar · 5,5k läst
·
R
rainyface: Hej! Jag får tacka för snabbt och ett väl beskrivet svar, även om min återkoppling är lite sen :) Fick förklarat att det var en lite väl tilltagen idé som du också är inne på, men det blir alternativ 1 (enligt din beskrivning) eller alternativ 3. Ena firman kommer tillbaks på ”plastbesök” nästa vecka så får vi se vad vi kommer överens om ;)
2 svar · 3,7k läst
·
K
klepto2: Vi ställdes inför exakt samma dilemma då vi skulle bygga altan. Suterränghus från 1971 som aldrig omdränerats. Efter lite velande så valde vi att inte dränera då källaren är i princip torr, finns inga tecken på fukt i väggar. Man kan se enstaka fuktgenomträngningar i golvet (klinkersfogen) i tvättstugan på sommaren, men det är allt. Det är dock tveksamt om en dränering att
13 svar · 3,6k läst
·
D
Derbyboy: Nu har jag testat med både en bit papper och tändsticka. Det blåser lätt från grunden upp i bodelen. Jag vet inte om det är normalt eller inte. Krypgrunden måste hämta luft någonstans och det sker då utifrån.
29 svar · 7,9k läst
Molly Malone
Molly Malone: Det kanske inte är en vinkelslip, den är tung med stålskena. I alla fall, tack för tips, det där med sågbock funkade perfekt! Första biten klar, men hjälp vad jobbigt! Men ganska fint tycker jag. [bild]
5 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.