7 880 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Undertryck eller övertryck i krypgrund
jo misstänker att jag måste börja med att täta dörren bättre. Slår på en list på insidan som dörren får gå emot och där sätter jag en gummilist.useless skrev:
Hålet vid eldstaden är ca 50mm i diameter och går bara igenom murstocken ner i krypgrunden. Kan kanske hålla en bit tunt papper för att se åt vilket håll luften blåser.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
jag använder avfuktare. Om jag inte sätter igen gluggarna avdunstar jag all världens luft.MariaiÖstergötland skrev:
Det finns ju olika teorier kring det där med varmgrung, uteluftsventilerad grund. I mitt fall hade uteluftsventilerad grund testats i 50 år och i kombination med dålig dränering blev resultatet en till stor del rutten trossbotten.
Hade jag inte satt igen gluggarna och struntat i avfaktuaren hade varm luft blåst in i den betydligt kallare grunden (berget är fortfarande kallt) med kondens till följd.
Ok, så jag som inte har avfuktare ska eller ska inte ha ventiler i grunden?
Idén med ventilationsgaller i en krypgrunden är att markfukten som kommer underifrån skall ventileras ut. Normalt är det alltid en tryckskillnad på olika sidor av huset beroende på hur det blåser.
Stänger man ventilerna så letar sig markfukten upp i huskonstruktioner med med hjälp av undertrycket som finns i huset och som skapas av FA (frånlufts aggregatet)
Ett måste i dag är att marken är täckt med en åldersbeständiga plast som stänger fukt kvar i marken.
Stänger man ventilerna så letar sig markfukten upp i huskonstruktioner med med hjälp av undertrycket som finns i huset och som skapas av FA (frånlufts aggregatet)
Ett måste i dag är att marken är täckt med en åldersbeständiga plast som stänger fukt kvar i marken.
även när man har Berg i dagen?L Leif i Skåne skrev:Idén med ventilationsgaller i en krypgrunden är att markfukten som kommer underifrån skall ventileras ut. Normalt är det alltid en tryckskillnad på olika sidor av huset beroende på hur det blåser.
Det kommer inte så mycket markfukt genom berget... Däremot kan vatten rinna på berget in i krypgrunden där det dunstar.
Men största risken med berg i dagen är nog att det är kallt och fukt kondenseras ur uteluft som ventileras in.
Men största risken med berg i dagen är nog att det är kallt och fukt kondenseras ur uteluft som ventileras in.
Det har jag löst med dränering eller vad man ska kalla det. Sågade och sprängde en del berg. Har pumpbrunnar utanför grunden som pumpar bort vattnet. Grundmuren kan på insidan i krypgrunden på några få ställen bli lite blöt men det är inga stora områden.useless skrev:
i maj blev det hastigt mycket varmt. I Stockholm har vi haft onormalt hög temp i maj. I samband med detta sköt fuktigheten i grunden iväg.
Det borde betyda att det kommer in uteluft som kyls mot berget i grunden?
Det är nog inte bara mot berget som det kondenserar. Hela grunden och allt i den är ju betydligt kallare än omgivningsluften. Inläckande luft kondenserar mot det mesta i din grund.D Derbyboy skrev:Det har jag löst med dränering eller vad man ska kalla det. Sågade och sprängde en del berg. Har pumpbrunnar utanför grunden som pumpar bort vattnet. Grundmuren kan på insidan i krypgrunden på några få ställen bli lite blöt men det är inga stora områden.
i maj blev det hastigt mycket varmt. I Stockholm har vi haft onormalt hög temp i maj. I samband med detta sköt fuktigheten i grunden iväg.
Det borde betyda att det kommer in uteluft som kyls mot berget i grunden?
Nu har jag testat med både en bit papper och tändsticka.
Det blåser lätt från grunden upp i bodelen. Jag vet inte om det är normalt eller inte.
Krypgrunden måste hämta luft någonstans och det sker då utifrån.
Det blåser lätt från grunden upp i bodelen. Jag vet inte om det är normalt eller inte.
Krypgrunden måste hämta luft någonstans och det sker då utifrån.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden