Är nyinflyttad i en villa som är byggd 2008 och som ni kan se på bilden leds inte regnvattnet från stuprören bort något vidare. Är detta någon jag borde göra någonting åt? Huset är väldigt påkostat i övrigt och är byggt på ett berg så skulle bli förvånad om de slarvat med något sådant.

• Villa från 2008 med dålig regnvattenledning från stuprör på ett berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Korpe
  • Laddar…
L
Ja det borde åtgärdas det är mycket slarvigt att ha det på det viset, om man är rädd om huset och vill ha många bekymmersfria år i bostaden. Det syns tydligt att fuktbelastningen är extra hög på sockeln närmast stuprör.

Samtidigt kan det dra med sig en del jobb att få en bra hantering av dagvatten om du inte kan koppla dig på någon ledning i gatan. Om tomten har fall kan man inrätta stenkista med bräddavlopp på en lägre punkt och leda takavvattningen dit.

L Lenza skrev:
Ja det borde åtgärdas det är mycket slarvigt att ha det på det viset, om man är rädd om huset och vill ha många bekymmersfria år i bostaden. Det syns tydligt att fuktbelastningen är extra hög på sockeln närmast stuprör.

Samtidigt kan det dra med sig en del jobb att få en bra hantering av dagvatten om du inte kan koppla dig på någon ledning i gatan. Om tomten har fall kan man inrätta stenkista med bräddavlopp på en lägre punkt och leda takavvattningen dit.
Vem anlitar man för att undersöka detta? Som sagt skulle jag bli förvånad om de inte tänkt på detta men tycker också det ser slarvigt ut. Min första tanke är att leda bort det några meter i alla fall. Är skog på den sidan huset så vi är aldrig där så det skulle inte påverka oss. Det blöta som är i hörnet är vatten som skvätt upp då det regnade när jag tog bilden.

Vad är det som kan hända egentligen? Huset är enplans på betongplatta på ett berg. Antar att det kan samlas vatten nära grunden men vad gör det? Är helt nytt för mig detta och lär mig gärna!

L
Ingen behöver anlitas för undersökning, det räcker om du kontaktar kommunen för att klargöra vilka alternativ som finns till förfogande om du vill leda bort takvattnet från husgrund. De kan ha synpunkter så det är bra kolla upp detta. Sedan när du vet är det är det enklare att vidta rätt åtgärd.

Det som händer om man låter regnvatten stänka upp på huset är mögelangrepp, frostsprängning av puts/sockelskiva. Det tar några år givetvis, men så onödigt att börja jobba med underhåll i förtid för att slippa vidta förebyggande åtgärder innan fel uppstår.

L Lenza skrev:
Ingen behöver anlitas för undersökning, det räcker om du kontaktar kommunen för att klargöra vilka alternativ som finns till förfogande om du vill leda bort takvattnet från husgrund. De kan ha synpunkter så det är bra kolla upp detta. Sedan när du vet är det är det enklare att vidta rätt åtgärd.

Det som händer om man låter regnvatten stänka upp på huset är mögelangrepp, frostsprängning av puts/sockelskiva. Det tar några år givetvis, men så onödigt att börja jobba med underhåll i förtid för att slippa vidta förebyggande åtgärder innan fel uppstår.
Tack, det ska jag göra då. Okej, så det är inte som jag beskrev det vattensamlingar i närheten av grunden som kan bli problem?

Det ser ut att luta bra ifrån huset, så har du ingen källare är det inte så mycket som kan ta skada.
Men det är aldrig fel att leda bort det ändå.

• Gilla
Martin.Herkules
  • Laddar…
L
För stora mängder fukt är aldrig bra nära plattan, men det vattnet i marken ger sig sakta i väg åt någon lägre punkt. Beroende på omfattning av fuktvandring kan material i marken sakta forslas bort. Det primära är iaf att skydda husets fasad och sockel.

• Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Markförhållanden spelar in. Vårt hus har liknande lösning. Marken där huset står är gammal sjöbotten och består av lera. Plattan till huset står på en bädd av lecakulor som är över en meter djup och går ut mer än en meter från huset. Regnvattnet får inte ledas bort med dagvattnet i vårt område utan måste tas om han lokalt. Anledningen till det är att man inte vill riskera att torka ut lermarken med risk för sprickbildning och sättningar i marken.
Vi har dock gjort så att vi lagt plattor som kan transportera bort vattnet ett par meter bort till en rabatt.

Ok! Vårat står på berg. Ska göra något mer permanent till våren så att det åtminstone kommer bort några meter :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.