P
Putt: Leca som fyllnad fungerar utmärkt, sen Isodrän/Pordrän ovanpå. Finns skivor som är 65/70 mm tjocka, även om ju tjockare desto bättre. Isolering typ s80 fungerar också men är inte kapillärbrytande som de andra skivorna. Gjut och lägg golvvärme. Borde kunna hamna på 25-30 cm bygghöjd?
2 svar · 885 läst
Qbot
Qbot: Hej! Jag håller på och bilar/gräver ur källaren 70kv ish. Byter allt, vatten avlopp väggar el osv. Golvvärme överallt, ny toa/tvätt osv. Under tiden nu så är det frost på fönstren och fukt på väggar upp mot taket. Och har börjat växa mögel där nere. Skickar bild när ja kommer hem. Ska jag göra något åt det så länge eller bara ignorera å ta bort sen murad källare med
0 svar · 633 läst
H
Håbbe01: [citat] Blev fel i inlägget sist men ang. Krygrund Tror detta beror på att man vill snabbt leverera en byggnad utan att invänta torktiden på en gjuten platta plus allt mer arbete detta medför
11 svar · 8,1k läst
A
ati: Jag hade inte följt instruktionerna till punkt och pricka i dina skor, lägg på lite med tryckspruta och borsta bort det värsta bara
8 svar · 4,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Enklast vore väl att lägga 30 cm cellplast över (den troligen oisolerade) cementplattan, och sedan armera och gjuta en normal grundplatta med kantbalkar mm ovanpå för att komma upp i rätt nivå.
6 svar · 1,7k läst
oscarwww
oscarwww: [citat] Väldigt hårt packat och tungt. Ser inte riktigt värdet i det om man ändå inte kommer gå på den ytan, såvida det inte finns risker med det
2 svar · 945 läst
·
G-83
G-83: Jag kör en 10-tons bandhrävare och jag kommer in där bilar gör. I ditt fall skulle jag hyrt en minidumper och haft växlarflak att köra upp och tippa i. Alternativt en lastmaskin typ L30 i storlek och bära ut materialet. Ge dig inte på att köra med släp för det blir olösligt. Lycka till när det blir dags!
12 svar · 6,7k läst
·
G-83
G-83: Hej! Om offerten är rimlig är svårt att säga. Hela nordöstra Skåne kryllar av stensättare bara att googla. För ett sånt här jobb kan det vara en idé att kontakta Farmartjänst i ditt område för att få ett pris. Försäkra dig om att den som ska utföra jobbet har gjort liknande murar innan.
1 svar · 2,6k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Ja, bilderna ser mycket ut så - inte tal om annat. Om det varit så rejäla sättningar ligger ett trasigt VA nära till hands. TS: kamerainspektion är enklaste metoden för att utesluta det om du inte kommer åt att titta visuellt själv.
14 svar · 4,2k läst
·
Kristian Ask
Kristian Ask: [citat] Nä... Det är alltid 42
3 svar · 950 läst
P
Anonymiserad 133197: Kollar upp värmetråg. Tack
5 svar · 1,6k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Grävmaskin med lastbil för att frakta bort betongen . Grävmaskinen gräver sedan ut för ditt bygge . Hyra dieseldriven kompressor (stor) med bilningshammare + hundra resor till tippen .
3 svar · 1,6k läst
M
Mjuus: Perfekt, tack!
2 svar · 1,9k läst
Tomture61
Tomture61: Det rekommenderas att 1: Städa av hela ytan från organiskt skräp 2: Lägg ut Diffusionsspärr över hela ytan 3: Installera avfuktare i krypgrunden Då infinner sig frågan vart det är lämpligt att att placera en fuktspärr ? På marken , undersidan av isoleringen eller åvanför isoleringen .
31 svar · 4,5k läst
harry73
harry73: Det är väldigt smidigt om husleverantören rekommenderar en markentreprenör som de brukar samarbeta med. Samarbetet blir bättre, och markentreprenören vet hur husgrunden ska göras. Men det är viktigt att ni besöker tomten tillsammans och att entreprenören har tillgång till en geotekniskt utredning innan de kommer med en offert. Det är också bra om de i offerten skriver att de varit
1 svar · 2,7k läst
A
ajn82: Jag har inte kommit vidare med dräneringen, så är också fortfarande intresserad av hur man ska tänka vid väggar som går olika djupt.
