251 599 läst ·
38 svar
252k läst
38 svar
kostnad för Betongbil vs. Blanda själv (ca 1,5 m3)
100 mm btg räcker gott på en vanlig villagrund.pelpet skrev:Jag funderar på att bygga ut huset (30 kvm), bygga ett trädgårdsförråd (30 kvm) och ett växthus (12 kvm). Hur tjock beting kör man i plattorna? 20 cm på huset och 10 på de övriga? Det borde bli 6 + 3 +1 = ca 10-12 kubik betong. Hur ser samordningsfördelarna ut i att ta allt vid samma tillfälle? Dvs hus mycket är utkörningskostnad för betong resp makadam respektive materialkostnad. Husutbyggnaden borde det räcka med ränna till, och kanske även till trädgårdsförrådet om kommunen inte motsätter sig lite backning med betongbil i ett skogsparti.
Har du däremot ex pålad grund eller extrema laster, eller vattentryck att ta hänsyn till blir det givetvis andra förutsättningar....
100mm platta med sprickarmering i form av nät i mitten är det normala, både för hus, garage och uthus m.m.pelpet skrev:Jag funderar på att bygga ut huset (30 kvm), bygga ett trädgårdsförråd (30 kvm) och ett växthus (12 kvm). Hur tjock beting kör man i plattorna? 20 cm på huset och 10 på de övriga? Det borde bli 6 + 3 +1 = ca 10-12 kubik betong. Hur ser samordningsfördelarna ut i att ta allt vid samma tillfälle? Dvs hus mycket är utkörningskostnad för betong resp makadam respektive materialkostnad. Husutbyggnaden borde det räcka med ränna till, och kanske även till trädgårdsförrådet om kommunen inte motsätter sig lite backning med betongbil i ett skogsparti.
Vid speciella tillfällen och konstruktioner kan tjockare betong behövas + armering, samt vid punktlaster (bärande pelare, billyftar osv).
Sen har man som regel en kantbalk (aka vot) runt hela byggnaden som brukar vara 200-300mm hög, 200-400mm bred och armerad för styrka, här rinner det ner ytterligare någon m3 betong.
Det finns andra sätt att konstruera, t.ex. alba-element, men till cellplastisolerade grunder med L-element ser det typiskt ut så.
Ett enklare förråd kan klara sig med lite tunnare platta, säg 80mm, alltså tjockleken på plattan vid bostadsutrymmen är inte så mycket bestämd av hållfasthet som att armering och golvvärmeslang ska få plats inne i betongen och vara täckt av ett tillräckligt betongskikt.
När du gjuter kan du dela upp leveransen till flera tillfällen men med full bil vid varje, det ska ge samma, eller ungefär samma, pris som allt vid ett tillfälle.
Men flera halvlastade bilar blir såklart dyrare än färre fulllastade.
Sen gjuter man givetvis en hel gjutning färdigt vid ett och samma tillfälle, dvs avbryter inte för att fortsätta senare. Om det går, vilket det gör i ditt fall.
Så gjut du din utbyggnad i ett tillfälle och växthuset och uthuset vid ett annat.
Det går säkert bra att backa en lastbil i skogen utifrån kommunens synvinkel, om det är din mark.
Men tänk på att en betongbil är grymt tung. Har du det minsta tveksamhet om markens bärighet ska du besinna dig lite och undersöka läget.
Det är inte kul om betongbilen kommer och sen vänder på en 5-krona och debiterar dig för ett fullt lass betong och sen avgift för att ta hand om ett fullt lass oanvändbar betong.
Vi hade lagt ut ett bärlager av 0-100 på mark som redan hade ganska bra bärighet, och det var fascinerande att se hur betongbilens hjul ändå pressade ner marken när han backade in. :x
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Kolla med Betongindustri AB. Jag kommer beställa en kubik från dem för att göra en mindre gjutning, (behöver egentligen bara 700 liter). Enkelt att komma fram, ränna på 6 meter, max 15 min lossningstid (vilket ingår i priset). C30/37, grus: 16 mm, halvflyt, VCT: 50/55. Varmbetong (vinter)
1900 kr inkl moms. Det är ett riktigt bra pris.
Jämför med att blanda själv. En säck betong kostar 40 kr. Ger 17 liter. Kostar alltså 700 liter/17 * 40 kr = 1650 kr enbart för betongen. Om vi jämför 1 kbm istället för 700 liter är säckarna till och med dyrare.
Nu köper man nog cement + grus + makadam istället. Men då får man köra flera vändor med bil och släpkärra först, dock kommer man nog ner i en tusenlapp då.
Slutsats: Jag kommer beställa färdig betong! Utan att tveka!
1900 kr inkl moms. Det är ett riktigt bra pris.
Jämför med att blanda själv. En säck betong kostar 40 kr. Ger 17 liter. Kostar alltså 700 liter/17 * 40 kr = 1650 kr enbart för betongen. Om vi jämför 1 kbm istället för 700 liter är säckarna till och med dyrare.
Nu köper man nog cement + grus + makadam istället. Men då får man köra flera vändor med bil och släpkärra först, dock kommer man nog ner i en tusenlapp då.
Slutsats: Jag kommer beställa färdig betong! Utan att tveka!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Uppdatering: Jag hörde rätt i telefon, men de hade glömt att addera transportkostnaden. Egentligen skulle man stått på sig och hävdat att ett offerterat pris gäller men jag orkade inte ta diskussionen den gången. Däremot hade jag en annan firma med offert på 2000 kr plus moms vilket också är ett hyggligt pris så det blev dem istället.
Hej , skulle du lämna uppgifter om denna firma? 
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Klicka här för att svara