Grund & Markarbeten
LGB: Ursäkta att man varit dålig på att skriva hur det går, skyller på långhelgen. Efter att ha börjat bila så insåg jag vilket jobb det skulle vara att ta hela rummet, eller än värre hela källaren. Blev en kanal där avloppen ligger idag. Precis som ni skrivit så måste man fundera på vad rummet ska användas till. I detta fall ska halva bli en ren tvättstuga, vilket inte ”kräver”
Björkman: Scenario: riva äldre hus med källare i bostadsområde från 60-talet. Area 100 m2. Jordart silt/sand. Plan tomt. Avser bygga nytt hus på platta där det gamla huset stått. Källaren måste alltså rivas/fyllas. Hur gör man och hur ser kostnadsbild ut? Söker grov uppskattning av totalkostnad för: - Rivningstillstånd - Rivning - Schaktning för grund - Återfyllnad - Dränering - Grävning
Patmark: [citat] Haha, det är bra! [citat] Ja hur man än beter sig är det aldrig 100% säkert. Men den här metoden gillar jag också, mycket smidigare än så kan man inte få det. Jag tror inte heller att justerbara stolpskor behövs, men om det känns tryggt så kör på det!
Spikrätaren: Jag vet att det finns fiberförstärkt kalkbruk, borde ju öka hållbarheten...
Karim59: [citat] Tack Ovation för ditt tips Jag har nu grävt försiktigt rung brunnen och tänker ta bort den för att komma åt hålet precis som du rekommenderade. bifogar en bild [bild]
FDT: [citat] Kommer inte runt, men igenom väggen? Kapa så mycket du kommer åt och skär loss en lucka liksom och knacka loss. Sedan kan du börja kapa INIFRÅN röret. Skär loss segment allteftersom så du kommer åt att fortsätta skära längs tänkta snittet.
Gabsson: [citat] Jo den är lite nära. Finns inget krav på avstånd men det är väl för att brunnen inte ska torka ut och det ska lukta. Och att man ska kunna byta brunnen i framtiden. Men livslängden på en rostfri brunn är nog lika lång som golvvärmen så när det blir byte så får allt bytas. Nu tror jag att jag kommer undan ändå eftersom brunnen ligger i slutet på slingan och att
Jonatan79: Felbyggt från början. Panelen ska gå utanpå grunden. Vatten rinner ner på grunden och frostspränger cementen. Du har nog minst 2 problem tyvärr.
Jotsat: Håller på att avsluta renovering rum i källaren. Rivit träväggar mot väggarna, gammal puts, upp med ny puts o silikatfärg. Har en del småsaker jag är osäker på och vill ha råd. Tak Hade först tänkt köra taklister för att täcka anslutning tak-vägg, men nu när det är målat ser jag att det räcker det med någon latexfog runtom - utom på ett ställe där det saknas ca 20mm upp
P-J0013: Har en ca 1 meter hög mur som har spruckit på ett par ställen. Tror att den är ca 40 år gammal. Håller upp en terass på vår kolonilott. Går sånt att laga hjälpligt utan alltför stora arbetsinsatser?
Simmeman: [citat] Hej, står inför samma ”problem” som dig här. Har du kvar några bilder hur du löste det eller lust att förklara lite mer? Hälsningar
Workingclasshero: [citat] Håller med, isolera väl så kommer det gå bra, jag hade ungefär samma förutsättningar. Under isoleringen blev det aldrig under 0, och några dagar senare blev det plusgrader för mig.
TorpAnders: Jag hittade berg på 2,5- 3,5 m så det blev pålning i form av ett par tre 16 mm armeringsjärn. Det lär hålla min tid på jorden minst.
leifa.k: [citat] Så är det nog. Det är ofta en nyck, vi skall ha bastu! Jag fick erbjudande att plocka ned en komplett bastu gratis, då försvann garaget under huset och det blev bastu, dusch o tvättstuga i gamla garaget istället. Typ ett rum i rummet.
Andersson_a: Hej! Jag och min sambo har köpt en tomt från ett företag som säljer tomter, och som även fungerar som "mellanhand" eller projektledare för vårt husbygge. De har tagit fram en kalkyl med uppskattade kostnader för exempelvis markarbete. När firman som sen skulle utföra arbetet började märkte de att markförhållandena var väldigt dåliga och det tog längre tid och offerten
yonna: [citat] Nej, jag fick det till samma pris. Grannens uppfart är däremot arbetskrävande med vanligt singel som förmodligen har lagts för tjockt. Som uppfart är jag mest nöjd med att ogräs inte trivs.
Phasio: [citat] Jag gick igenom under hjärtvägg-sula på två ställen samt under en dörr. Bara man gräver upp så lite som möjligt så att du får igenom rören så lär du inte behöva oroa dig. [bild]
Derbyboy: Tack, Jag har ett nytt filter och ska krypa ner i grunden och byta. Tänkte inte på att filtret var till för att skydda maskinen utan jag tänkte att det var till för att rena mögel, lukt mm filtret sitter ju dock på insugssidan så det borde såklart skydda maskinen till viss del.
b8q: Bara du löser tillgänglighetskraven (att kunna ta sig från biluppställningsplats till entrén med rullstol) så kan du ha vilken höjdskillnad mellan garage och hus du vill...
Muppets: Kan inte hitta något dräneringsrör där, det är till del ett sutteränghus
Anonymiserad 238506: Hej! Efter att läst på om källaren behöver vara isolerad eller inte kom nästa fråga, vad har jag? Fick tips om att borra hål i golvet och kolla, fick tips om att slänga en bil matta och vänta. Så kändes inte helt säkert. Så efter att gått igenom husets historiepärm (utan någon kunskap om grund/markarbete) så hitta jag infon jag letat efter. Men inge kunskapen om att tyda den. Så
Nickesågen: [citat] En sträcka på ca 1 m sockelskiva är trasig som antagligen har varit trasig sen huset byggdes och du drar slutsatsen att huset sjunkit? Vet du ens hur dessa kantelement monteras och är uppbyggda??
Silver78: @Mogg Det är stor skillnad mot vanlig betong. Man blir inte ledbryten.
Teleportgubben: [citat] Du skulle kunna sätta ditt plåt reglar istället för vanliga trä reglar! Nackdelen är väll alla hål som blir när du skruvar/spikar igenom "skyddet"! Då skulle jag tagit nån klick silikon som extra skydd för att fukt inte ska trängas igenom.
Fredrik.Markusson: Tackar för svar! Lutar åt att jag ”bara” lyfter bort det gamla och lägger ett lager på 10-20mm stenflis och sedan mina nya plattor på detta. La ca 35m2 förra sommaren, får scratch och vilket jobb det var!
bossespecial: Säg gärna till byggaren att du vill ha några armeringsjärn i överkant kontinuerligt över fönstrena om det skulle vara så att han bara tänkt lägga armering i botten. Då blir det rejält starkt(y)
Taxture: Jag hade nöjt mig med den....... Markduk klass 1 – N1 Material:polypropylen Kornstorlek dränerande material:En vanlig fördelning är 8/16 Funktion:Den nålfiltrade konstruktionen är byggs så att vatten och fukt kan ta sig igenom duken, men långsiktigt skadliga kornstorlekar (ofta små kornstorlekar) i marken stoppas. Användning:Här nedan följer exempel på vanliga projekt och