5 928 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Fuktskadad källarvägg
Korrekt utförande torde vara att fuktisolera källaren enligt konstens alla regler. Då blir det torrare. Men, om fukten har kommit från källarens golv så har du ett större problem. Fukt kan ju komma både utifrån och underifrån. Lättbetong suger tyvärr jättefint. Sannolikt kommer det mesta av fukten från väggen eftersom plattan förhoppningsvis ligger på kross. Och då går det ju utmärkt att fuktisolera hela källaren samt sedan torka ur några månader vilket kommer påverka din elräkning. Det kan definitivt inte skada.E extcon skrev:Köpte huset för ca 1 år sedan, demonterade oljetank i ouppvärmt utrymme i källaren. Fuktskadad vägg i lättbetong. Vad är akut att åtgärda och hur gör jag iordning det "på riktigt"?
Förstår och har planerat för dränering och isolering av husgrund där entreprenören sa att väggen kommer torka ut av sig själv på ett år efter att man dränera och isolerat på utsidan men vad behöver jag göra här och nu?
Lättbetong som sagt, verkar som att de målat innervägg med tät plastfärg se bilder och film. Räcker det med att få rent allt löst eller måste man gå djupare? Lättbetongen är ju porös i sig men där den är fuktig kan man väldogt lätt karva loss, ska jag göra det tills jag stöter på "fast" material eller är det bättre att låta det vara och kanske ställa in en avfuktare? Vad ska jag sedan spackla med så det inte blir likadant igen? Jag har förstått att jag ska använda silikatfärg men osäker på puts/spackel.
Måste sprickan i väggen åtgärdas på annat sätt än ytskikt?
Tacksam för alla råd och kommenter från alla experter här
[bild]
Köper man ett hus med källare så skall man vara medveten om dessa problem. Personligen kommer jag aldrig köpa ett hus med källare om det inte är en "vin"-källare.
Jag tycker vi skall sluta bygga hus med källare. Punkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden