O
Ontrack: Tack för svar. Så om man som jag kör med jordborr (ytan i botten är densamma), så finns ingen anledning.
2 svar · 1,8k läst
Z
Zakalwe: Hej! Vi har ett 1½-plans hus från 77' med oisolerad platta på mark. I samband med omläggning av marksten framför husets kortsida passade jag på att lägga ett 90mm dräneringsrör utmed sulan (med svag lutning mot tilltänkta dräneringsbrunnen). Vi har egentligen inte haft större problem just där men det verkar inte ha funnits några dräneringsrör runt sulan så det skadar inte att
0 svar · 1,1k läst
·
Z
Zynvinkeln: Lägg stenen i 0-4. Detta blir hårt så du kan gå på det under tiden
1 svar · 928 läst
S
Stefan1972: Annars om man vill ha det fint så sägs det att kalkkross är det bästa på gångar och ytor som ska se vackra ut och kunna beträdas och köras på.
12 svar · 20,0k läst
·
A
ArneTW: [citat] Det skulle kanske funka... hållfastheten blir dock osäker om procentar med stor/mycket sten. Men man kan ju mura med sten också så... /ATW
19 svar · 10,5k läst
useless
useless: Det låter som en bra lösning. Räcker inte stolpskon ända ner i berget så borrar du och fäster armeringen i berget.
1 svar · 1,7k läst
·
R
RoBo: [citat] Japp
5 svar · 7,0k läst
·
R
5 svar · 7,0k läst
·
useless
useless: Hyr in några skollediga ungdomar. Jag tror du har svårt att hitta vuxna grovarbetare som kryper runt i en krypgrund utan rejäl ersättning.
1 svar · 1,5k läst
useless
useless: En plint är normalt sett så kraftigt överdimensionerad utifrån den last den kommer att utsättas för, så det är väldigt svårt att misslyckas.
15 svar · 8,8k läst
B
b8q: [citat] Det är ju mest kosmetiskt, så det handlar om hur petig och noggrann man är - och hur mycket pengar man har. Knacka bort puts och putsa om med nät är ett rätt drygt jobb.
4 svar · 1,8k läst
·
B
Björkman: Hmmm... vill minnas att jag använde samma diameter men att jag fick slå ner järnen och att det sprack i vissa fall. Körde tre järn per plint. Hade säkert funkat bra med något större borr också.
2 svar · 7,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det går bra att flyta hela ytan, men kostar ju en slant om det är stor yta. Är det bara på mindre områden så kan du köra med något handspackel som går att dra ner till noll, t.ex Ardex A30 eller. LIP 245 eller något motsvarande från andra märken. Men att se upp med är att många av dessa produkter inte tål att vara fuktiga jämt, så har du tillskjutande markfukt så är en del,
3 svar · 2,1k läst
S
Sköneman: [citat] Tack för ett bra svar, jag har faktiskt börjat med just detta då försäkringsbolaget inte gör något förrän det är konstaterat att det är en skada (De kan skicka Anticimex för inspektion men Anticimex säger själva att de inte kan göra något annat än att skriva rapport och dokumentera det jag själv ser så jag ska ta bilder åt dem). Nu bilar jag upp golven längs rören
6 svar · 3,9k läst
K
Knoxx: Det är så att våran parkering vätter ut mot en 30 väg där folk förmodligen kör 60. Har 2 små kids. Iaf så har jag tänkt att göra 2 låga murar med smidesstaket på. Det kan jag nog pilla ihop. Kruxet är ju grindstolparna. För jag vill ha smidesgrind 2 delad med en öppning på 3,5m. Kör mycket med släp osv. Så vill inte ha för tight. Hela öppningen är 10m. Vill bygga
0 svar · 1,8k läst
P
Putteman: [citat] Jag grävde ur 20-25 cm, sen blev det duk och singel 11-16 (ska ändå ha det runtomkring som dekoration så tog samma) och avslutade med XPS 80 mm längst upp. Hyrde även padda och körde ihop singeln, vilket kändes som om det gjorde stor nytta. Har just idag lyft på karet, så inget vatten i eller så än, så kan inte säga något om resultatet, men detta känns bra iaf.
14 svar · 31,3k läst
F
Finnwoodman: Hej! Har fått garagebygglov och håller på att speca inför entreprenadupphandling & avtal. Någon som kan bidra med lite kompetens kring hur jag specar yt-noggrannheten på betongplattan, dvs hur jämn plattan ska vara? Jakob
0 svar · 4,0k läst
P
Per_Eriksson: Som ovan.
