Grund & Markarbeten
Lerstenstegel: Lägg sand runt alla avloppsrör från hälften och neråt går det läck så kommer inte vatten upp i betongen lika lätt.
Prodigys: Att ha kullersten på infarten är ingen höjdare. Blir sällan riktigt jämnt och har många breda fogar. Det funkar mycket bättre på ytor som man inte ska gå på alldeles för mycket.
topmount: Nej jag tror du får för låg effekt och var skall vattnet ta vägen efter snön har smält. Beror så klart även på var du bor, men antar du bor norrut eftersom snöskottning är ett problem. Här i Göteborg smälter ändå allt bort så fort de landar.
gbgustaf: Jag har en grässlänt på gaveln till souterränghuset. Nu tänker jag gräva ur en bit av slänten för att göra en cykelparkering, med plattor och en stödmur. Så långt känns det som ett ganska enkelt projekt. Men när jag ändå grävde (och insåg att jag måste flytta dagvattenrören) så kom jag på idén att ställa dit en tank på 1000 liter, för att ta tillvara på regnvatten.
Mattias Andreasson: Kan såga hundratals meter, se bara till att kyla med vatten och inte såga i grus(sliter ut metallen som klingan är gjord av och skären kan lossna). En dags normalt jobb för en hantverkare sliter ut tiondels millimetrar på en dyrare klinga. Med en bilmaskin att ta bort remsorna så ska det inte vara något problem, är det armering i så får du kanske såga ännu mindre bitar.
Rabbithole: Gjuta eller mura blir nog inte billigare än L-stöd, det som återstår är nog en packad slänt men då tappar du en halvmeter i bredd
F.B.: [citat] Finns dåligt med fästen, och jag är inte alls säker på betongens hållfasthet. Som sagt frågan var om det innebär någon nackdel att gräva ned en betongplatta kanske 300 mm ned mot stenfoten.
byggarätt: [citat] Murpapp mellan plint och fibercement ! Nu kan man använda markskruv i stället för plintar för att grundlägga
Larsa: Höftar med 3 plintrader med 4 i varje, och en bärlina mitt under. Då borde det bli stabilt
Henke_82: Tjena Jag ska nu montera ett färdig-tillverkat vindskydd till hästarna. Jag kommer ha plintgrund och byggnaden är 15*5 meter med totalt 14 plintar. Vikten är cirka 4ton. Jag började gräva för plintar själv men tröttnade och tog in offerter från ett antal byggföretag istället, och de visade sig ha väldigt olika åsikter om plintarnas dimensionering. Jag hade tänkt använda de
martinradbo: [citat] Absolut, om jag kom ihåg vem det var ;-) Ska se om jag kan leta fram det så här några år senare. Återkommer i så fall.
Simon83: [citat] hur gör man om man tilläggsisolerar 90mm? Viker man helt enkelt in vindskyddsduken under och låter den sedan hänga ner 2cm på grunden som du skrev?
knegolf: Jag insåg precis idiotin i vad jag precis skrev. avfuktare kombinerat med ventilation hade varit ren galenskap och bara resulterat i att jag ger mig på att avfukta hela planeten pga luftomsättningen. Jag tror att jag siktar på att få igång golvvärmen och sätta in en stadig avfuktare istället för att dra runt ventilationen, så behåller jag så mycket av värmeenergin som möjligt.
Leafy: [citat] Fint, det är redan klart så det var tur med . Vilket skitgöra, det fastnar cellplast överallt.
Lerstenstegel: Är det inte mycket kvadratmeter så kan du göra extremt blank yta med vattenglas (Natriumsilikat) och en slip. Gjut och skura för att sedan filta ytan sen vänta minst en vecka och slipa så slät du kan för att sedan lägga vattenglas i 7 lager på. Här är någon som har gjort så http://www.nubyggerviomenlada.se/behandla-betong-med-vattenglas/ Men ska han ha bilmeck så är epoxy ett
lantzen: [citat] Finns det bara folk som gör saker ordentligt här.... :whistle:;) ? Uppvärmning via fjärrvärme finns så jag är inte superbekymrad över värmeförluster. I mitt okunniga huvud så tänker jag lite som så här beträffande golvet (nerifrån o upp): 3 cm isolering Plast 4 cm flytspackel med golvvärme Klinkers På väggarna något i stil med (utifrån o in): Stålreglar Cellplast
LantbrukarN: Det blev en grävare som flackade ut lutningen och återställde vägens bredd till servitutets mått, sedan såddes gräs och ängsblommor i slänten som blev.
Ingo87: Hej, Kommer under september månad att gräva för Pool. Det kommer uppskattningsvis bli 7-9 lastbilar med blandade schaktmassor (jord,sten,grus,sand,lera). Finns det någon i Eskilstuna som vill få dessa schaktmassor dumpade hos sig för utfyllnad? Hälsningar Nicklas
ArneTW: Gamla dammiga spindelnät är min gissning. /ATW
useless: Stenarna i botten liggor nog väldigt stabilt, så det är ingen risk att plattan går sönder bara för att nån sticker upp lite. Köp några säckar grovbetong som man blandar med vatten och häll i hålet. Häll i lite i taget och arbeta ner det så att all luft försvinner. Dra av med en bräda eller rätskiva till rätt nivå och massera fram en fin yta med mursleven.
C.Lundin: Är man ett par stycken och någorlunda vana så är det oftast inga problem. Men vädret och typ av betong spelar ju in också. Ovan, själv och blåsigt väder så skulle jag inte rekommendera det.
Hattifnatti: Sen en till fråga. Det man ser av grunden, ser den okej ut? Man har ju inget vant öga för gamla grunder under sekelskifteshus direkt.
virenoverarvilla: Hej! I vår källare är det som rostfärgade avlagringar på putsen, som gör att den smulas sönder. Någon som vet vad det är? Kan det vara järnrikt vatten som gör att det blir så? Tidigare var källaren inte dränerad, men det är den nu och jag har inte upplevt att det blivit mer.
linkanbygg: [citat] Tack för upplysningen! Blev betänksam när grävaren använde en 500 kilos padda för ett grusdjup på 10-20 cm runt stugan och på uppfarten till stugan. Hela stugan skakade! Mvh., linkanbygg
tmarkr: Hej, Vi ska snart dra igång med gjutning av EPS, flyt + golvvärme sedan klinkers i källaren. Som bäst få vi 2,10 i takhöjd. Huset är från 1974. Jag har bilat lite, pga VP-rör och några trä syll som skulle bort, det verkar vara en överste lager med ’finbetong’ (inte flytspackel iaf) på en betongfundament som väggarna sitta på. Jag antar att de göt fundamentet (som är ganska
anders07: Det ser definitvt inte bra ut men det kan stå många år eller rasa imorgon... Det behöver grävas ur och antingen släntas av eller läggas nya murar. L-stöd är snabbast och enklast...
Hemma byggarn: [citat] Kan tyvärr bara motfylla på tre sidor men kör väl på dom och stämpar runt om med plank. Tack för alla svar, nu är jag iallafall lite mer säker
Jogöwa: [citat] Tack. Har inga ritningar tillhands, får kolla efter en rörinspektion.