Grund & Markarbeten
Renoverajämt: [citat] Hur har det gått?? Skicka gärna bilder och planer om isolering och dräneringsläget?
jonaserik: Normalt så är det en gjuten syll, betong som är kanske ca 50 cm bred och min 10 cm tjock med armering som källarväggar står på. är det någon betong mellan nedersta skiftet och underlaget, Kanske det som du säger sprängsten i botten och dom gjort lite av snik för bärningen. då det står på sten/storsten under. Svårt att säga något så här, men du har gubbar på plats som ska
antto77: [citat] Hej, Nej ingen större klarhet. Sen såldes tomten så det blev inaktuellt.
Christian Ek: När vi gjorde vårat så tätade vi inte hålen. Isoleringen, plasten och själva golvet gör att det är ganska tätt ändå. Kan inte annat än att hålla med föregående inlägg om att skippa vändskivor och lägg hela för att sedan fräsa spår. Att passa in vändskivorna gjorde att golvläggningen tog längre tid än att bara fräsa efteråt.
ati: Kan inte tänka mig att någon skulle vilja pröjsa för några kubik extra betong på det viset. Plocka bort några markstenar och gräv en liten grop bredvid så märker du nog att den bara sitter någon decimeter ner.
Stuff: Höftar man lite siffor: Antag att åtgärden bara för att mura igen porten (Inte dränering av resten av huset) är 20 000:- Besparingen kanske blir en femhundring om året, optimistiskt räknat. Då handlar det om 40 år innan du har fått igen pengarna och börjar spara in nånting på åtgärden. Innan nån hakar upp sig på siffrorna. De är höftade. Det kan mycket väl dubbleras eller
ati: [citat] Äsch då, det finns väl fler rum i källaren, kanske en husgrund som behöver kärlek... eller något rum med tråkig klinker som behöver bytas! Den som har mest prylar när den dör vinner... Du borde kunna lista ut vilken färg det är alternativt ta med en flaga till närmaste målarbutik https://byggnadsvard.se/wp-content/uploads/2019/04/farg_pa_farg.pdf
Harald Blåtumme: Efter att ha läst bedrövliga långdragna följetonger här på forumet om folk som fått hus förstörda av grannars sprängarbeten så är mitt råd att kolla upp detta extremt noga med ditt försäkringsbolag samt firman som du tänkt göra jobbet.
L0fstr0M: [citat] Hej! Okej! Det låg ett dräneringsrör strax ovanför där hålet togs. Men den gör ju så att säga ingen nytta nu Hänger bara i luften. Men om jag gräver lutning bort från muren? Tänker om det kommer skyfall av regn, ny snö och smältning, så blir det ju ändå mättat och måste ta vägen någonstans. Diket är ju igengrävt till de sista 2-3 metrarna. Känns ju som att marken
Psan: Hej, Jag har ett hus med berg på baksidan (ca 20 meter bort). Vid mkt regn så trycker det upp vatten i provhål i källaren och jag misstänker att det kommer från berget (under mark?). Har bifogat bild på hur det vattensituationen ser ut under golven i dessa hål. På framsidan är det alltså ca 5-10cm ner till vatten under sula, medan det mot berget är 10-15cm ovan sula (som värst
ingridma: [citat] [citat] Hej! Fint hus! Det låter som en engagerad arkitekt. Hur blev det?
Putt: Ett alternativ vid motlutande terräng är att lägga ner ett dräneringsrör en bit utanför huset, då kan du ta hand om vatten som rinner ner mot kåken. Det går även att gräva ner grundmursmatta (platon) en bit utanför grundmuren och då stoppa inkommande vattenmängder. Vad ska ni använda källaren till? Fukt i sig är ingen katastrof om man inte inreder källaren, men det är klart att
Leafy: [citat] Nej inte så men pratade med Pergo och de sa att deras foam är inte diffusionstät men de sa även att jag kan lägga golvet rakt på spånet med sålänge jag fick det krävda mellanrummet mellan golvvärme och vinylen. Det har legat ett tag nu och jag har inte mäekt någon formändring, inget som gått isär eller något.
henche: Tack för info. Alltid bra med "facit" på färdiga projekt.