3 svar · 6,7k läst
·
T
Tassen1: Hej Vi ska byta våra stenplattor till ölandssten. Jorden borde vara väl packad efter 40 år. Behöver man gräva upp för att lägga markduk tror ni? Tänkte kanske bara lägga ny sand ca 10 cm (?). Ogräs kommer väl med luften ändå? Har duken annan funktion också? Finns annat snajdigt man kan göra med skarvarna, undrar en rookie.
0 svar · 1,6k läst
V
Villaägare Örebro: [citat] Ja, det var teori nr. 1 - råttor. Har sannolikt fortfarande råttor under och ikring huset men efter att ha tätat med betong på två ställen så kommer de åtminstone inte in i huset längre..
2 svar · 3,0k läst
·
Byggglädje
Byggglädje: Hade faktiskt en markfirma som förberedde marken åt mig. Så bort med 30cm matjord. På med markduk och 0-32 makadam. Jag slutlade med 8-18 makadam. Det låg i nästan 2 år innan jag la plattorna så jag brydde mig inte om att padda nått. Skulle vilja påstå att plattorna ligger i stort sett marknivå. Plintarna står en bit under.
7 svar · 1,8k läst
Stickan56
Stickan56: Som sagts tidigare. PEM-slang alla dagar i veckan. 32mm låter väldigt grovt. Du kan inte kompensera dåligt tryck med en grov slang. Stickan
3 svar · 5,2k läst
M
mgranbom: Lokalt betyder väl i detta fall inom egna fastigheten. Att låta det rinna ut på gatan är knappast ok. Däremot kan det vara ok att ha en brunn på egna fastigheten och koppla den till dagvattensystemet i gatan, kolla med kommunen. /M
8 svar · 2,4k läst
·
V
Videonisse: @mattiase Vad valde du för produkter till slut? Skall göra exakt samma jobb och har ca 18 kvm så med de nämnda Ardex-produkterna blir det jäkligt dyrt. Vore även tacksam för tips på alternativ från er övriga :-)
7 svar · 5,8k läst
H
HenkeNord: Förra ägaren byggde ut huset med en källare av lecablock. Han dränerade och monterade isodränskivor direkt mot lecablocken och putsade sedan ner mot isodränskivan. Därefter återfyllde man med 1dm grus för att sedan montera täcklisten synligt på marken. [bild] Nu tänkte jag gör om detta och lägga täcklisten under markytan, men frågan är hur jag ska göra med putsen. Hur allvarligt
0 svar · 3,0k läst
·
R
Ronja7910: Kanske skulle skrivit markisolering av stenull då. Så den är tänkt till betongplatta. Har vi förstått det som i alla fall. Valet i detta fall var enkelt. Den var gratis. Fel val ändå? L-blocken är av cellplast. Virke; tak väggar(sandwisch) osv har vi redan. Vi bygger så billigt vi kan, vilket blir mycket extrajobb med lite sargade kroppar.
2 svar · 1,5k läst
M
Miike88: Ja något är säkert galet. Men svårt med äldre hus är det platta på mark är det all problem som kan var på tidiga plattor. Är det krypgrund är det andra problem. Byggde någon bättre grunder på den tiden?
4 svar · 2,5k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Vad är stämmans uppfattning om ovanstående val? Gräva och gjuta eller lägga ut en betongsten 500x500 direkt på marken. Jag har en utgrävt grund och är således nere på tidigare orörd mark bestående av stenblandad mo. Spännvidden på bärlinorna är 4,6 m och jag tänker ha två stöd/plintar (max 400 mm höga) per bärlina.
0 svar · 1,5k läst
MiaLJ
MiaLJ: Hej, vi har för 2 år sedan köpt ett litet timmerhus byggt 1976. Huset är byggt på markliggande betongplatta som det så fint står i pappret. Nu har vi märkt att "stenfoten"/plattan? Är lite medtagen på ena sidan. I samband med avloppsgrävning på vår tomt kom det ut en yrkesman som skulle se över sprängningsrisker för husen i området då vi var tvungna att spränga för avloppet.
0 svar · 1,5k läst
·
P
Prodigys: [citat] Under jorden finns lera, grus, sand eller berg. Har man jord kvar blir det sättningar med tiden då det förmultnar och rör sig eller så kan det bli tjälskjutning och tillhörande sättningar efter tjäle. Det kan bli mer eller mindre och det kan ta många år innan det händer något men det händer alltid. Om man som yrkesman gör ett jobb så vill man ju inte att det är en massa
7 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.