7 880 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Undertryck eller övertryck i krypgrund
Sida 1 av 2
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Har du ventiler i grunden?
Vad har du för ventilation i huset?
När är huset byggt?
EDIT: Övertryck borde ju vara betydligt mera sällsynt än undertryck, det kräver ju nån form av fläkt som aktivt trycker in luft i grunden?
Vad har du för ventilation i huset?
När är huset byggt?
EDIT: Övertryck borde ju vara betydligt mera sällsynt än undertryck, det kräver ju nån form av fläkt som aktivt trycker in luft i grunden?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Med en "PAX-fläkt", flera inluftsventiler och tätad grund, når du inget undertryck där nere...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Så länge man inte har problem med markradon ser jag inget syfte med att byta luften alls?
Just nu har jag väldigt höga fuktvärden (runt 75) och avfuktaren går 24/7.
Jag misstänker att det beror på:
1) Berg i dagen i hela grunden, fungerar just nu som en kylklamp.
2) otät dörr till krypgrunden i kombination med en öppning i eldstaden (hämtar luft från krypgrunden) i bodelen gör att paxfläkten drar in varm uteluft som kyls mot berget nere i grunden.
Jag misstänker att det beror på:
1) Berg i dagen i hela grunden, fungerar just nu som en kylklamp.
2) otät dörr till krypgrunden i kombination med en öppning i eldstaden (hämtar luft från krypgrunden) i bodelen gör att paxfläkten drar in varm uteluft som kyls mot berget nere i grunden.
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag gissar att du har ett svagt undertryck i och med att bostaden är ventilerad och bjälklaget aldrig är helt tätt. Så länge du inte har några olägenheter i form av radon eller lukt från grunden så är det bara att låta det vara.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Klart det går, men "good enough" är tillräckligt ..D Derbyboy skrev:
Har du en avfuktare så vill du ju avfukta så lite luft som möjligt, och ytterluften är oftare fuktigare än inomhus, så det ena är ju sämre än det andra...
Testa att täta dörr och ventiler bättre. Går det att komma åt luftintaget vid eldstaden så att man t ex med lite rök kan kolla om det är ett luftflöde där?
Eventuell lukt borde kännas tydligare där vid eldstaden om den kommer från krypgrunden.
Eventuell lukt borde kännas tydligare där vid eldstaden om den kommer från krypgrunden.
Tänker jag rätt:
Funderar på att skaffa en fläkt som drar ut luften från krypgrunden. Då finns det en risk att varm luft från bodelen kyls av inne i bjälklaget eftersom det är betydligt varmare i bodelen än i krypgrunden.
Funderar på att skaffa en fläkt som drar ut luften från krypgrunden. Då finns det en risk att varm luft från bodelen kyls av inne i bjälklaget eftersom det är betydligt varmare i bodelen än i krypgrunden.