SnattensGräv
SnattensGräv: Finns även DUO Asfalt och DAB som kan hjälpa till med olika asfalt/bitumen produkter för tätskikt.
7 svar · 8,6k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kolla här för alternativ till byggplast https://www.lfs-web.se/krypgrundsisolering-isolering-krypgrund.htm Den ska vara gångbar och Nisolex är en vettig lösning vid radonproblem.
4 svar · 1,9k läst
M
myrstack: Tänk på att markisolering minskar förläggningsdjupet rätt ordentligt om det endast är av frostskäl du vill ner så djupt. Trodde det handlade om en lågt liggande anslutningspunkt https://www.isover.se/news/forenklad-dimensionering-av-frostskydd-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivor
7 svar · 3,7k läst
·
Kokarn
Kokarn: Jag förespråkar att du Använder en Korslaser , Helst med grön laser ,då röd inte syns i solljus, De är själv nivellerade så. Du behöver inte justera och du får en grön vågrät linje runt väggarna och en lodrät linje som du kan kolla att allt blir rakt , Du kan även kolla med tumstock var du önskar på golvet och läsa av laserstrålen på tumstocken så att du ser att allt är i
4 svar · 2,6k läst
C
CarlC89: Du vill inte ha några kopplingar som är ingjutna. 4 slangar är det som gäller.
1 svar · 851 läst
·
A
Arne999: Nä inga problem Plattan tar ju ingen direkt last heller. Den stog i något år innan jag la klinker på den och jag har svårt att tro att det skulle kunna hända något
4 svar · 2,0k läst
X
xLnT: Bärlager brukar normalt bestå av grövre fraktioner, som tex 0-45 eller liknande (har man riktigt dåliga förhållanden så kan ett förstärkningslager typ 0-90 behövas). Sen kommer slitlagret som normalt är 0-18 idag på ca 10cm. Dina anläggare har säkert koll, men det låter udda att lägga slitlager direkt på backen. Vi gjorde nyss en 40m lång uppfart, grävde ur 50cm, la
11 svar · 3,8k läst
M
Mawe85: [citat] Vi vill kunna använda det på vintern när det inte är för kallt ute. Jag tänkte inte att vi värmer upp det till 20 grader på vintern men 10 iaf. Vi bor i södra Skåne så vi har ganska milt klimat. Sen eldar vi på med kaminen för att komma upp i högre temp. Så det ska alltid vara igång tänker jag. 300 mm verkar rimligt. Lägger man 100 mm singel underst först?
2 svar · 2,7k läst
·
S
stickon: Enligt det gamla ordspråket "Bättre stämma i bäcken än i ån".
3 svar · 1,2k läst
T
T.Gustafsson: Hur du lagar hålet menar du? Blanda grovbetong och släng i.
1 svar · 1,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Plasten på marken är ju till för att hålla fukten ute från den torra zonen i kryprummet. Alltså kan du tänka dig 100% fukt på ena sidan och 50% (typ) på andra. Om du tillsätter en eller annan liter kondensvatten på fuktiga sidan spelar ingen roll. Du kan ju försöka hitta en bra plats där vattnet kan rinna undan från slangen. Tejpa noga runt slangen så blir det bra!
11 svar · 3,2k läst
·
J
jonaserik: Har du möjligtvis några spirorör ( 200 mm ) tillgängliga, sen det med järn nedslagna, dom ska förbi botten ner i mark ca 30 cm och sticka upp så långt som möjligt. sätt 3 eller fyra järn i stjärna eller fyrkant , som hamnar på utsidan stolpen, då blir det starkt. Då är det bra att göra en botten och den ska helst vara ca 10 cm större än gjutningen för att få en bra fot att
10 svar · 19,6k läst
T
T.Gustafsson: Lägg dränrören närmast plattan i makadam och täck röret med makadam. Sedan kan du lägga stuprörsledningarna (dagvatten) var du vill i materialet som du återfyller med, men se till att de ligger med fall, minst 1%. Om du inte vill att återfyllnaden skall blandas i makadamen är det bra att separera med fiberduk.
3 svar · 3,3k läst
M
Mohammad-S: Hej Magnus, Är schaktmassor fortfarande kvar? Leverera du till Landvetter-området? Mvh, Mohammad
1 svar · 1,9k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Nej på platonmattan ligger isolering, relgar och ettt massivt flytande trägolv. Problemet med eventuell kondes på plattans översida är nog inte så stor om man har ett välventilerat hus. Luftens totalfuktinnehåll är då nästan samma ute som inne.
