17 076 läst ·
99 svar
17k läst
99 svar
Problem efter dränering
Vad är tjejgissningar eller gumslem och killgissning o gubbslem????L larsson r skrev:
Idpolitik med rasism!!!!
Med yttrandefrihet slipper vi obehagliga genusfantasier och osaklig argumentation...
Dränering har många olika inverkningar på en byggnad ingen av dessa olika är påverkad av genuspolitik
Eller en områdesdränering på den sidan av huset där vattnet kommer ifrån.
En enorm grop med grus och ett antal dräneringsrör som matar tex ett 200mm
En enorm grop med grus och ett antal dräneringsrör som matar tex ett 200mm
Vilka raser är det du tänker på?R Renoverajämt skrev:
Eftersom en stenkista skall ha ett utlopp så att den inte blir helt full så misstänker jag fortfarande att den är felkonstruerad. Detta eftersom TS säger att den är full. Det kan den aldrig bli om den är gjord på rätt sätt...
Vad gör man då? Pumpar upp vattnet på tomten och sprider ut det?L larsson r skrev:
Har själv tänkt dränera om nått år men förstår inte riktigt vart vattnet skall ta vägen.
Inget dagvatten anslutet. Inget dike utanför.
Lerjord. Regnvatten från stupränner släpps ut på tomten. Gatan utanför har iof brunnar.
Nåväl , för att utföra en korrekt dränering av en källargrund så måste man ut å se jobbet på plats
Sedan är ju dräneringen till för att vara en grundvattensreglering inget som skall ta till vara på ytvattenmed utan enbart för grundvatten.
Att lägga dräneringsrören (min110 mm) så får man gräva sej under plattan , äldre hus har som regel väggarna murade eller gjutna djupare än plattan på en smal sula
Bästa är att gräva sej ner även under den sulan men man får avväga det från fall till fall
Dränröret läggs på en macadamiserad bädd på ca 5 till 10 cm.
Gammla ytskiktet avlägsnas sedan ä ju valfritt att använda fuktspärrmatta med frigolit avsedd för att monteras under mark eller utan .
Eller så använder man en typ pordrän/isodrän grundisolering , gemensamt för båda är att dom avslutas under marknivå.
När man sedan täcker dränen så lägger man typ macadam ca 15till 20 cm över röret täcker med en fiberduk som ett materialskiljande skikt , när man sätter en isolering på väggen typ pordrän så ska man ha fiberduk på utsidan även där .
Sedan vid uppfyllnad mot marknivå så är ju så täta massor som möjligt absolut bäst , sedan formar man gräsmattan med fall från huset
Vad gäller utloppet från dränen så ä bästa lösninge ett öppet rör ut i nån djup ravin det ultimata går inte det så brukar dom flesta kommunerna godkänna att man kopplar dränen på avloppet .
Går inte det så får man pumpa till en dagvattenledning eller en stenkista , en stenkista är ju beroende av att marken är genomsläpplig för att kunna ta ta händ om vattenmängderna som kan komma .
Vad gäller takvattnet så kan man leda ut det i ytliga rör men inte sammankopplat med dränen ,dränen lever sitt liv takvattnet sitt
Det enklaste av allt är ju att följa monteringsanvisningarna som varje tillverkare har , skall en yrkesman göra jobbet så SKALL anvisningarna följas eller en diskusion med tillverkaren föras ,
En entreprenör som tar jobbet på fast pris å likvärdigt har ju 10års utförandeannsvar för jobbet , garanti behöver inte lämnas.
Sen finns det ju vissa entreprenörer som hittar på egna lösningar hela tiden , men det är deras huvuvärk .
Summa summarum , kör man med en tillverkares material så kör man hela vägen ,man blandar inte äpple å päron
Är säkert nåt jag missat här men jag sover lungt efter dom jobben jag utfört
Sedan är ju dräneringen till för att vara en grundvattensreglering inget som skall ta till vara på ytvattenmed utan enbart för grundvatten.
Att lägga dräneringsrören (min110 mm) så får man gräva sej under plattan , äldre hus har som regel väggarna murade eller gjutna djupare än plattan på en smal sula
Bästa är att gräva sej ner även under den sulan men man får avväga det från fall till fall
Dränröret läggs på en macadamiserad bädd på ca 5 till 10 cm.
Gammla ytskiktet avlägsnas sedan ä ju valfritt att använda fuktspärrmatta med frigolit avsedd för att monteras under mark eller utan .
Eller så använder man en typ pordrän/isodrän grundisolering , gemensamt för båda är att dom avslutas under marknivå.
När man sedan täcker dränen så lägger man typ macadam ca 15till 20 cm över röret täcker med en fiberduk som ett materialskiljande skikt , när man sätter en isolering på väggen typ pordrän så ska man ha fiberduk på utsidan även där .
Sedan vid uppfyllnad mot marknivå så är ju så täta massor som möjligt absolut bäst , sedan formar man gräsmattan med fall från huset
Vad gäller utloppet från dränen så ä bästa lösninge ett öppet rör ut i nån djup ravin det ultimata går inte det så brukar dom flesta kommunerna godkänna att man kopplar dränen på avloppet .
Går inte det så får man pumpa till en dagvattenledning eller en stenkista , en stenkista är ju beroende av att marken är genomsläpplig för att kunna ta ta händ om vattenmängderna som kan komma .
Vad gäller takvattnet så kan man leda ut det i ytliga rör men inte sammankopplat med dränen ,dränen lever sitt liv takvattnet sitt
Det enklaste av allt är ju att följa monteringsanvisningarna som varje tillverkare har , skall en yrkesman göra jobbet så SKALL anvisningarna följas eller en diskusion med tillverkaren föras ,
En entreprenör som tar jobbet på fast pris å likvärdigt har ju 10års utförandeannsvar för jobbet , garanti behöver inte lämnas.
Sen finns det ju vissa entreprenörer som hittar på egna lösningar hela tiden , men det är deras huvuvärk .
Summa summarum , kör man med en tillverkares material så kör man hela vägen ,man blandar inte äpple å päron
Är säkert nåt jag missat här men jag sover lungt efter dom jobben jag utfört
Jag vet inte om du läst tråden, men de säger att marken är vattensjuk på tomten för att stenkistan är full... Är stenkistan rätt gjord så kan inte det hända.L larsson r skrev:
Ett utlopp betyder att vattnet skall rinna ur stenkistan om det överstiger en viss nivå. Jag har själv en stenkista som ligger i lera, och efter snart 20 år har den aldrig ställt till med något problem...
Klicka här för att svara