Köpte huset för ca 1 år sedan, demonterade oljetank i ouppvärmt utrymme i källaren. Fuktskadad vägg i lättbetong. Vad är akut att åtgärda och hur gör jag iordning det "på riktigt"?
Förstår och har planerat för dränering och isolering av husgrund där entreprenören sa att väggen kommer torka ut av sig själv på ett år efter att man dränera och isolerat på utsidan men vad behöver jag göra här och nu?
Lättbetong som sagt, verkar som att de målat innervägg med tät plastfärg se bilder och film. Räcker det med att få rent allt löst eller måste man gå djupare? Lättbetongen är ju porös i sig men där den är fuktig kan man väldogt lätt karva loss, ska jag göra det tills jag stöter på "fast" material eller är det bättre att låta det vara och kanske ställa in en avfuktare? Vad ska jag sedan spackla med så det inte blir likadant igen? Jag har förstått att jag ska använda silikatfärg men osäker på puts/spackel.

Måste sprickan i väggen åtgärdas på annat sätt än ytskikt?

Tacksam för alla råd och kommenter från alla experter här
Fuktskadad källarvägg i lättbetong med synlig mögel och flagnad färg, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Fukt- och mögelskadad källarvägg i lättbetong med synliga sprickor och avflagning.
    Skapa konto
  • Fuktskadad lättbetongvägg med sprickor och flagande färg i källare.
    Skapa konto
  • Fuktskada på en lättbetongvägg med sprickor och flagande färg i en källare.
    Skapa konto
  • Fuktskadad lättbetongvägg med synlig mögel, avflagningar och sprickbildning i källare.
    Skapa konto
  • Fuktskadad lättbetongvägg med flagande färg och en synlig spricka, tecken på behov av reparation.
    Skapa konto
  • Fukt- och mögelskador på lättbetongvägg i källare med avskalad färg och synlig påverkan.
    Skapa konto
Är du säker på att grundmuren är i lättbetong? Låter väldigt skumt. Vårt hus är byggt i lättbetong, men grundmuren är betonghålsten.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Är du säker på att grundmuren är i lättbetong? Låter väldigt skumt. Vårt hus är byggt i lättbetong, men grundmuren är betonghålsten.
Hmmm, jag är ganska säker. Huset är byggt 1969. kolla videosnuttarna, är det inte lättbetong? Det står så i prospekt och besiktningsprotokoll, resten av huset i trästomme så jag kan inte ha förväxlar det.

E extcon skrev:
Hmmm, jag är ganska säker. Huset är byggt 1969. kolla videosnuttarna, är det inte lättbetong? Det står så i prospekt och besiktningsprotokoll, resten av huset i trästomme så jag kan inte ha förväxlar det.
Det ser ju ut som blåbetong iofs, trodde inte man använde det i grundmur.

Det ser ju ut som blåbetong iofs, trodde inte man använde det i grundmur.
Förutsatt att det är lättbetong, några råd?

E extcon skrev:
Förutsatt att det är lättbetong, några råd?
Oavsett material så är problemet på utsidan, det finns inget du kan göra på insidan sålänge utsidan är densamma. Allt du gör på insidan är pengar i sjön om du inte löser problemet på utsidan. I väntan på omdränering kan du kanske frilägga muren för hand vid problemområdet.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Oavsett material så är problemet på utsidan, det finns inget du kan göra på insidan sålänge utsidan är densamma. Allt du gör på insidan är pengar i sjön om du inte löser problemet på utsidan. I väntan på omdränering kan du kanske frilägga muren för hand vid problemområdet.
Tack! Så det är inget som måste åtgärdas akut på insidan? När det är dränera och isolerat på utsidan så får jag göra inlägg igen för att komma vidare då

Jag tror inte det är särskilt akut, lättbetong klarar fukt. Möjligtvis att är det lättare att karva i det om det är fuktigt, men det är lätt att karva i även om det är torrt. Frilägg muren på utsidan om det går och låt det torka ut, är det flera år till omdränering kan du ju sätta en bit platon vid området som en tillfällig lösning och återfylla.

Är det bara här du har fuktgenomslag? Eller finns det på fler ställen?

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Jag tror inte det är särskilt akut, lättbetong klarar fukt. Möjligtvis att är det lättare att karva i det om det är fuktigt, men det är lätt att karva i även om det är torrt. Frilägg muren på utsidan om det går och låt det torka ut, är det flera år till omdränering kan du ju sätta en bit platon vid området som en tillfällig lösning och återfylla.

