Hej!
Vi bygger en platta för en tillbyggnad. Plattan ska bli 15 cm betong på 30 cm isolering. Den är pålad pga dålig mark och ska klara att vara fribärande, därav dubbel armering.
Jag kan se att några av de nedre distanserna har blivit nedpressade i isoleringen under arbetet, vilket gör att armeringen förlorar höjd inuti plattan. Värst är det i ena hörnet där den nedre armeringen i princip ligger på isoleringen (ett bankkort kan glida mellan isolering och armering). Därefter ligger andra armeringslagret med 35 mm distanser. Det gör att nedre lagret kommer hamna väldigt nära botten på plattan och övre armeringen 5-7 cm från botten (ca 8-10 cm från toppen).
Jag är totalt okunnig och jag borde lita på entreprenören, men det känns inte helt perfekt, både det korta avståndet från botten till armering och det långa från toppen till armering oroar. Är tacksam för kommentarer från er som kan mer. Är detta en riskkonstruktion eller ska jag titta åt andra hållet och låta betongen komma? Bifogar en bild på värsta området.
Vi bygger en platta för en tillbyggnad. Plattan ska bli 15 cm betong på 30 cm isolering. Den är pålad pga dålig mark och ska klara att vara fribärande, därav dubbel armering.
Jag kan se att några av de nedre distanserna har blivit nedpressade i isoleringen under arbetet, vilket gör att armeringen förlorar höjd inuti plattan. Värst är det i ena hörnet där den nedre armeringen i princip ligger på isoleringen (ett bankkort kan glida mellan isolering och armering). Därefter ligger andra armeringslagret med 35 mm distanser. Det gör att nedre lagret kommer hamna väldigt nära botten på plattan och övre armeringen 5-7 cm från botten (ca 8-10 cm från toppen).
Jag är totalt okunnig och jag borde lita på entreprenören, men det känns inte helt perfekt, både det korta avståndet från botten till armering och det långa från toppen till armering oroar. Är tacksam för kommentarer från er som kan mer. Är detta en riskkonstruktion eller ska jag titta åt andra hållet och låta betongen komma? Bifogar en bild på värsta området.
Jag hade tagit upp det hela med entreprenören, eller varför inte med din kontrollansvarige om du har en sådan. Ligger betongen för nära ytan riskerar den bland annat att börja rosta i förtid, något som då kan försvaga konstruktionen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Trolligen är inte det ok. Kolla med ritningen, oftast ska den nedre ligga på distanserna (inte nedtryckt) och den övre ska ligga närmare ytan.J jool08 skrev:Hej!
Ta hjälp av KA om du har någon. Men oavsett så måste du kolla detta med grundläggaren och få det säkerställt att det är enligt konstruktionsritningarna.
Det behöver åtgärdas. Inte så konstigt att det blir så när markdistanser används på cellplast. Man blir ju lite orolig vad som mer slarvats med.
*Edit: Skrev kanske lite otydligt. Givetvis fungerar dessa distanser till cellplast också, men man får använda fler än normalt nödvändigt för att inte det på bilden ska ske.*
En KA har ju inte speciellt mycket med detta att göra. Personen i fråga har ju inte som jobb att agera kontrollant på utförandet. Däremot kan h*n säkerligen hjälpa dig att hantera det mot entreprenören.
*Edit: Skrev kanske lite otydligt. Givetvis fungerar dessa distanser till cellplast också, men man får använda fler än normalt nödvändigt för att inte det på bilden ska ske.*
En KA har ju inte speciellt mycket med detta att göra. Personen i fråga har ju inte som jobb att agera kontrollant på utförandet. Däremot kan h*n säkerligen hjälpa dig att hantera det mot entreprenören.
Redigerat:
Det är oacceptabelt. Armeringen tappar i stor utsträckning sin funktion. Plus uppenbar risk för korrosion.
Det skulle förvåna mig storligen om det inte står i varenda skolbok i ämnet att armeringen ska ligga på behörigt avstånd från alla kanter/ytor, och har så gjort lääänge. Behörigt avstånd bör ju då vara avståndet mellan distansens fotplatta och armeringsjärnshållaren i toppen, (med lite marginal).
Det skulle förvåna mig storligen om det inte står i varenda skolbok i ämnet att armeringen ska ligga på behörigt avstånd från alla kanter/ytor, och har så gjort lääänge. Behörigt avstånd bör ju då vara avståndet mellan distansens fotplatta och armeringsjärnshållaren i toppen, (med lite marginal).
Man kan inte generalisera så.Bowser skrev:
Det beror på betongkvalitet, VCT, exponeringsklass, miljö o.s.v.
Sen kommer karbonatisering i andra hand här då man tappar väldigt mycket av armeringens förmåga att stärka betongen när den ligger felplacerad. Detta då ej armering tar någon direkt skada av karbonatisering.
Här med en standardbetong bör det inte vara mer än 30 mm täckskikt mot färdig betong samt någonting liknande nedåt då det är cellplast och ej markbädd. Troligt är väl att någonstans mellan 30 och 40 mm är anvisat.
Nu var det ett tag sen man satt i skolbänken och läste betongkonstruktion men jag skulle vilja påstå att det beror på fler faktorer som diameter på armering, typ av betong, utsättning för klimatpåverkan osv. Men distansernas mått på minst 20 mm som täckskikt är nog en bra tumregel på en husplatta. Gjuter du en bro exempelvis med salt osv har du helt andra krav.Bowser skrev:
För en lekman som aldrig gjutit en platta i hela sitt liv låter det märkligt att det övre av två armeringslager ska ligga närmare botten än toppen...? Eller vill man inte "sprida ut" armeringen i höjdled?
Det är inte märkligt. Det är fel.T ToRy skrev:
Armeringen ska ta upp dragspänningar i betongen, som uppstår när plattan vill böja sig (följa underlaget). Det undre armeringsskiktet vill man ha så nära botten som möjligt för att minimera böjning åt ena hållet. Det övre lagret vill man ha så nära toppen som möjligt för att minimera böjning åt andra hållet.
Svårt att förklara i korta ordalag utan pedagogiska bilder, men jämför med en vanlig träregel/golvregel. Anta att två armeringslager långt från varandra ger betongen en styrka som motsvarar en golvregel på högkant, medan två lager på samma ställe motsvarar en liggande golvregel. Vem vill kliva på en 45x220 golvregel med 4 m spännvidd som ligger ner?
Av korrosionsskäl måste armeringen täckas av betong. Om vatten (och syre) tränger in i betongen genom sprickor eller defekter från gjutningen så börjar armeringsjärnen rosta, och kan då orsaka rostsprängning av betongen, eftersom rost tar mer plats än orostat järn.
Liknande trådar
-
Kökstips - avstånd mellan bänk och väggskåp
Kök -
Minimiavstånd mellan två dörrar på samma vägg
Fönster & Dörrar -
ikea metod avstånd mellan vägg och överskåp
Kök -
Avstånd mellan reglar/kortlingar vid Plastfönster/Träfönster?
Byggmaterial & Byggteknik -
För kort avstånd mellan förankringsjärn
Grund & Markarbeten