N
neo11: Det är bra om det torkar långsamt så är risken för sprickor mindre. Så stäng gärna av avfuktare och lägg på plast så att fukten stannar kvar i betongen. Går ofta att gå på efter ett par timmar. Kanske en hink vatten på betongen på kvällen och sen plast igen. Men inte vatten innan det är så pass hårt att man förstör ytan.
9 svar · 6,6k läst
·
T
T2: Har kollat upp med dom äldre och tidigare så var staketet längre in, dvs det har aldrig varit någon asfalt eller direkt beläggning där tidigare. Så hur gör vi då på bästa sätt?
2 svar · 1,7k läst
·
M
Magnus Måttstock: Hej Jonne. Jag ser inget bra svar på din fråga i tråden, och undrar bara om du fick sprängt ett dike åt avloppet? Jag kikar själv nu på mark med berg i Blekinge, och tro det eller ej, ett avlopp skulle behövas ca 60 meter fram till vägen men jag är rädd för kostnaden som jag inte kan få fram någonstans. Blir glad om du kan ge en liten rapport :-). Mvh Magnus
3 svar · 6,2k läst
S
Supercub: Ta snigeldynamit det gjorde jag nyligen till en betongtrappa.
2 svar · 4,1k läst
·
M
Marlun017: Tänkte lägga epoxy som slutprodukt - räcker det med att jämna till groparna innan, eller måste jag ändå lägga avjämningsmassa över hela?
33 svar · 34,1k läst
·
7
721Bäcklin: Nu har jag redan fyllt på med den sprängstenen som jag behövde. Fick tyvärr betala för den. Tack ändå!
2 svar · 1,3k läst
M
Mickey1: Sprängsten bortskänkes mot hämtning. Finns i Eriksberg Uddevalla.
0 svar · 845 läst
D
David_Berglund: Gjuter snart platta i en tillbyggnad med källagrund. Min befintliga avloppstam kommer ut ur befintlig källare 300 över färdig golv. Jag skall ha två golvavlopp och en toalett i tillkommande plattan. Då befintligt rör till 3-kammarbrunn med minsta möjliga marginal ligger lågt nog att få fall från golvbrunnar i nya plattan kommer jag bli tvungen att dra rören genom kantbalken. Jag
0 svar · 885 läst
GoC
GoC: Det är väl fullt rimligt. Är bara att täta runt skyddsslangarna. Betydligt bättre än att dom skulle tagit bort kantblocken och grävt sig ned i det komprimerade materialet som kantelementen står på.
1 svar · 1,3k läst
·
pjodden
pjodden: Jag ser inga större bekymmer med det. De små fraktionerna hamnar i fogen men inte de som är för stora, så du får mer som ligger ovanpå och sopas runt till ingen nytta.
2 svar · 2,0k läst
M
Anonymiserad 168520: My vet jag inte vad byggbetong är men om du menar typ vanlig ekonomi/grovbetong med hållfasthet C20 eller liknande är problemet att de gärna vill ha mycket större tjocklek för att bli bra. Nu är det ju inte lika viktigt om du ska använda pordrän utanpå då denna bör ta bort den största mängden vatten så att ytterst lite kommer på väggen.
5 svar · 5,0k läst
·
Fredric.m
Fredric.m: Lägger till 2 bilder till (y)
1 svar · 2,4k läst
·
V
vectrex: Med tanke på årstiden och värmen så är 1 vecka mer än tillräckligt. Du är högst troligen redan på 90% av 30-dagars hållfastheten vid 20 grader betongtemperatur. Krympsprickor kommer (vid denna temperatur) inom de första 48h. Täcker man ordentligt med plast så behövs det inte vattnas alls.
1 svar · 1,1k läst
L
Leafy: Hur ser krypgrunden ut i övrigt? Finns det mögelanvisning i trossbotten? mycket organiskt material? Har ni plast mot marken? Är det dränerat? Har ni avledning av takavvattningen? Är det uppmurat med lecablock så kan man få saltutfällning på insidan av dem om det är högt fukttryck från utsidan eller att man ser att grundmuren är fuktig inifrån. 19% är ganska mycket men just nu vid
3 svar · 3,5k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: [citat] Har du filmat avloppen...? Ett trasigt avloppsrör kan orsaka rejäla sättningar
3 svar · 2,6k läst
·
M
Moisam: Hej igen! Vi gick på andra projekt emellan men nu ska vi snart ta tag i detta. För att fixa fallet som är, så funderar jag på om man kan göra en tunn pågjutning med finbetong på den befintliga garageplattan. Slamma först med webers REP05 (den använde vi till vallgravarna efter stambytet i hallen/badrummet/tvättstugan, och jäklar vad den verkade bra på att fixa vidhäftning mellan
16 svar · 2,3k läst
·
S
Stefan1972: [citat] sök på asfalt på orten? Brukar ofta finnas ganska nära om man inte bor väldigt ocentralt.
