S
Sven Thomas Jansson: [citat] Den gamla asfalten tas bort - hamnar längst ned
4 svar · 4,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Se till att det blir stabilt! https://www.byggahus.se/forum/threa...vinkelraeta-grindstolpar.320359/#post-3019637
1 svar · 1,6k läst
F
fsn: [citat] Leca på 10cm och sen gjuta på 3cm till? Låter inte rimligt, det blir tunt med betong. Då är det betydligt snyggare och snabbare lösning att distansa med EPS skivor som limmas direkt mot den befintliga muren och gjuta på minst 5cm betong. Lätt att såga ur ett hål med för armering tvärs mellan betongskivorna och i topp/botten så låter man det gå ihop helt så EPSn blir helt
7 svar · 5,6k läst
·
F
Fistarn: Tack för det
3 svar · 1,4k läst
joakim_j
joakim_j: Ja, jag hade helt enkelt gjort det som var lättast. Det viktiga är väl att inte föra dit massa vatten som inte var där innan, typ dra dagvattenrör under plattan. Men du skall ju ha dränering runt om den nya plattan och bra med dränerande material under den, så det borde räcka med dräneringsrören runt om tycker jag. Jag tror som sagt inte att det skadar med dräneringsrören som redan
6 svar · 2,5k läst
·
Familjenyheter
Familjenyheter: Ingen som har en tanke?
1 svar · 919 läst
·
P
Puffp: [citat] Jag gav mig på det själv för två år sedan. Köpte stämplar tillsammans med några andra på E-bay. Vi la väl ca 5000kr var på dessa med tullavgifter osv. Beställde genomfärgad betong (något dyrare men lätt värt det) och hade hit en drös med folk som hjälpte till under stämplingen varav två av dessa tidigare hade stämplat en del, totalt gjorde vi 80 kvm (dessa två satte
2 svar · 8,7k läst
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Stege? :crysmile:
27 svar · 6,9k läst
·
B
Bzr: [citat] Det blir väl ca 8-10mm på dessa ställen. Blir det för tjockt?
8 svar · 2,1k läst
·
T
T.Gustafsson: Hej. Ja, det går bra att skära av mattan och montera ny list. Tänk på att mattan skall sluta, och listen monteras, under markytan. Skär gärna av mattan ca 10 cm under färdig markyta och täck av med makadam, som på bilden. Listen skall aldrig synas och därför aldrig utsättas för solljus, då kommer den förbli rak.
2 svar · 3,8k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: [citat] Vanligt vägsalt kan även heta tösalt. Granngården jula etc brukar jag köpa ifrån
10 svar · 6,2k läst
·
A
Azaksson: Söker en gammal pensionär som kan tänka hjälpa till med grundplatta till uterum och bygglov
0 svar · 1,1k läst
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Ett hus jag kollade på som låg ute på landet med åkrar som närmsta granne hade samma typ av pumpbrunn. Den fanns där för att grundvattennivån ibland var ganska hög och då pumpade man helt enkelt bort vattnet till dräneringsbrunnen. Kontrollera med jämna mellanrum att pumpen fungerar, det lär finnas mån slags nivåvakt på den.
4 svar · 4,6k läst
·
O
OzP: [citat] Yes, jag vet. Men vill förbereda så mycket jag kan innan det. Har ett bygglov på Attefallshus 25 men ska söka för 30kvm.
2 svar · 1,6k läst
·
Joacimz
Joacimz: Nu är jag inte någon expert, men har man inte grus närmast en stödmur för att tjälen inte ska trycka ut den?
