D
useless useless skrev:
Testa att täta dörr och ventiler bättre. Går det att komma åt luftintaget vid eldstaden så att man t ex med lite rök kan kolla om det är ett luftflöde där?
Eventuell lukt borde kännas tydligare där vid eldstaden om den kommer från krypgrunden.
jo misstänker att jag måste börja med att täta dörren bättre. Slår på en list på insidan som dörren får gå emot och där sätter jag en gummilist.

Hålet vid eldstaden är ca 50mm i diameter och går bara igenom murstocken ner i krypgrunden. Kan kanske hålla en bit tunt papper för att se åt vilket håll luften blåser.

Blås ut en tändsticka så ser du på röken vilket håll luften rör sig.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Om du har ett lägre undertryck i grunden än i bostaden så blir det ingen negativ luftvandring.
Du menar att jag måste ha en kraftiga fläkt i grunden än den som sitter i badrummet?

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Varför ska ventilerna vara igensatta?
Puff. ;)

För att han har en avfuktare. Med öppna ventiler får man avfukta hela världen...

D
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Puff. ;)
jag använder avfuktare. Om jag inte sätter igen gluggarna avdunstar jag all världens luft.

Det finns ju olika teorier kring det där med varmgrung, uteluftsventilerad grund. I mitt fall hade uteluftsventilerad grund testats i 50 år och i kombination med dålig dränering blev resultatet en till stor del rutten trossbotten.

Hade jag inte satt igen gluggarna och struntat i avfaktuaren hade varm luft blåst in i den betydligt kallare grunden (berget är fortfarande kallt) med kondens till följd.

Ok, så jag som inte har avfuktare ska eller ska inte ha ventiler i grunden?

Det beror på... Det finns inget enkelt svar, utan man får utgå ifrån förutsättningarna i grunden.

Idén med ventilationsgaller i en krypgrunden är att markfukten som kommer underifrån skall ventileras ut. Normalt är det alltid en tryckskillnad på olika sidor av huset beroende på hur det blåser.
Stänger man ventilerna så letar sig markfukten upp i huskonstruktioner med med hjälp av undertrycket som finns i huset och som skapas av FA (frånlufts aggregatet)

Ett måste i dag är att marken är täckt med en åldersbeständiga plast som stänger fukt kvar i marken.

D
L Leif i Skåne skrev:
Idén med ventilationsgaller i en krypgrunden är att markfukten som kommer underifrån skall ventileras ut. Normalt är det alltid en tryckskillnad på olika sidor av huset beroende på hur det blåser.
Stänger man ventilerna så letar sig markfukten upp i huskonstruktioner med med hjälp av undertrycket som finns i huset och som skapas av FA (frånlufts aggregatet)

Ett måste i dag är att marken är täckt med en åldersbeständiga plast som stänger fukt kvar i marken.
även när man har Berg i dagen?

Det kommer inte så mycket markfukt genom berget... Däremot kan vatten rinna på berget in i krypgrunden där det dunstar.

Men största risken med berg i dagen är nog att det är kallt och fukt kondenseras ur uteluft som ventileras in.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Det kommer inte så mycket markfukt genom berget... Däremot kan vatten rinna på berget in i krypgrunden där det dunstar.
Det har jag löst med dränering eller vad man ska kalla det. Sågade och sprängde en del berg. Har pumpbrunnar utanför grunden som pumpar bort vattnet. Grundmuren kan på insidan i krypgrunden på några få ställen bli lite blöt men det är inga stora områden.

i maj blev det hastigt mycket varmt. I Stockholm har vi haft onormalt hög temp i maj. I samband med detta sköt fuktigheten i grunden iväg.

Det borde betyda att det kommer in uteluft som kyls mot berget i grunden?

D Derbyboy skrev:
Det har jag löst med dränering eller vad man ska kalla det. Sågade och sprängde en del berg. Har pumpbrunnar utanför grunden som pumpar bort vattnet. Grundmuren kan på insidan i krypgrunden på några få ställen bli lite blöt men det är inga stora områden.

i maj blev det hastigt mycket varmt. I Stockholm har vi haft onormalt hög temp i maj. I samband med detta sköt fuktigheten i grunden iväg.

Det borde betyda att det kommer in uteluft som kyls mot berget i grunden?
Det är nog inte bara mot berget som det kondenserar. Hela grunden och allt i den är ju betydligt kallare än omgivningsluften. Inläckande luft kondenserar mot det mesta i din grund.

D
Jajjemen, det är naturligtvis korrekt

D
Nu har jag testat med både en bit papper och tändsticka.

Det blåser lätt från grunden upp i bodelen. Jag vet inte om det är normalt eller inte.

Krypgrunden måste hämta luft någonstans och det sker då utifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.