Grund & Markarbeten
G-83: Hur menar du att fiberduk ska hjälpa? Som jag förstår det ligger kullerstenen på plats och ska fogas om efter rensning. Där rekommenderar jag stenmjöl om man inte vill foga med betong. För övrigt hjälper inte fiberduk mot ogräs. Detta är en svåravlivad myt. Det mesta ogräset är fröogräs som kommer uppifrån. Fiberduk har man för att hålla isär bärlager/förstärkning från
DorisDoris: [citat] Herregud! Du har rätt, vi har lett bort vattnet men de togs bort tillfälligt när vi grävde för avloppet. De har vi glömt lägga tillbaka!!
jofs: Vid sidan av, behöver det vara dränerande material hela vägen till marknivå (50cm).
Ozzys Gozze: Ett litet trådlyft! Man är ju sugen på att se hur allt blev när det blev klart. :) Och känns det stabilt nu efter fem år?
falkn: Det som hänt är att översta delen frusit innan den uppnått 5MPa i hållfasthet och därmed varit frysskyddad. Hur långt ner i betongen det går är svårt att säga. Vad som är solklart är dock att det är ett allvarligt fel. Kan man inte undvika tidig frysning bör man inte gjuta alls.
Oldboy: Det kanske också finns sådana delar (galler/ventil) som endast består av en yttre plåt. Då är det inte så kritiskt med storleken på hålet, så länge som det är mindre än täckplåten.
trexium: Hej, Blir mitt första inlägg här. Flyttade till hus för ett år sedan. Har märkt vid två tillfällen att vi får in vatten vid golvet i källarentrén när det regnar riktigt kraftigt. Har några bilder och en video här som troligen säger mer än 1000 ord. Utanför dörren som syns i bilden så sluttar de lite emot dörren. Inte mycket, men lite. Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag
DjKool: [citat] Får se om vi skall gå den vägen eller avvakta lite och se hur mycket det packas då man kör med bilarna.
Laisvall: Altan är delvis byggd över en del av stödmur ca 1,3 m hög, till garageinfart. Muren är byggd av stenar som ska stoppa sand/jord. På ovansida har tidigare varit gräs. Nu förhindrar altanen solljuset och gräset har torkat ut. Stenarna börjar släppa pga att sanden/ jorden torkar och rasar ut. Fråga: Vilken metod är bäst att åtgärda muren för att förhindra fortsatt rad?
Tomas79: Egentligen en mer ventilering av frustration än en fråga. Huset jag haft 1,5år nu är renoverat ovan mark och smygstartade med källaren nu som jag vet är fuktig. Rev ner ytskiktet som var av typ bastupanel och bakom det var plast mot puts/betong grunden.(se bilder) Insidan av plasten var blööööt. Putsen är såklart körd efter den behandlingen, jag är mer orolig för hur djupt denna
bossespecial: Varför inte satsa på en platta på mark ist när det är så lite utrymme mellan mark och bjälklag?
KjellTimell: Kantboll om denna skall ligga i VVS eller här, men jag tror detta delforum är bäst lämpat! Håller på att gräva för en stenlagd uteplats som mäter 50-55m² och har väl konstaterat att jag behöver fundera på fall/lutning och hur jag tar om hand dagvattnet/regnvattnet. Det bästa för mig hade ju varit att skicka allt till vänster ut från huset, men där är en slänt och ganska nära
klippen: Nu har jag fyllt på med material 8/16 men tycker att det är ett elände att få detta i vattring. Använt vattenrör och försökt att vara så noga som möjligt men får inte till slutfinishen, tycker 8/16 är lite bångstyrig att få det plant, Vilket material istället för 8/16 och som är lättare att plana ut för att få den i vattring efter paddning med bibehållen kappilärbrytande
T.Gustafsson: Hej. Det räcker gott att göra enligt alternativ 1. Gräv bort jord och ersätt med makadam, typ 8-16 eller 11-16. Toppa med några centimeter 2-5 som du lägger plattorna i. Jag ser dock inte nyttan med att lägga fiberduk på sanden. Det är ingen fara om lite makadam eventuellt sjunker ner i sanden, men se till att allt är packat innan du lägger plattorna. Har du möjligtvis rikt med
Raskus: Köpa! Alla borde ha (minst) en betongblandare. Själv ägde jag tre stycken ett tag, numera bara en. Har en sådan och den funkar fint: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/kakel-murarverktyg/betongblandare/betongblandare-251019/
Anonymiserad 284245: Efter vi har snyggat till timmerstommen och marken tänkte vi gjuta plattan till den nya inglasade farstukvisten. Tänkte L-element 400 höga, plattan blir ca 2*4 meter. Vad tror ni är den bästa anslutningen mot granitgrunden? Bara gjuta emot den, plast emellan, eller ska man rent utav ställa L-element mot den också? Dvs fyra sidor på den nya plattan? /Tomas [bild]
AnnaClara: Vi planerar att bygga ett litet modulhus på ca 50 m2, och har blivit rekommenderade att använda isolergrund (materialkostnaden har vi klart) . Är det någon som har en ungefärlig uppskattning på vad priset blir för schaktning/grävning? Ingår det då dragning av rör för VVS? Tack på förhand :)
justusandersson: Det är vanligt att fukt i betonggolv är kondensfukt som kommer från inomhusluften. För att reda ut orsaken behöver man veta mer om huskonstruktionen.
Svanteman: Ahh okej, ja då får man ju gjuta lite, helst så att fundamentet står ordentligt men det kanske satt sig färdigt. Naturligtvis vill man ju ha så lång infästning som möjligt. men hade det varit jag hade jag borrat och förankrat i stolpen först så långt jag kunnat, 4 ordentliga dubb, måttat dem och borrat ur i den nya gjutningen ner i den gamla och sedan satt den på plats med nåt som
prototypen: Nja, visst var det en grusväg, en bra grusväg är gjord av krossat stenmaterial. Skillnaden mot makadammen är att den saknar nollfraktion annars är materialen ganska lika. Protte
Hobby Bob: Tänkte följa upp mig själv och berätta att det blev kilar. Hyrde via Hygglo och fungerade riktigt bra. Kan rekommendera det till andra som går i samma funderingar. Lyckades få bort tillräckligt för att kunna förlänga altanen. (y)
Hella1: Tack för svar! De nämnda problemen har vi också... Jag tänker på regniga perioder när marken intill grunden lagrar vatten.
undine: [citat] Ah, samma jag precis gjort hemma själv efter en fuktskada. Får hoppas det räcker och att det inte satt sig massa sporer som skickar runt gifter och skit (kan inget om mögel).
nevinator: https://www.ragnsells.se/tjanster/Containertjanster/Containeruthyrning/ Detta är ett alternativ. Vi rev 35kvm sommarstuga från 50-tal. Dåligt packat fick vi plats med 1/3 av kåken i den stora varianten och vi eldade resten.