Grund & Markarbeten
bossespecial: Jag hade nog gjort så att jag gjort plattan fribärande med ett upplag på huset samt en lite djupare grundlagd sula i framkant. Djupet på sulans uk bör hamna utanför en ~45graders linje från uk husets sula. Förskjut sedan linjen ca 500mm utåt från väggen. Då riskeras inte någon underminering vi ev. omdrändring. Eller så dimensionerar du plattan som fribärande nu och löser det med
toolman77: [citat] Nu är det minusgrader i Stockholm undrar om de fått bort vattnet innan det frös... https://www.expressen.se/nyheter/lastbilar-tvingas-pumpa-bort-vatten-fran-vagarna/
Korsfarare: Ett tips är att fälla in skogaller. Så här byggde jag. Ta i ordentligt. En maffig trappa ska det vara. Gärna sneda hörn.
tivolimix: [citat] Har funderat på dessa, men tycker de ser lite fula ut, och har inte hittat nån skiva som är tillräckligt diskret för mig :) Är de inte lite i dyraste laget också!
Conny50: Tack för er hjälp grabbar! Om ngn undrar så är syftet att utöka uppfarten för ytterligare en bil.
tetsuo: Och lite bilder från ”allrum”, hade initialt plan på att ha målade putsade väggar, men gav upp det och bredspacklade och tapetserade. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Första gången jag lägger golv på ett plant underlag utan att behöva flyta eller sadla, så roligt när underarbetet är bra gjort :) [bild] [bild] [bild] Sotaren och kommunen gav sitt godkännande och äntligen bor
bossespecial: Är det bara gaveln på bef.källare som inte står direkt på berg? Isf står själva huset stadigt och ska inte påverkas utan det är isf bara gamla plattan lokalt närmast gaveln som påverkas om fyllningen skulle rinna ut. När nya väggen sen är på plats skulle du isf kunna bila bort de eventuellt skadade delarna på plattan, återfylla och gjuta nytt. Denna peng är betydligt billigare
ullstrm: Hej! Min första post här på forumet. Ser att det finns många trådar om krypgrund och stående vatten men känner inte riktigt att de avhandlar de fall där golvbjälklaget har en undersida i betong. Jag är spekulant på ett hus. Har idag varit nere i krypgrunden. Det var en hel del stående vatten på vissa ställen. Huset är beläget precis vid ett stort vattendrag. Det är byggt 59.
Nissens: [citat] Jag vet inte om du läst tråden, men de säger att marken är vattensjuk på tomten för att stenkistan är full... Är stenkistan rätt gjord så kan inte det hända. Ett utlopp betyder att vattnet skall rinna ur stenkistan om det överstiger en viss nivå. Jag har själv en stenkista som ligger i lera, och efter snart 20 år har den aldrig ställt till med något problem...
BjarneEnglund: Jag är i full fart med att riva ut ett tidigare förråd med oisolerad platta och ska gjuta ny platta med vattenburen golvvärme. I utrymmet ska det byggas en toa (utan dusch eller badmöjlighet) en tvättstuga och ett sovrum. Har lite frågeställningar som jag inte hittar något svar på efter några timmars sökande här på forumet och utanför. Huset står på högsta punkt på ett berg med
Marlin11: Ok! Vårat står på berg. Ska göra något mer permanent till våren så att det åtminstone kommer bort några meter :)
OmpaOmpaa: Ingen som har några idéer eller erfarenheter av att gjuta? Alla erfarenheter uppskattas! Hur tjock platta måste vi ha? Nuvarande platta är mellan 15-20cm vilket känns lite onödigt tjock, det innebär ju att rören ligger väldigt djupt även precis där de går ner i golvet. Gör det något om vi går lite grundare och gjuter en tunnare platta, säg 5-10cm?
Nybyggarens: Min gissning är att asfalt är billigast och plattor/stenar dyrast. Men kan någon bekräfta eller dementera?
Götacarnryd: [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] vi har gått ner med kamera i rören och hittar inget fel.. tyvärr räcker inte spolning hos oss..
martinradbo: Hej, ska göra ett litet sprängjobb i Göteborg, alternativt att det blir spräckning / snigeldynamit eller nåt annat. Men det får den som är kunnig avgöra. Någon som kan rekommendera en bra firma i Göteborgstrakten?
Schwen92: [bild] Har en tröskel i källaren som suger upp vatten troligen kappilärt, ska gjuta nytt och byta till en aluminium dörr innan jag putsar väggarna, men hur ska jag åtgärda detta? Dränering kommer ske i höst men vill åtgärda detta innan för vid kraftig regn kommer det in en liten pöl som åker till brunnen, men ändå.
evertee: Huset är från 1950. Vi har en altan som är byggd direkt från huset på en platta. Huset är av suterrängtyp med källare. Två mutar håller fyllnadsmassor på plats. Murarna har släppt och rört sig en del över åren. [bild] Jag har försökt få diverse byggbolag att nappa på mitt projekt. Är öppen för olika lösningar som fräschar upp. En tanke har varit att t bort allt, gjuta om
tommib: Lämna tillbaka Finjaburkarna och köp dynacem istället. Det fungerar utmärkt och går dessutom att köpa i kallvariant. På deras hemsida finns en tabell för att beräkna åtgång baserat på håldiameter och längd.
faruk387: Hej! Vi bygger ett hus i Skåne totalentreprenad via Eksjöhus. Ni som har byggt eller bygger i Skåne! Som de flesta vet är markarbete en osäker post vilket vi fruktar, därför undrar jag VAD blev notan för extra markarbeten? Hur mycket hade ni kalkylerat för extra markarbetet? För mer info så ligger vår tomt 1 meter under gatunivå.( bifogar nybggnadskarta) Kan även tillägga att
JSten: Kan tillägga att siffrorna som står på dem indikerar var, i förhållande till skylten, som det som indikeras finns. I fallet för den andra bilden, så täcks delar av skylten, men baserat på det som ses så finns nedstigningsbrunnen 1.8meter ut från skylten (riktning mot kameran i detta fallet). Skylt nummer ett är jag lite mer osäker då det ser ut att vara en högerpil (eller kanske
KnockOnWood: [citat] Ring till elnät-bolaget. De måste ju veta var de gräver.
reez: Har ni stenaär konstruktionen vilar på där det är stört laster och fritt mellan? Isf ganska enkelt att gjuta en sula och något skift leca, kila upp konstruktionen, gräva bort stenarna och bygga samman sulan. Har gjort det själv, mycket slit men inga konstigheter
Okarlsson: Lite sent, men jag undersöker just nu liknande saker för min uppfart som byggs. Det du referar till i AMA är väl som det står för att undvika vattensamling? Din kantsten är väl på det sättet ingem kantsten, utan bara en avdelare. Eller?
4fun: [citat] Ja, det är det jag är rädd för. Vad tror du är det minsta man kan ha? 50mm?
Sjöben: Hej jag har ett lokalt fuktproblem i källaren byggd 70. Dränerat 2002, problemet är dagvatten alltså regn. 2018 tog jag bort växtlighet och ersatte med stenläggning på en yta utanför källarvägg/golvet där fuktproblemet är. 2018 och framåt har det varit väldigt blött och knappt kallt på vintern så det torkar liksom aldrig. Färgen på källargolvet släpper och putsen på väggen