Grund & Markarbeten
Casaloco: Du kan fylla botten med lecakulor för att minska marktrycket på muren. Framgår inte riktigt vilken typ av stödmur du ska göra men ett alternativ är att borra+kema fast rostfri gängstång i berget och förankra till muren.
Gamlehav: [citat] Ja priset är 20% mer mot en 15tonnare. Men det är säkert som du säger att man vinner mer tid än så på att gå upp tilll 25tonn
Hinnersbocken: [citat] Ja det råder ingen tvekan om varför det är som det är, speciellt efter att ha läst det där! Trodde dock att jag skulle komma undan eftersom där är luftigt och att jag eldar med ved i källarn!
Taxture: Här i Stockholm har jag varit med om att tippavgiften för bergkross som legat under en byggetablering varit högre än kostnaden för inköp av samma bergkross...... Kolla med din entreprenör vad det kostar med dom olika lösningarna
Markarbetaren: [citat] Lite skillnad i pris dock! Jag köpte en (vid tillfället) 5 år gammal Kubota 1,6-tonnare som gått 1300 tim med tiltskopa för 130K (ink. moms). Jag ville ha så nytt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Samt möjligheten att som privatperson kunna sälja en momssmittad maskin i andra hand. Jag ägde maskinen i 6 år, körde 600tim och sålde den för 120K. Dränerade mitt
pennybridge: Det var inte mycket till förslag. Fick lösa det själv. Blev med detta, https://www.elon.se/markfaste-stolpe
T.Gustafsson: Hur menar du att det är vatten i grunden? Har hantverkarna bilat genom betongplattan och sett att det är blött under?
Fulkemisten: [citat] Nä, men inte heller en halvmessyr eller direkt urkass lösning, som att t ex "regla upp" golvet utan närmare specifikation och lägga "parkett, laminat eller vinyl". Förslaget med platonmatta är ju second best. Så jäkla jobbigt var det dessutom inte, och så fick man motion, ny planlösning och stambyte på köpet...
Cider: [citat] Ja, idén fungerar säkert, men då får du nog krypa runt i husgrunden en hel helg. Det är mycket plock. Jag håller också på med mushinder, men inte just ventiler. Det är lite mindre glipor och luckor som jag tätar. Jag har lite material liggande: [bild] Jag har putsnät, som är stabilt och starkt, men maskorna 12,7 mm är för stora. Jag har även musnät, 4 mm, galvat och
Davion: [citat] Ber om ursäkt för den "bumpen" av tråd - uppskattar dock uppdateringen, mycket spännande!
MathiasS: Varför inte lägga 5cm mak, 10cm isodrän, 10cm cellplast och sedan gv. Lite dyrare, mkt bättre isolering.
witten: Problemet är ju så avgränsat att det nog skulle räcka att gräva ut hörnet och sätta cellplastskivor på utsidan för att värma upp väggen och ta bort kontakten med jorden.
13th Marine: Hur djupt är det? Tycker mer det ser ut som att putsen på sockeln lossnat.
Derbyboy: Sorptionsavfukatare är dyrare än kondensavfuktare. Sorptionsavfuktare drar mer el än kondensavfuktare. Jag hade otäcka värden i min grund, inte ovanligt med RF över 95 procent. Röta i trossbotten osv. Jag köpte en Woods för 2000 kr (säljs på blocket för 500-1000 kr) Har inte haft en dag över 75 procent i RF. Det är så torrt att det dammar därnere. När det är som kallast ute är
C.Lundin: Ett återkommande tips är att lägga upp bilder. Det ger en mycket mer korrekt bild av själva problemet. Är det en äldre uppfart så är det inte mycket värt att reparera, det kommer heller inte bli bra och kanske t.o.m. mer tidsödslande än att helt enkelt kapa/bila bort den och gjuta ny.
pennybridge: [bild] Så såg det ut innan. Väldigt fint när allt är rensat men Väldigt mycket jobb som sagt.
Legostar: Jo helst vill man ju täta så att radon inte kommer in. Men samtidigt kan det vara svårt att åtgärda utan för stor åverkan, kan ju vara så att man har en stor spricka i plattan och då blir det svårt att täta utan att bryta upp alla golv. Men hoppas på det bästa och får försöka att täta där jag märker höga värden. Man borde haft en radon sniffare så man lätt kan se var
jonaserik: In och utfart på olika höjd normalt med gemensam drän och takvatten, där takvatten är längst ner med utlopp till något eller en pump i botten som startar innan det når upp till drän. Hur är den vippan, en som viker sig inte bra , det ska helst vara en av flotörtyp.. Kommer inlopp högre och det stämmer med dina rör så gör det inget, bara pumpens vippa/flotör startar på rätt
jonaserik: Ja du, det finns nästan lika många sätt som anläggare i ämnet dränering, jag själv trasade sönder asfaltslgret på grunden, satta pordrän mot grunden och en ribbon ( lika princip som platon ) utanför och fyllde med rörgravsfyllning utanför och en geomatta mellan fyllning och jord. Det med pordrän gör att det inte kan komma något mark/grund - vatten mot grunden utan måste följa
ohlgren: Hej. Det blev så att stolpar och fönsterpartier blev placerade en bit in från ytterkanten på L-kant-elementen, ca 6 cm vilket gjorde att de hamnade på betongen, fast ca 1 cm stack ut över frigoliten. De sista 5-6 cm ut mot betongplattans ytterkant är ju frigolit, dvs kantelementets frigolit. De sista 5 cm utanför kant-elementet täcktes av plåt. Så då blev det ingen köldbrygga. Tror
Al Yasso: Nu har jag gjort ett håll i plattan och det är bara betong ingen armering eller isolering. Tyvärr har konstruktören som skulle komma blivit sjuk. =/ frågan är om jag bara bilar bort allt men utan att komma nära väggen.
Alexe: Tack för ditt svar! Vi har bra torpagrund i halva huset så tanken va att bara göra om halva till platta på mark.
AxH: Japp, nu kommer grenrörsvattnet in i samma riktning som flödet!
Carl Torssell: Lyfter tråden lite. Jag ska förlänga mitt kallförråd genom att bygga ut på en befintlig betongplatta direkt jämte kallförrådet. Tänkte mura ett lager 150mm leca som syll. Jag tänkte sätta Jackon siroc 75mm isolerelement direkt utanför plattan som kommer i jämnhöjd med överkanten på lecan. Sedan lägger jag en 195x45 i botten på väggen som täcker både leca o isolerelementet.
Silver78: [citat] Det beror sig på. Är det torrt och fint så skulle jag inte bry mig. Det är fukten som orsaker lukt då träet bryts ner.