Tjena!

Vi fick en otrevlig överraskning i den lägst belägna golvbrunnen i huset i höstas. Halva tvättstugan blev full av skit och en spolning beställdes för att avhjälpa problemet. Det spolades men blev inte helt bra. Han valde då att filma och fastnade med kameran och hävdade sättningar i rören (huset byggt 1953) och tyckte vi skulle bila upp och byta. Vi köpte själva en spolsats och försökte hålla efter rören så gott som möjligt eftersom vi inte ville bila direkt men det var praktiskt taget lönlöst då det satte igen ordentligt var 4:e vecka.

Vi har nu bilat upp det mesta och byggt ett temporärt avlopp för att bli kvitt de rör som bråkade mest. Vi hittade även ordentligt med stopp utanför huset som vi lyckades få bort genom att spola från brunnen och in mot huset, så nu flödar det fint men även rören på utsidan verkar ha satt sig en del så det är nog bara en tidsfråga innan det strular igen. Vi skall alltså även byta på utsidan fram till brunnen men gör klart så mycket som möjligt inomhus och gjuter igen det sista när vi bytt den delen av rören som går ut ur huset.

Till frågan;
Nu när vi lägger nya rör inomhus och sen skall gjuta igen, vilka material bör vi använda?
Jag tänkte att vi skulle göra en bädd av antingen 8-16 makadam eller stenmjöl (0-4?) för att kunna skapa ett fint fall för röret. Därefter fylla ut med typ 8-16 och slutligen gjuta ovanpå?
Skulle det fungera eller är jag helt ute och cyklar?

Jag läste något om att fylla ut med lecakulor ( https://www.byggmax.se/lättklinker-50-l-p04589 ), är det bättre?
Vilken typ av betong borde vi köra? Grovbetong på säck låter ju smidigt, men då får vi nog räkna med en torktid på 3-4 veckor innan vi går vidare kanske?

Plattan är oisolerad och vi tänkte inte isolera eller lägga golvvärme, vi tänkte däremot sätta klinkers i källaren då målat betonggolv inte är särskilt kul med tiden.

Allt gott!
/J

• Gilla
Halkan63
  • Laddar…
Ingen som har några idéer eller erfarenheter av att gjuta? Alla erfarenheter uppskattas!

Hur tjock platta måste vi ha? Nuvarande platta är mellan 15-20cm vilket känns lite onödigt tjock, det innebär ju att rören ligger väldigt djupt även precis där de går ner i golvet. Gör det något om vi går lite grundare och gjuter en tunnare platta, säg 5-10cm?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.