12 svar · 3,5k läst
·
N
NoOne2k: Som referens för tidsåtgången tog det 1 dag för oss när vi grävde ut ca 250ton och fyllde upp med bärlager och makadam för vårt tillbygge på 63kvm boa. Var en yta av ca 9x16m och 42 ton makadam. Men då tippade vi överskottsmassorna 200m bort. Jag kommer inte ihåg om jag hann göra färdigt dragningen av avloppsrören i makadamen samma dag eller om jag fick komplettera lite dagen
6 svar · 1,7k läst
C
crazytok: Tycker också det ser fint ut. Men att det inte lutar ordentligt känns ju kanske inte riktigt bra. Om det regnar mycket eller ligger snö som smälter så är det ju väldigt tråkigt om det rinner mot garaget. Detta måste dom ju såklart ha koll på och garantera att det är rätt gjort annars får dom ju hitta en lösning för detta, eventuellt via en ränna som nämnts. Gällande skarvar så
7 svar · 4,6k läst
·
Silver78
Silver78: Om det är rimligt eller inte beror ju faktiskt på vad som skall göras. 134 timmar på grävmaskin låter mycket för att anlägga en grund. Men om det innefattar anslutning av en diverse rör som dränering, avlopp etc så är det många element där grävmaskinen inte är effektiv men likt förbannat står den där och tickar tid medan de andra lägger ned rör t ex. Sen har de ju tagit höjd
3 svar · 2,2k läst
·
useless
useless: Eftersom du har startat två identiska trådar så blir det så svårt att svara när man inte vet vilken av dom man ska skriva i...
3 svar · 2,0k läst
·
S
Styrman_jansson: Hej, Vi har köpt ett enklare förråd i byggsats som är ca. 1.80x2.80. Vi funderar på att använda oss som berg i kombination med lös natursten som grund. Vi har två bergknallar som sticker upp med ca. 2.70-2.80 emellan samt en del natursten. Min tanke är att jämna till dem med singel samt lägga natursten mellan dem ( det är runt 5-10cm jord mellan knallarna med berg under) att stödja
0 svar · 1,2k läst
surris
surris: Ja du bör borra ner armering för sulan. Där det är plant räcker med ett nät. Du får bygga en form med reglar och formplyfa så du kan gjuta sulan först och sen flyta golvet plant. Borra ner några järn och naja sedan ett längsgående. Lägg sedan ut mattan över sulan så allt hålls ihop bra.
2 svar · 912 läst
·
J
joni: Det finns kryphål i hjärtmuren men ca 40-50 cm upp så det är alltså öppet från trossbotten och ner.
21 svar · 5,0k läst
·
G
Geijer: Hej, De senaste åren har vi sett oroväckande rörelse i torpagrunden till vårt hus. I ena hörnet har en stor sten i grunden vridit sig ganska mycket (se bilder): Hur går man till väga för att hantera det? Ska vi kontakta försäkringsbolaget? Vad är det för typ av firma som kan hjälpa till (har frågat en lokal snickare men han hade inget bra svar)? [bild] [bild] Tacksam för hjälp vad
0 svar · 778 läst
·
Duttarmajster
Duttarmajster: Ingen expert men har funderat på detta scenario i flera år då min svärmor har mer eller mindre exakt samma problem och förutsättningar. Jag har kommit fram till att antingen gör man den nödvändiga jobbet utanför eller så lever med att det är en fuktig källare. Att lägga dräneringsslang som du skriver skulle säkert göra situationen bättre men inte så att jag skulle vilja inreda
1 svar · 3,2k läst
·
J
Joakim_79: Hej alla! Hör kommer lite återkoppling på hur jag valde att göra. Stängerna var för klena att sätta en bärlina Å då fyller dom inte tänkt konstruktion. Så jag valde att kapa av dom utmed kantelementen, borrade upp ett hål med hålsåg in till betongen (10cm), kapade stängerna med tigersåg så långt in det gick. Målade med Hammerite anti rust och sen en hammerite täckfärg. Sen
5 svar · 5,5k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Nja. Skulle nog sätta muffen på utsidan om teglet så att det inte blir en elak kant på insidan. Dräneringsrör i plast är med små hål i. Rörtegel är bättre på av att avleda vatten. Det finns ingen anledning att byta ut dom såvida det inte är igensatt någonstans. Man övergav tegel för att det var dyrare än dagens plast. Skicket avgör hur mycket du behöver byta ut. Även
4 svar · 3,0k läst
·
R
Robert-san01: Har du kollat med någon av de mindre bygghandlarna typ XL, Woody, Bygg-Ole eller någon av Nordströms anläggningar?
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.