Efter att markägaren hade en skogsmaskin för nedtagning av granar angripna av granbarksborre förra hösten så har vi nu börjat skapa simbassänger på gräsmattan. Tyvärr fungerar flera av skördarens hjulspår som diken som fyller på och sedan rinner över mot vår tomt och större pölar, ca 5cm djupa uppstår.

Tomten är en skogstomt med berg i dagen några 10 tals meter in i skogen så vi får alltid påskjutande vatten men aldrig i den här dimmensionen innan.

Frågan är om det är någon mening med att försöka få till ett dike mot skogen när det är berg i botten? Om jag når berg, har jag då nått vad man kan kalla för grundvatten i mitt läge? Är berg vettigt att ha som botten på ett dike eller är risken större att vattnet fortsätter under tomten ist för att gå dikesvägen ut?

Satellitbild över en tomt med markeringar som visar vattensamlingar och planerat dike mot skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten väljer den lättaste vägen att rinna, så får du bara ett fall på ditt dike (dvs diket lutar åt det håll som du vill att vattnet skall ta vägen) så kommer vattnet att gå den vägen.

• Gilla
Gårdsboende och 1 till
  • Laddar…
Ja det låter ju rätt logiskt såhär i efterhand faktist, och med den mängden regn som nu fallit under 24h så kanske det är läge att anlägga en brygga ist för dike :cool:

Tänker att jag slänger in det här i tråden med får vi se om någon vill engagera sig.

Var ute i trädgården nu och kollade efter att regnet avtagit något efter ca 36h konstant regnande med olika intensitet. Blev lite förvånad när grannen till huset ca 150m ifrån oss dök på mig med en riktigt sur ton om att vattnet från min tomt förstör deras intilliggande väg.

Så hur sjutton blir det när vattnet trycker på från skogen, rinner över/förbi min tomt och fyller intilliggande lågliggande skog med vatten som sedan rinner ut på deras grusväg och gör rätt stor skada.

Är det mitt fel?

Vet att man är tvungen att ta hand om sitt eget vatten men här finns inte förutsättningarna då markägaren gjort avverkning med maskin som skapat nya förutsättningar i skogsmarken som leder om vattnet.
Vattnet som tränger ut i deras grusväg är vatten på skogsägarens mark, alltså inte min mark.

Vattenansamling och erosion längs grusväg efter regn, med grön växtlighet vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är ett av ställena som börjar bli dåligt, och det är väl ca 30kvm 5-10cm vatten kvar i skogen som tar denna väg ut.

Om man är rädd om sin väg så får man väl se till att det finns ett dike som tar hand om vattnet så att det inte rinner ut på vägen. Har man inget dike så blir det så här....

Lite så jag tänker också, vår väg är dikad så vi blir av med vattnet utan att förstöra den men deras är odikad på båda sidor med fall mot mitten.

Jag sa att han fick ta diskussionen med skogsägaren som ädrat förutsättningarna då jag inte kan påverka vad som sker på hans mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.