1 569 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hur bygga 8 m låg stödkant?
jag behöver lite ideer hur jag på enklaste sätt bygger en låg stödkant som ska hålla emot så att inte en grusad yta faller ut. jag uppskattar att den ska vara ca 40-45 cm hög. Bredden blir väl som en lecastensbredd. Jag ser följande alternativ
1. Bygga en form och fylla med betong. Blanda själv eller ta hem betongbil som får fylla.
2. Gjuta en sula och därefter mura på två lecastenrader
Jag skulle helst vilja få någon att göra detta. Tar tacksamt emot tips på någon som kan detta och samtidigt hur Ni själva ev har gjort.
Hälsningar
Mats
1. Bygga en form och fylla med betong. Blanda själv eller ta hem betongbil som får fylla.
2. Gjuta en sula och därefter mura på två lecastenrader
Jag skulle helst vilja få någon att göra detta. Tar tacksamt emot tips på någon som kan detta och samtidigt hur Ni själva ev har gjort.
Hälsningar
Mats
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Gräv ur, lägg bärlager som paddas och sätt L-stöd är nog snabbast. Det löser din lokala grävmaskinist
Om någon har tips på vem som kan hjälpa till så hör gärna av Er. Jag söker den mest ekonomiska lösningen som på ett fint sätt håller min grusyta på plats. Skulle jag ge mig på detta så skulle jag nog helst vilja gräva ur lite samt padda en grusbädd och därefter ställa på 4 st L block 40 cm höga och 2 m långa alternativt 8 st 1 meterslängder. Lösningen blir lite dyr, kanske bättre att på den paddade ytan ljuta en sula och på den mura upp två rader leca sten.
JKrister
Tack för svar. Bra inlägg. jag tror inte att trycket på stödet blir så stort men byggtimmer eller kanske slipers ser inte så bra ut på just den här platsen som är en kant till en grusad uppställningsplats på ca 8x4 m där jag behöver stötta upp en del av ena långsidan pga. att grannen grävt ut en del buskar. Ytan blir lite synlig mot mina två granna.
Tack för svar. Bra inlägg. jag tror inte att trycket på stödet blir så stort men byggtimmer eller kanske slipers ser inte så bra ut på just den här platsen som är en kant till en grusad uppställningsplats på ca 8x4 m där jag behöver stötta upp en del av ena långsidan pga. att grannen grävt ut en del buskar. Ytan blir lite synlig mot mina två granna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Gjuta eller mura blir nog inte billigare än L-stöd, det som återstår är nog en packad slänt men då tappar du en halvmeter i bredd
Klicka här för att svara