Johan Gunverth
Johan Gunverth: Var tog dagvattnet vägen tidigare? Om mängden dagvatten är oförändrat sedan tidigare kan du också hävda detta i bygganmälan. Alternativet är annars att markentreprenören lämnar en stenkista med sprängsten på lämpligt ställe, drar ett rör dit från samlingsbrunnen och så kallar ni det för perkolationsmagasin. Om ni kommer att spränga vill säga. Hela grejen är att man skall
7 svar · 2,0k läst
Kim B
Kim B: Fick detta svar från Isodrän. I min värld känns deras lösning som den bästa så fukten från sulan inte stängs in utan rinner bort på PE-folien. Tänkte för andra som funderar över detta :)
3 svar · 2,3k läst
·
S
Semla-Niklas: För att kunna renovera vardagsrummet måste vi får bort vattnet från grunden som kommer utifrån när det regnar mycket. Nu tog vi redan bort jord runt huset men har ni en bra idé för att kunna täta grunden så att man kan vara säker att det inte kommer in mer vatten? Helst ingen plast för att vi vill bygga så plastfritt som möjligt. Och puts runt grunden kan spricka ganska så snabbt
0 svar · 1,4k läst
·
M
Mensun: Tack för svaret. Kanske jag var inte tydligt med beskrivning. Alltså bara visa kläder som luktar men inte annat. Själv huset luktar inte. Anars bor Malmö
15 svar · 3,5k läst
D
Denaxe: Jag har laminatgolv på matta i halva källaren (gillestuga och ett somrum) sedan plastmatta i tvättstuga och förråd. Nålfilt i biorummet. Fick rådet av golvläggare att lägga ovanpå befintlig nålfilt i gillestuga (som är "kompakt"/tunn/"hård") då nålfilten ändå har samma egenskal som underlagsfoam. I sovrummet har jag underlagsfoam. Kan tillägga att jag inte har någon uppvärmd
2 svar · 1,9k läst
G
Gabsson: Tack för alla inlägg. Nästa steg för mig blir att avvakta men ändå följa upp om sprickan rör sig. Antagligen är dem gammal och statisk men man vet aldrig. Skulle det mot förmodan vara en pågående spricka kommer jag kontakta en gentekniker. Som sagt huset har ju stått i 90 år, men man vill ju gärna det står lika lång tid till när man skuldsatt sig för livet. Mvh
17 svar · 6,7k läst
·
M
Maledictus: Vi har naturstensgrund i källaren (hus byggt -25) och dränerade förra året. Entreprenören satte isodrän emot källarväggen och fyllde sedan håligheterna emellan. Kommer inte ihåg om de hade mindre singel eller lecakulor. En annan firma som vi pratat med tidigare rekommenderade också den metoden.
7 svar · 2,7k läst
·
P
patrikd84: Men du kanske får lyfta med träregel och sedan stoppa stämpet och ställa ner på så att domkraften inte måste bli kvar, inte så stabilt att balansera på som du säger.
2 svar · 2,2k läst
·
P
patrikd84: En pumpgrop kan resultera i en lokal grundvattensänkning och följas av en sättning i lerlagret. Beroende på vad som finns i området som påverkas kan det resultera i skador på huset, men det beror ju på en rad faktorer så klart. Inget jag hade gjort utan att fundera på vilka effekter det kan ha på husets bärande delar.
7 svar · 3,5k läst
V
vectrex: Ser ut som en klassisk krypgrund. Lite för högt RH under sommar och tidig höst men lugnt under resten av året. Ska du göra något hade jag stängt till ventilerna nu och öppnat upp dem igen när det blivit kallare ute. Egentligen tror jag inte du behöver göra något alls.
1 svar · 966 läst
·
G
Plupp 170879: Tycker mig se något sticka fram i grushögen på den första bilden som liknar en markduk men jag ser kanske fel.
8 svar · 2,8k läst
·
J
JFJF: Lite intresserad av samma sak!!
1 svar · 2,2k läst
H
Hattifnatti: Som rubriken lyder: Någon som har tips på en vettig avfuktare till en jordkällare på ca 10 kvm som sitter under köksgolvet? Fuktig och jäklig och kall. Ska man köra på sorptionsavfuktare eller kondensavfuktare? Någon som har erfarenhet av en bra avfuktare?