1 svar · 2,1k läst
M
MagHam: Även här kommer ett lite svävande svar. Jag har en liten tillbyggnad vid fritidshuset. Tillbyggnaden är krypgrund (ej torpar som din) och huset i övrigt har källare. Det är ganska mycket fukttryck trots dränering så jag la plast på marken i krypgrunden. Upplever att det är torrare där efteråt än före, men har faktiskt inte mätt. Är det inte byggnadsvård vi pratar om så tycker
6 svar · 2,0k läst
P
Plupp 337115: Hej, Står i begrepp att bygga ut kolonistugan. Husets ena gavel (ca 3m bred) ska flyttas ut en dryg meter. Plintar är nergrävda (enligt konstens alla regler) på detta avstånd från nuvarande yttervägg under förra sommaren. Eftersom golvet i den nya delen ska vara i nivå med det befintliga har plintarna fått grävas ner ganska djupt, dvs det är inte så mycket av den som sticker upp ovan
0 svar · 2,7k läst
·
B
bossespecial: [citat] Jag bygger min mur likt ett ”L-stöd” dvs att man låter muren och sulan hålla emot jordtrycket. Använder man sig av geonät är det nätet och den bakomliggande jorden som håller tillbaks muren. Personligen skippar jag alternativen med geonät, främst på grund av att det ger begränsningar för vad man kan göra på ytan ovan muren, man kan exempelvis inte gräva hur som helst
6 svar · 3,2k läst
percivalor
percivalor: Hej alla Tack för alla svar och speciellt tack till er som orkade engagera er och ge bra svar! Lösningen blev så här istället, se bild. Körde dit bilen, spände fast en bärrem i dragkroken och via en annan pelare för att få böjningen åt rätt håll. Tackar för denna gång
14 svar · 4,6k läst
·
H
HSP: Det ska även grävas nog djupt. Dvs. Slangens ovansida ska ligga under sulans nedere kant.
17 svar · 2,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Har du grundvattennivån betryggande under källargolvsnivån är det inte säkert att du behöver greja med något bortförande av dagvatten/dräneringsvatten, det kan nog sjunka ner av sig självt i tillräcklig takt ifall du har hyggligt dränerande mark, och tar till rätt åtgärder vid markytan så att så lite vatten som möjligt letar sig ner. Men skulle grundvatten stå över
6 svar · 3,6k läst
Excel
Excel: Lärdom 6 år senare, skippa singeln intill vägg och ersätt med jord och marksten. Singeln under gör det även svårt för gräsmattan att få fäste då del blir för torrt.
30 svar · 14,4k läst
·
A
Alfons3301: [bild]
3 svar · 3,1k läst
·
N
Nafnafnaf: Perfekt tack!
5 svar · 2,7k läst
pej79
pej79: Planerar att ersätta vår obrukbara slänt med en pool (stålstomme) för nästa säsong. Bokigt att komma åt så tanken är att göra utgrävningen till ett höstprojekt och ta lite i taget. Slänten består av fyllnadsmaterial (sand, grus, sten). För att inte det ska rasa tänker jag att man behöver stabilisera väggen som blir, iom att det kommer att stå så ett tag innan hela slänten
0 svar · 2,0k läst
·
Thildos
Thildos: [citat] Tusen tack för svar!! :)
4 svar · 3,7k läst
E
Erik Salhammar: [citat] Nä du är verkligen inte ute och cyklar. Tycker att barn också ska ha fina miljöer att växa upp i och kring. ju större stenarna är, desto mindre blir risken. Men muren ska luta bakåt och vara bakfylla med makadam. Ger gärna utförliga råd på Mail så bara att skicka om du har frågor. vi ska inte mörda barnen med vårat säkerhetstänk. Och stora stenar halkar man inte på
11 svar · 22,9k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] ja det går, har sett en tråd här nånstans på bh, då anläggs ett garage och väg uppe på en gabionmur. Vägverket använder också gabionen för att MINSKA marktrycket, konstigt nog. tycker denna typ av mur funkar bäst i moderna bestånd. Nyfunkis typ. Inte på landet. Då är kallmur mycket vackrare, och billigare.
29 svar · 86,2k läst
·
M
Marcus Persson: Hej! Jag har tänkt bygga en altan med gjuten platta, men marken lutar så jag funderar på att bygga en stödmur med hjälp av skalblock. Frågan är hur ska detta ska anläggas så att det håller? Lite förutsättningar: Tjocklek på altanplattan 100 mm. Plattan ska ligga ovanpå den tänkta stödmuren så att den inte syns när man står på altanen. Marken består mestadels av väldränerad
0 svar · 2,3k läst
·
T
T.Gustafsson: Det är väldigt svårt att få en full återfyllnad under en trappa efter att man grävt upp bakom/under. När man gräver ur så rasar massorna som ligger packat under stegen och vid återfyllnaden så får man helt enkelt inte tillbaka material packat under varje steg som det var innan - tomma fickor kommer att finnas efter återfyllnaden. När det nu regnat så kraftigt så har regnet tagit
1 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.