FGLIN: Det verkar vara, som det åtminstone förr hette i SÖ Östergötland, exempel på något som gjorts "onaturligt starkt".
Satsuki: [citat] Jag tror inte vi har isolering under plattan eftersom jag grävde i kanten av den när vi skulle hitta elkabel ut till garaget. Just därför vet jag också att det är ett ordentligt bärlager under plattan (y) Bästa sättet att lära känna sitt hus är att inte vara rädd att få smuts under naglarna :crysmile:
jonaserik: Såg bar din lilla skiss. Formplyfa kostar skjortan för den längden och ska för att inte svälla när betongen vibbras, stättas mellan yttre/innerskiva på varje ca 40 cm, en betongmur måste vibbras hårt för att all luft ska gå ur. Dei blir då hål i muren Du kanske har sett hur större stödmurar ser ut med runda fläckar på. Fördel kanske med betong en slät yta och ingen puts.
yens: [citat] Priset för eps vs vanlig betong inkl. armering är ju ungefär samma (en säck EPS kostar ca 4,8 ggr mer än grovbetong, men ger 3,6 ggr fler liter). Det som skiljer när det gäller pris är ju egentligen flytspacklet som måste till på eps:en. På vanlig betong hade man kunnat lägga klinker direkt om man är duktig. Dock två fördelar för EPS som jag ser det är vikt och snabbhet,
Remnan: Vi skulle byta till 3-kammarbrunn där vi bor, de började I juni, kopplade på den nya brunnen (grävde igen den gamla) och nu är det januari och det är inte klart. Den är heller inte kopplad "vidare" till markbädden. Det har alltså runnit ut ur den nya brunnen i 7 månader. För nån vecka sedan kopplades den vidare till kasetterna och markbädden men brunnen är fortfarande helt öppen.
downhill82: [citat] Haha, ja kanske det. Jag var dock mycket nöjd med min kontrollansvarige, han har hjälpt mig mycket. Men, faktum är att enligt honom så finns det ingen valmöjlighet gällande plintgrund eller ej. Efter de nya reglerna så ska ingen kontrollansvarig godkänna plintgrund med hänvisning till att de inte uppfyller fuktkvoten. Och har man inget godkännande på den punkten i
Prodigys: Det går bra med asfaltskross trots egen brunn men det är ganska viktigt att det är "rena" asfaltsmassor som blivit provtagna. Sällan det finns och när det finns säljs det lika dyrt som vanligt bärlager så då kan man lika gärna använda det istället.
nybyggarn3: [citat] Det gick fint, tackar som frågar. Plattan blev hyffsat jämn. Ytan regnade sönder på vissa ställen men inte värre än att översta millimetrarna blev sabbade. Jag beslutade mig för att hellimma stavparkett i fiskbensmönster, vilket var sjukt drygt men blev riktigt fint. Det innebar att jag var tvungen att slipa av hela plattan för att få en yta som håller för belastningen. Jag
hedde: Har för ett par år sedan knackat ner bitar av en vägg som var porös. Efter det så har vi installerat bergvärme och har ett helt annat klimat i källaren och på dessa tre åren så har vi inte sett minsta antydan på mer fukt, så nu är det dags att fixa i ordning. Vad är bästa och enklaste sättet att putsa de två ytorna enligt bilderna. Funkar det med gipsputs? [bild] [bild]
PAPA_JOP: Nu börjar jag misstänka att det rör sig om St. Erik "SCALA".
Frosk: Hej! Har ett hus med torpargrund samt en liten utbyggnad där det finns källare. I denna källare rinner det ner väldigt stora mängder vatten. (På bilden är det blåa fältet invid huset). Detta hus har saknat hängrännor i cirka 13 år och vi har nyligen skaffat det. Så att situationen är som den är, är ju inte konstig. Så det är något jag ska åtgärda till våren då även
nikasp: När vi köpte huset tyckte den väldigt seriöse besiktningsmannen Philip Orrenius (https://densia.se/om-oss/) att det kunde vara en bra idé att förlänga och dra en stripe med plast en bit upp. Var fem år sen men har det på AttGöra-listan...