4 svar · 4,3k läst
·
N
NoPainNoGain: [citat] Vi valde plintar enbart för att det sluttade och hade blivit för mycket jobb och för dyrt att transportera dit fyllning. Tror att vår isolerade plintgrund kanske kostade 40000 inkl väldigt många plintar, isolering och förstärkning för kaminen etc.
15 svar · 19,4k läst
P
PW92: Hej! Vår mark vi tänkt bygga huset på sluttar lite. Nu är frågan hur vi ska lägga sockelhöjden på. Alternativt om det är bättre att lägga extra dränering eftersom tomten sluttar en aning. Det kostar väl mer att höja grunden så pass mycket så att det kommer i nivå med ex vägen som går ovanför husplaceringen? Har ni några tankar/synpunkter på en bra lösning? huset markerat
0 svar · 2,4k läst
·
janwide
janwide: Jag jämnade av nedre delen med bruk (och sten) innan jag petade in lekablocket. Jag skulle också fukta ytan och lecablocket med en sprayflaska med vatten innan så att inte bruket torkar ut för fort.
9 svar · 4,9k läst
·
Kfalk
Kfalk: [citat] Ska försöka att bifoga liter bilder på det hela under dagen så det blir lättare att se hur det ser ut. Jo bila mer går nog men det är fruktansvärt tungt för berget vill gärna gå sönder i större sprängsten som man skulle behöva kran för att flytta.
11 svar · 1,8k läst
H
Honken1: Huset vi bor i är ett egnahemshus byggt på 30-talet. Vi har dränerat hela grunden med isodrän för 10 år sedan enligt alla konstens regler. Nu avser vi bygga bastu under entrétrappen till huset då det utrymmet tidigare använts som förråd. Golvet i utrymmet under trappen bilades upp i samband med att vi isolerade hela källarplanet, så det är alltså 20 cm frigolit under den gjutna nya
0 svar · 1,1k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Jag hyrde en stenklipp när jag la marksten för många år sen. Det fungerade över förväntan! Det var inte många klipp som jag behövde de putsa till med vinkelslipen. Det var mkt klipp för jag la sten på diagonalen. Skönt att slippa allt damm. Jag kan inte tipsa om modell men tycker definitivt att en stenklipp är rätt väg att gå för marksten. Sen kan du ju sälja klippen när du är
2 svar · 5,7k läst
·
P
Prodigys: Armeringsjärn i fullängd kan också vara ett alternativ, då kan man slå lite på änden om det är is i andra sidan.
7 svar · 2,4k läst
P
Phasio: Jag investerade i en DEWALT DWE4217KT Samt En DEWALT DWV902M Det har varit guld värt till min källare.
7 svar · 3,7k läst
·
S
SMlopning: Har problem med lite lukt från krypgrunden i sommarstugan (-76), beror sannolikt på det cuprinolbehandlade virket. Kommer till sommaren försöka byta ut det som är lättillgängligt samt installera avfuktare med fläkt för undertryck Som en del i att eliminera luktkällor har vi rivit ut gamla plastmattor i ett par sovrum, under låg obehandlat trägolv i furu. Vi blev lite sugna på att
0 svar · 1,2k läst
B
Beppe12: Hej! Jag har ett garage som tidigare har varit en carport som jag vill göra om till bostadsyta. När garaget gjordes om från carport behölls underlaget, dvs det består av marksten men väggarna är murade väggar varav ena väggen är husväggen. Kan man "enkelt" plocka bort markstenen och gjuta en isolerad platta där istället så att garaget får bostadsstandard på platta? Blir det
0 svar · 741 läst
H
Håbbe01: Jo men den skall ju hålla 10 år helst, hittade min på Hornbach för 1500 för 5 år sedan , såg ungefär ut som denna men tror att den landar högre idag i pris
3 svar · 2,0k läst
·
martin7805
martin7805: Vad är maximal skillnad som får vara mellan garage (FSH) och markhöjd på tom? Anslutande väg är på 55,7 och just nu ligger huset på 57,8 och och garage på 57,1. Jag har en uppfart på 8 m vilket innebär att det blir 8m / ( 57,1- 55,7) 17 dm / m. Det går inte, kommer blir en skidbacke. Vilken är optimal höjd att lägga garaget på om jag har kvar 57,8 i höjd på tomt? Finns det
0 svar · 1,7k läst
·
R
random_name: @Choom är också nyfiken på hur du gjorde med radonslangen då jag själv ska dra slang. Har det fått önskat resultat?
18 svar · 18,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.