0 svar · 1,4k läst
E
Erik Salhammar: [citat] ok. Inte kring mitt hus, om jag hade haft nåt. vatten beter sig på samma sätt som en stålkula och söker sig alltid neråt. Och längst neråt finns ett rör i plast som leder bort vattnet.
38 svar · 7,7k läst
W
witten: Enl AMA min 150 mm dräneringslager.
2 svar · 3,9k läst
tommib
tommib: Välkommen till forumet! Ett tips är att starta på verksamt.se och läsa. Sen är det väl en fråga om att ha en plan för sitt företag.
1 svar · 1,2k läst
Centano
Centano: Det borde ju inte bli sämre med en tätningslist men om det blir helt tätt är en annan femma. Vore jag dig så skulle jag skruvat ner droppblecket och sett hur det ser ut under och om man kan se eventuell orsak till fukten på betongen.
13 svar · 3,1k läst
·
H
HMJ1: Tänker bygga en stödmur själv mot grannen där vi har en nivåskillnad på ca 1 meter. Tänkte bygga den som mur men med gavlar så den kan fyllas med jord för tujaplantering. Är novis på området men klarar man det själv? Skall man ta bort och jordfräsa och ta bort allt som växer innan man fyller med jord? Hur skall fundamentet för muren göras ? Räcker det med murarsnöre för att
0 svar · 1,2k läst
7
721Bäcklin: [citat] La du dessa i makadammet eller ännu längre ner?
2 svar · 885 läst
Andy_B
Andy_B: [citat] Tyvärr är det inget alternativ i dagsläget att ”börja om från början”. Jag försöker hitta lösningar som funkar tillsvidare.
7 svar · 1,8k läst
·
N
Nygge72: [citat] Ja man måste nog förstärka en del. När jag lyft tidigare (Ett annat hus jag plintat om helt) så har jag först skruvat fast nya liggande reglar på befintliga där plintarna hamnat så man får friskare, bättre virke och bättre tryckfödelning, sen satt en 5mm lite längre plåtbit under domkraftshuvudet så trycket fördelas på större yta
5 svar · 9,2k läst
·
M
Martin_355: Hej. Har fixar lutningen så den går från väggen. Tänker mer på att den fuktiga jorden inte ska vara på plattan utan att fukten rinner till dräneringsröret Det ska vara någon isolering mellan platta och jord Tänker jag fel? Har läst monteringsanvisning för pordrän.
15 svar · 3,9k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Om husbilen inte står på samma ställe hela tiden är det nog inga problem med den konstruktionen. Står husbilen länge på samma ställe är kanske armerade och gjutna plattor där den brukar ha hjulen något att överväga. Beror ju naturligtvis också på hur tung bil du har.
20 svar · 8,7k läst
·
H
Hella1: [citat] Tack!(y)
2 svar · 877 läst
B
byggarätt: [citat] Spola från två håll... ja sätt utlopp så kan du spola
5 svar · 2,0k läst
·
B
byggarätt: Kontrollera varför man sprängt ... kan vara gjort senare för att minska problem...den fukt du ser i källaren? På våren så kan det vara mycket värre Ja med en avfuktare som jag har är det lätt att hålla källaren torr Köp en med kvalitet Mitsubishi numera canvac 40 år ingen driftstörning tyst 24/7 drift... flytande kristallerna i kontrollen slut men kör i bara ett driftsläge
21 svar · 9,3k läst
T
Tornhill 2: Så länge den är rengjord, så skall du vara glad att den är fylld. En dag kommer den att rosta sönder och om den då är tom, så har du ett hål på två-fem m3 på tomten. / Hälsningar, Fredrik
5 svar · 3,0k läst
·
J
jonkl: Hej! Jag har en idé som jag skulle vilja diskutera med er. Jag har en jordkällare som ligger på en höjd, i en slänt, i mark som bara består av sand, så hyfsat goda förhållanden ändå skulle jag tro. Den är byggd någon gång för halv-länge sen, förmodligen utan dränering, men med en gäststuga ovanpå så inget vatten från himmelen på. Det är förstås lite fuktig däri, men
0 svar · 1,8k läst
·
M
mattoys: Minigrävare går bra att gräva med, men är usel på att göra sig av med schakt massorna. Tänk igenom vad ni skall gör med schaktmassorna, det är inget man flyttar med en minigrävare. Det bli mer massor än vad man tänker sig, gör ett snabbt överslag. Tänk över om ni behöver ett tröskeljärn för att inte köra sönder kantelementet? Glöm inte tänka på hur ni skall ta hand om
1 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.