12 svar · 4,0k läst
useless
useless: Jag skulle ha låtit det vara öppet så att det blir ett och samma utrymme.
1 svar · 841 läst
N
Nutcracker: Jag ska bygga ett litet hus, 2,4X3,0 m runt brunnen. Det blir varmbonat. Tänker bygga grunden av kantelement och gjuta. Bakvägen blir med jord ca 1,70 m upp. Tänkte mura upp den av lecablock och även dom kortare gavelväggarna som stöd. Dubbar jag i plattan? Räcker det med 190 tjocka block med 100 isodrän på utsidan för att få det skapligt varmt inne? Hur fäster man en stående
0 svar · 802 läst
M
MetteKson: [citat] Det tror jag du kan fixa själv! Använd de gamla ritningarna (kopior) på huset och rita dit muren i de olika vyerna. Samma sak med situationsplanen. Flera kommuner har exempel på sina hemsidor, kolla om din kommun har något. Lycka till. :)
1 svar · 1,4k läst
JanneJanne123
JanneJanne123: Annars är det här forumet ett väldigt bra ställe att ställa frågor på. Försök dela upp problemen och skapa en tråd för varje problem för ökade chanser att få svar.
2 svar · 816 läst
·
M
morrekuling: [citat] Mycket intressant.
5 svar · 878 läst
P
Pia79: Tack så mkt för svaren! Tack vare er har jag mkt bättre kläm på hur vi ska göra!
8 svar · 2,2k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Någon sorts fibercementskiva iallafall, brukar finnas i lager på alla byggvaruhus. Bäst är nog att åka och kolla så du ser något som ser likvärdigt ut
4 svar · 1,9k läst
Ingenjören
Ingenjören: Här finns en handbok i LECA-konstruktion tillgänglig på nätet men är du inte kunnig konstruktör rekommenderar jag verkligen att du tar kontakt med någon sådan för ett så avancerat projekt! https://nystromscement.se/wp-content/uploads/2018/05/murverk_proj_konstr.pdf
1 svar · 1,3k läst
Blab601
Blab601: [citat] Jag tog hammarborr och borrade runt plintjärnen tills jag fick ut dem. Därefter har jag bilat ur hålen lite extra så det ska finnas bra med utrymme. Tyvärr kollapsa ena väggen, se bild. Planen är att gjuta fast plintjärnen med fin cement som är lite lösare blandad så den kommer ner överallt. Bygga en gjutform så jag kan gjuta upp den kollapsade väggen samtidigt som jag
12 svar · 10,3k läst
·
C
combato: Har varit passiv ett tag då jag varit och opererats. Nu tillbaka för att fortsätta planerna :) Jag är helt novis på detta men vill lära mig och göra det själv. Lite frågor nedan: Hur djupt skall jag gräva ut? Skall jag först lägga duk mot leran/jorden och sedan makadam? Vilken storlek på makadam skall jag ha och hur många centimeter skall jag fylla? Måste jag padda makadam? Skall
5 svar · 5,6k läst
·
L
Lerstenstegel: Lägg sand runt alla avloppsrör från hälften och neråt går det läck så kommer inte vatten upp i betongen lika lätt.
1 svar · 1,5k läst
·
P
Prodigys: Att ha kullersten på infarten är ingen höjdare. Blir sällan riktigt jämnt och har många breda fogar. Det funkar mycket bättre på ytor som man inte ska gå på alldeles för mycket.
2 svar · 2,4k läst
T
topmount: Nej jag tror du får för låg effekt och var skall vattnet ta vägen efter snön har smält. Beror så klart även på var du bor, men antar du bor norrut eftersom snöskottning är ett problem. Här i Göteborg smälter ändå allt bort så fort de landar.
2 svar · 1,4k läst
G
gbgustaf: Jag har en grässlänt på gaveln till souterränghuset. Nu tänker jag gräva ur en bit av slänten för att göra en cykelparkering, med plattor och en stödmur. Så långt känns det som ett ganska enkelt projekt. Men när jag ändå grävde (och insåg att jag måste flytta dagvattenrören) så kom jag på idén att ställa dit en tank på 1000 liter, för att ta tillvara på regnvatten.
0 svar · 2,3k läst
·
Mattias Andreasson
Mattias Andreasson: Kan såga hundratals meter, se bara till att kyla med vatten och inte såga i grus(sliter ut metallen som klingan är gjord av och skären kan lossna). En dags normalt jobb för en hantverkare sliter ut tiondels millimetrar på en dyrare klinga. Med en bilmaskin att ta bort remsorna så ska det inte vara något problem, är det armering i så får du kanske såga ännu mindre bitar.
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.