Vi har ett tvåplanshus med källare som vi planerar att bygga ut en hall/entré på ca 10 m2. Ovanpå entrén blir det en enklare balkong. Utbyggnaden är inte tänkt att få någon källare.

Dräneringen är gjord för ca 10 år sedan.

Vi har två alternativ (se även bild) som vi väljer mellan:
Alternativ 1: Platta på mark vilket gör att befintlig dränering blir oåtkomlig i framtiden.
Alternativ 2: Hög sockel och dräneringen förlängs runt utbyggnaden.

Vilket av alternativen tycker ni är bäst och varför?
 
  • Ritning som visar två alternativ för utbyggnad av entré, med detaljer kring dränering och grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog gjort så att jag gjort plattan fribärande med ett upplag på huset samt en lite djupare grundlagd sula i framkant. Djupet på sulans uk bör hamna utanför en ~45graders linje från uk husets sula. Förskjut sedan linjen ca 500mm utåt från väggen. Då riskeras inte någon underminering vi ev. omdrändring. Eller så dimensionerar du plattan som fribärande nu och löser det med stämp i framkant utbyggnaden den dagen om det skulle bli aktuellt med ny dränering.
En annan fördel att få ner grundsulan är också att utbyggnaden inte trycker på källarväggen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.