Är det bara här du har fuktgenomslag? Eller finns det på fler ställen?
Tack! Resten av källaren är totalrenoverad 2015 med golvvärme och inget organiskt material med ny silikatfärg så inga andra lika kraftiga genomslag även om det finns någon spricka gör och där. Bara rummet där oljetanken stod som var ouppvärmt som är på bilderna.

Själv har jag liknande delar som jag åtgärdat genom att knacka/skrapa bort allt ”löst” och sedan kört med putsbruk c.
I ditt fall är det ju lika bra att vänta till efter dräneringen med att måla väggen.

Det knepiga är att ”sluta i tid” med att ta bort det lösa, i och med att blåbetongen är så himla lös i sig, så man vill ju egentligen fortsätta tills man kommer till putsbruket på andra sidan...
Man får känna sig för och komma på ungefär var skillnaden mellan dåligt och bra går och nöja sig där.
Passa på och knacka lätt (för annars har du ju sönder de där skitväggarna även om de är ”friska”) och höra efter om det är fler ställen som är dåliga trots att de ser bra ut, så att du kan ta bort allt på en och samma gång. Det är ju ett himla skitgöra, så onödigt att behöva göra det flera gånger när du väl börjat med putsningen och fått det bra.

Alternativt skiter du i det och väntar på att dräneringen är klar, slänger upp plåtreglar och sätter nya gipsväggar istället...

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv har jag liknande delar som jag åtgärdat genom att knacka/skrapa bort allt ”löst” och sedan kört med putsbruk c.
I ditt fall är det ju lika bra att vänta till efter dräneringen med att måla väggen.

Det knepiga är att ”sluta i tid” med att ta bort det lösa, i och med att blåbetongen är så himla lös i sig, så man vill ju egentligen fortsätta tills man kommer till putsbruket på andra sidan...
Man får känna sig för och komma på ungefär var skillnaden mellan dåligt och bra går och nöja sig där.
Passa på och knacka lätt (för annars har du ju sönder de där skitväggarna även om de är ”friska”) och höra efter om det är fler ställen som är dåliga trots att de ser bra ut, så att du kan ta bort allt på en och samma gång. Det är ju ett himla skitgöra, så onödigt att behöva göra det flera gånger när du väl börjat med putsningen och fått det bra.

Alternativt skiter du i det och väntar på att dräneringen är klar, slänger upp plåtreglar och sätter nya gipsväggar istället...
Tack! Rummet är ouppvärmt idag men är tänkt att husera ny bergvärmepump och dubblera som förråd. Men då är det ok att vänta till i höst när det ska isoleras, dräneras och installeras bergvärme då?
Jag har inte sett väggen innan jag rev tanken så blev lite stressad

E extcon skrev:
Tack! Rummet är ouppvärmt idag men är tänkt att husera ny bergvärmepump och dubblera som förråd. Men då är det ok att vänta till i höst när det ska isoleras, dräneras och installeras bergvärme då?
Jag har inte sett väggen innan jag rev tanken så blev lite stressad
Ingen panik, sådär har det nog sett ut de senaste 15 åren.

• Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Ingen panik, sådär har det nog sett ut de senaste 15 åren.
Det är inte helt omöjligt, det känns lite bättre nu, tack

Ja, det där är inget som kommit snabbt, även om det är en klassiker när man slutar ha en oljepanna som värmer och torkar ur rummet.
Du kan gott vänta till efter dräneringen eller när du känner att det passar dig.
Men jag skulle göra det innan montaget av bergvärmen, mest för att det kan lättare att arbeta och komma åt nu och skönt att ha allt klart när den är på plats.
Men oavsett så är det ett bra väderoberoende vinterjobb, nu finns det roligare saker att ägna sig åt än att skrapa väggar i källaren. :)

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det där är inget som kommit snabbt, även om det är en klassiker när man slutar ha en oljepanna som värmer och torkar ur rummet.
Du kan gott vänta till efter dräneringen eller när du känner att det passar dig.
Men jag skulle göra det innan montaget av bergvärmen, mest för att det kan lättare att arbeta och komma åt nu och skönt att ha allt klart när den är på plats.
Men oavsett så är det ett bra väderoberoende vinterjobb, nu finns det roligare saker att ägna sig åt än att skrapa väggar i källaren. :)
Grymt, tack för alla svar och delade råd! I rummet har bara tanken stått, pannan står på entréplanet så rummet har inte varit uppvärmt så länge jag vet, typ aldrig vad jag vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.