E
earlo: Jag ska gjuta en platta till vårt garage med 400 mm L-element. Golvet hamnar på 300 mm och planen är att eftergjuta en förhöjd sockel (100 mm) som syllen sedan läggs på. Efter råd från en kunnig inom området (hoppas jag) kommer sockeln armeras med 8 mm egenbockade byglar med cc400 mm. På byglarna läggs sedan två 12 mm armeringsjärn längs plattans omkrets. Nu till frågan. Av
0 svar · 5,0k läst
·
D
Davka003: Projekterat en altan där det även ska på ett inglasat uterum. Plintar sätts ut. Och runt dessa har jag tänkt isolera med XPS då det där jag bor är omöjligt att gräva till frostfritt djup. Men vilka lager behöver jag ha över / under XPSen? Naiv som jag var tänkte jag bara gräva ner 20 cm i gräsmattan runt plintarna. Lägga i XPS. Tillbaka med lite jord och gräsmatta. Behövs något
0 svar · 1,2k läst
B
brevik: En sån här stolpsko: https://www.jemfix.se/stolpsko-48-x-48-mm/5101/9040889/ fast för 95x95 stolpar
1 svar · 1,9k läst
L
Loxxx: [bild] Jo har ju berg vid ett hörn och längs kortsidan så även med lutning från huset så kommer regnvatten rinna bort från huset på ytan. Sedan när det börjar sippra ner så kommer det till berg som tar emot sdå rinner det längs berget och in mot grunden. Det som inte rinner ner i sprickor förstås. Men jag grävde ur en del igår och nu ser det bättre ut. Ser ut att finnas plats
5 svar · 2,0k läst
·
S
Sakke: [citat] Tack för alla svar:) Har bestämt mig nu. Av anledning att jag inte ser ett ev. läckage i trossbotten drar jag ett separat skarvfritt PEX-rör från vattenutkastet vi har på motsatt sida av huset. Lägger det i sanden i krypgrunden då det blir kortast väg Kopplar ur det på vintern o blåser ut vattnet. Det ska användas till bevattning i växthus och lite odling utomhus så behöver
9 svar · 13,1k läst
·
F
f94-mbe: Underlaget är morän, gammal skogsmark. En ev stödmur vill jag helst ha så nära plattan som möjligt.
2 svar · 3,5k läst
·
C
C.Lundin: [citat] Jag tänkte bara på det estetiska. Hur ytan på plattan ser ut. Säkerligen ingenting fel på plattan i övrigt.
7 svar · 5,1k läst
·
R
Robban_C: Betongskum? Det var nåt nytt. Rensa ur, spola rent och mura igen spalten med murbruk. Komplettera med småsten där spalten blir för stor.
1 svar · 4,8k läst
·
Jim Martin
Jim Martin: [citat] Hej, Tack för svar! Så det är lugnt att inte packa alltså? Inte heller efter jag har lagt ut det finare gruset att ställa elementen på? Jag såg nu att dräneringen ligger jäkligt när toppen på makademet och i vissa fall ligger röret precis där elementen kommer att stå. Sen gick dräneringen snett under ett hörn där själva plattan kommer. Så röret går ca 50 cm in under
2 svar · 1,9k läst
·
Sommarstugedröm
Sommarstugedröm: Låter som vår stuga. Vi gjuter en extra limpa på grunden som ska täta. Sen kanske det blir så att man på lägsta punkt mot huset drar ett rör genom hela grunden ut på andra sidan huset. En granne har gjort så och hans grund är snustorr. Förutsätter att man har krypgrund för denna lösning dock :)
6 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Cellplast används ju ofta som isolering under golv men det är ju svårt att i förväg veta hur golv- och rumstemperatur påverkas.
3 svar · 756 läst
C
C.Lundin: Gör det inte svårare än vad det behöver vara. Har du något virke alls hemma duger det säkerligen gott. En 2"4 på höjden och slå ner armeringsjärn i backen bakom och kanske en naj kring regeln och järnen här och där. Eller fyll mot regeln kan ju vara lättare om du har material i närheten.
