1 828 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Risk för omvänd fukttransport?
Är inte så kunnig på området men försöker begripa i vilken utsträckning det finns risk för omvänd fukttransport om jag stänger av golvvärme på sommaren i nyköpta huset.
Så här står om grundläggningen i besiktningsprotokoll:
"Byggnaden är grundlagd med betongplatta på mark från 1972. Omgjorda 2016 med nyare mer fuktsäkra golvuppbyggnader har utförts med enligt uppgift uppgjuten EPS betong med elgolvvärme. Dock ligger äldre träväggar i kontakt med äldre betongplatta.
Delen från 1983 är en betongplatta på mark. Oklart om isolering ligger under betongen. Nu omgjort med klinker och elgolvvärme på betongen. Träväggar mot betonggolv/sockel."
Både 1972-delen och 1983-delen är omgjorda 2016 som jag förstått saken. Vad kan man säga om 1972-delen respektive 1983-delen av huset? Har noterat att 1983-delens golvvärme drar märkbart mer än övrig golvvärme med liknande temperaturinställning, om det är någon ledtråd.
Tack på förhand!
Så här står om grundläggningen i besiktningsprotokoll:
"Byggnaden är grundlagd med betongplatta på mark från 1972. Omgjorda 2016 med nyare mer fuktsäkra golvuppbyggnader har utförts med enligt uppgift uppgjuten EPS betong med elgolvvärme. Dock ligger äldre träväggar i kontakt med äldre betongplatta.
Delen från 1983 är en betongplatta på mark. Oklart om isolering ligger under betongen. Nu omgjort med klinker och elgolvvärme på betongen. Träväggar mot betonggolv/sockel."
Både 1972-delen och 1983-delen är omgjorda 2016 som jag förstått saken. Vad kan man säga om 1972-delen respektive 1983-delen av huset? Har noterat att 1983-delens golvvärme drar märkbart mer än övrig golvvärme med liknande temperaturinställning, om det är någon ledtråd.
Tack på förhand!
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är en tekniskt och teoretiskt komplicerad fråga, vilket kan förklara bristen på svar. Plattan från 1983 saknar uppenbarligen underliggande isolering. Storleken på fuktvandringen från rum genom plattor beror främst på temperaturskillnaden. Men rumstemperaturen påverkar också luftens fuktbärande förmåga. Jag gissar att i delen från 1972 kan du nog stänga av värmen på sommaren, medan det är mer svårbedömt i delen från 1983. Jag föreslår: testa och kontrollmät rumstemperatur och fukthalt i betongen (inte helt okomplicerat). Inneväggarnas syll bör vara isolerad från all betongkontakt.
Klicka här för att svara