Hej,

Vi har ägt vårat hus i fyra år (byggt 1977 och odränerat sedan dess) och ska nu dränera om och isolera källarväggen innan vi ska påbörja renovering av källaren. Huset är ett enplanshus med inredd källare. Det finns lite fuktproblem och vi har haft en besiktningsman som gjort en skadeutredning av källaren avseende fukt som rekommenderade dränering.

Vi har ett isolerat uterum som är gjort för ca 20 år sedan där man har gjutit en platta utanför köket. Har haft två dräneringsfirmor på offertbesök och de ville inte gräva under den, men jag grämer mig lite att jag kommer ångra mig i efterhand om inte den delen blir dränerad och isolerad. Men de båda har tänkt att utföra "ytdränering" runt om uterummet.

Nu här på kvällen har jag funderat över situationen och tänkte höra här. Vad tror ni om möjligheterna att såga upp betongplattan, rödmarkerat i figuren, för att komma åt den delen av väggen? Är det bara dumt? Jag ska givetvis höra med dem om de gillar min idé eller om de kommer dumförklarar en och man får leva med att den delen blir "ogjord"? Hur har/hade ni gjort med tillbyggnader?

Ritning av ett enplanshus med mått och markerad betongplatta i rött där ägaren överväger dränering och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tompax2
Detta är alltid ett problem! Det finns ingen quick-fix så att säga.

Alternativen är:

1. Dränera runt tillbyggnaden.
2. Riva tillbyggnaden, dränera, bygga tillbaka den.
3. Gräva under från två håll så gott det går, om det nu är möjligt.
4. Strunta i att den delen dräneras överhuvudtaget (ej rekommenderat).

Jag vet inte hur gediget och välbyggt ditt uterum är, eller i vilket skick det är i, men om det ändå är något som är tänkt att rivas/byggas om, om 5-10 år så bort med det bara.
Annars blir det så klart knepigt och du måste välja alternativ.

Att såga upp plattan som du skriver, ja, men hur blir det med byggnaden i övrigt ovanför? Skall den då plockas ner delvis också? Låter som ett stort arbete.

Det beror på underlaget och plattan också. Klarar den en underminering? Och hur stor i så fall?

Utan att veta mer än vad jag läser, så hade jag nog gjort följande:

Gräv runt hela tillbyggnaden, när ni väl är nere vid gamla dräneringen, så kapa den varsamt innan den gamla dräneringen sticker in under tillbyggnaden. Inspektera den, är den igensatt? Rensa ut, ser den ren och fint ut? Dammsug rent det bara, in med slangen så långt det går, från bägge håll. Använd dammsugare, tryckluft, allt du behöver för att få det så rent och fräscht som möjligt.

När du sedan drar den nya dräneringen så sätter du en Y-koppling i varje ände av den kvarsittande gamla dräneringen under tillbyggnaden, och låter ett nytt dräneringsrör runda tillbyggnaden.
På så vis har du kvar dräneringen utmed huset, under tillbyggnaden, likväl som du har en ny som även löper runt tillbyggnaden.

Isolera allt med dubbla 100mm Isodrän/Pordrän eller motsvarande. Gör samma sak runt tillbyggnaden, även om det känns överdrivet. Då får du en bra avrinning neråt i väggen så marken hålls torr under tillbyggnaden. Låt det kosta de extra skivorna, det är skit samma när du ändå gör ett så här stort projekt.

Fixa resten, fyll igen, och avnjut en öl i sommarvärmen. :beer:

Sen färdigställer du väggen under tillbyggnaden, i det fall du en gång får för dig att riva den i framtiden :)

Hej!

Jag får tacka för snabbt och ett väl beskrivet svar, även om min återkoppling är lite sen :)

Fick förklarat att det var en lite väl tilltagen idé som du också är inne på, men det blir alternativ 1 (enligt din beskrivning) eller alternativ 3. Ena firman kommer tillbaks på ”plastbesök” nästa vecka så får vi se vad vi kommer överens om ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.