2 svar · 2,0k läst
C
C.Lundin: [citat] Han har lagt upp bilder här :) https://www.byggahus.se/forum/threads/moensterbetong.263090/page-6
14 svar · 17,3k läst
E
emmli: [citat] Okej, det är förstås snyggt, att koppla in sig så. Tror jag förstår vad du syftar på, golvvärme under flytande golv blir förstås inte optimalt, särskilt inte om man skulle skicka ut luften med mekanisk ventilation. Tanken var att bara ha klinkers i tvättstugan och i ett badrum som ska byggas i befintlig toalett och intilliggande matkällare. Resten av källaren är tänkt som
2 svar · 1,7k läst
S
Shiraz: Mitt tips pga egna erfarenheter...lägg max 3cm djupt med natursingel. Över det blir hopplöst att gå i
3 svar · 2,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Och när jag byggde garaget fick jag också dessa funderingar rakt i knäet. Så du kan läsa här lite: https://www.byggahus.se/forum/threads/syll-sidokrafter-och-lyftkrafter.87796/ Och sen här i min byggtråd så ordar jag lite till, och några bilder. https://www.byggahus.se/forum/threads/snik-garaget.100212/page-8#post-800318 Främst från inlägg #120 och lite framåt. Själv har jag glömt
8 svar · 6,8k läst
F
FullFartNilsson: Hur blev det? Har liknande sluttning och funderar i samma tankebanor om mur eller L-stöd. Lägg gärna upp bild på resultatet!
4 svar · 6,4k läst
·
harry73
harry73: [citat] Om det legat där sedan 60 talet, har det fungerat bra. Gör om och gör lika rätt :)
5 svar · 2,0k läst
·
M
magnusj: [citat] Ja, det är mer något sådant jag söker. Helst med någon som kan göra jobbet också ...
3 svar · 7,2k läst
·
A
Autodidak1: [citat] Har byggt +10 hus själv och varit KA för många och är det en platta så paddas bärlager och makadam kan räknas som en del av det. Är det bra mark så är bärlager = makadam. Att bara lägga makadam utan packning är bara galenskap. Pålar man så sjunker marken kanske efteråt, men även det minskar om man packar bärlager o makadam. Och skyskrapor har lite annan grundläggning
23 svar · 8,5k läst
·
Rasmus504
Rasmus504: Hur blev det?? Vad valde du att göra? Så här en evighet senare :) står själv i för ett liknande projekt.
40 svar · 40,8k läst
·
R
rwerling: hur gick det? Blev det någon plan? Mvh. Robert Werling
4 svar · 6,9k läst
J
jonaserik: Det går även att sätta ett rör 500 mm tjockt ner i kistan och ha en pump som skickar det till DV , Men tycker det är synd då du har en perfekt brunn verkar det som för att kunna vattna med. Det med att få en nedförsbacke från ena eller andra hållet är bra om det går, detta för att inte behöva gräva ner en slang på frostfritt.
42 svar · 9,3k läst
·
stanlund2
stanlund2: Carporten kommer att stå på 95x95 stolpar ca 2,5m. Så har jag lite frågor: Ska välja stolpjärn eller stolpsko (U eller L)? Diametern och djupet på plinten?
0 svar · 862 läst
S
steve5432: Det är mycket möjligt att man har tur och hittar nån som faktiskt gör ett bra jobb, men de gånger jag har pratat med folk som anlitat dessa personer har det blivit ett fuskjobb. Allt ser fint ut men asfalten dumpas nånstans i skogen och stenläggningen är jättefin tills dess att nån kör upp med en bil, då sjunker den ihop. De slarvar allt som oftast med grundarbetet. /S
13 svar · 3,0k läst
Anna_H
Anna_H: Jordankare där det går, fäst i stenarna där det går.
5 svar · 4,8k läst
·
tompax
tompax: [citat] Jordankare kan du heller inte använda om du nu har stora stenar varstans, för du kommer titt som tätt ändå att råka pricka in den där stora stenen när du väl skall förankra. Är det som du beskriver så finns det ju inte så mycket genvägar, bara till att börja gräva och gjuta plintar eller gräva ner plintar. Jordankare skulle inte jag vilja påstå är särskilt stabilt,
1 svar · 2,2k läst
C
crazytok: Tror nästan det är dags att fundera på renovering av stolparna vid det här laget... :crysmile:
16 svar · 19,7k läst
S
Snabelhund: Har funderat och lutar åt att jag inte gör någonting, ser att jag riskerar att göra det sämre än vad det är just nu. En fundering som kvarstår är varför man har valt att dra in endast en ventil. Ser inte att den fyller nåt egentligt syfte IOM att den enbart suger in luft?
16 svar · 3,3k läst
·
R
Robin Johansson: Okej, tack! Kör på det(y)
4 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.