Byggahus.se

Vitavlagring på lecablock.

1. Axbard_89
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Jag har ganska nyligen gjort lite förändringar i min krypgrund. Jag har lagt ut byggplast samt installerat en avfuktare som startar vid 55 rh och går ner till 45. Den går nu ett par gånger per dag.

Nu har jag sett att på Leca blocken har det kommit en vit beläggning. Jag vet inte riktigt vad detta är och om man bör göra något åt saken.

Har läst lite på internet och det kan eventuellt vara salufat från Leca blocken.

Jag tror inte att det rör sig om vit mögel.

Vad tror ni?
    Bör man göra något åt saken?

2. Axbard_89
    Medlem Nivå 4
    Skrapade bort lite och hade på vatten. Det löstes upp direkt så misstänker att det är salufat och inget att bry sig om.
    Antar att det kommer fram då det nu är mycket torrare i grunden sen mina åtgärder.

Är ni i forumet av samma åsikt eller tänker jag snett?

3. R
    Medlem · Nivå 12
    Tror också att det har med avfuktningen att göra. Dina block har tidigare varit fuktiga/blöta. Nu är fuktnivån sjunker i grunden så drar fukten/vattnet som går ut blocken med sig lite salter som blir kvar på blocket utsida när vattnet försvinner. Inget att oroa sig över, ger en indikering på att avfuktaren gör sitt jobb.

• Laddar…
  4. Axbard_89
    Medlem Nivå 4
    Exakt som det jag misstänkte.

Kan för övrigt tillägga att avfuktar har jag haft över ett år.
    Plasten har jag lagt in nyligen och den gjorde en jäkla skillnad. Avfuktaren går enbart någon gång per dag nu och vid lägre RH.
    När jag enbart hade avfuktaren så gick den 1 gång per timme.