Grund & Markarbeten
Frida123: Hej! Vi bor i ett relativt nybyggt område och köpte ett visningshus här för ca två år sedan. Fallet i trädgården gör så att allt regnvatten från vägen plus två trädgårdar samlas hos oss. Inget kan växa i denna relativt stora del av trädgården. Häcken vi satte har i stort sett dött och även gräset. Efter regnigt väder är det stora pölar och vattnet har ingenstans att rinna
Oldfart: [citat] Det återstår att se. Det kom grävning för kommunalt V/A, fiber och en ny elservis i mellan. Marken visade sig bestå av bra grus och natursten i varierade storlekar. Har tagit en del tid för det att sätta sig igen. Får se om det hinns med den här sommaren eller inte, men i så fall återkommer jag med före/efter bilder.
Stefan1972: Jag skulle inte göra ett dyft...........gör man inget åt "problemet" så kommer det gröna tillbaks och i det stora hela lär man ju tänka på vilken tid det har blivit sådär. 1år? 20år? Ingen större ide att ligga och tvätta sig blodig om det snart är tillbaks.......... Har det blivit sådär på lång tid och det inte blir konstant värre så häller naturen det där på en lagom
Bart: Ska det under mark och fuktskyddas ska det slammas först. Antingen med Cementbruk A eller rödgrund. När jag pratade med Combimix sa de Cementbruk A, just för att det är tåligare än kalk/Cementbruk.
Bart: Teleskopröret sätts med gummimanschett i brunnen. Teleskopröret hålls på plats med lockets fläns som ligger an mot den packade marken runt teleskopröret.
Claes Sörmland: [citat] Det är väl mest en smakfråga vad ni börjar med. Jobbet med gräsmattan kan blir geggigt så kanske bäst att göra det först och finlira med plattorna sen? Gräset tar ju också längst tid att bli något.
Psan: Hej, Jag skulle behöva någon form av backventil till mina stuprör pga det låter mer eller mindre som en jetmotor när vattnet från dräneringen skjuts in i dagvattenbrunnen. Ljudet tar sig bakåt till samtliga stuprör och låter en hel del. Lägger jag en bräda över stupröret (där lövsilen annars är) så minskar det till en acceptabel gräns. Jag har hittat dessa
ante.b: Har en murad vägg sockel på platta som putsen har lossnat och måste putsas om, Hur göra och vilket bruk ska användas? är mer skador där smältvatten har legat mot sockeln, ska de klara vaten som ligger an mot eller ska färgen hålla emot vatten är målat svart nu?
Blivit med sommarhus: Vad hände med denna grund tillslut?
jonaserik: Lite enkel skiss på hur tomten är och några foton på hur marken lutar är bra.
KristerLo: [bild] [bild] Grunden i mitt hus verkar vara byggd ovanligt. Huset ligger i en lätt sluttning, grunden är byggd på berggrund. Det verkar som dom stöttat upp grundstenen med sprängsten och natursten. Dock ligger den stenen i medlut, så jag begriper inte varför stenen ligger så. Ingenting är sprängt mig veterligen, så stenen verkar inte bara vara något som "blev över"
EA-Mia: Hej Är detta ett "omöjligt" projekt? Börjar tänka att vi tagit oss vatten över huvudet... Vi ska sätta ett växthus Gothia 309 ca 16kvm med mur på 830 för att dörren ska passa. Varför göra det enkelt när man kan sätta det på längden, med dörren på långsidan, i en slänt..? ALLA exempelväxthus står på en platt villatomt eller åker. Alla tips mottages tacksamt! Önskar tips
HenkeNord: [citat] Så skulle man kanske gjort. Jag får testa att öppna rensluckan på dränering i andra änden. Om det går lättare då så vet jag ju om det är det som är problemet.
Mercruiser: Ja kanske på lång sikt att någon liten grop återkommer? Men visst borde de kunna lägga på "klister" (eller vad de använder), och asfaltera? Med hyggligt gott resultat? Annars visst kan jag lägga marksten ovanpå?
Albireo: Det enda jag kan se är att väggen är / har varit fuktig. Det kan finnas många orsaker till det. Är det en varm / kall källare? Några förslag 1) Fel typ av måla. Har väggen målats med t.ex. plastfärg har inte fukten från/ till rummet kunnat vandra fritt. Kan räcka med att måla med rätt färg. (dock ganska dyr) 2) Ytvatten (regnvatten) tränger på utifrån. utföra en ytdränering
larsson r: Jag tittar mera på slänten längre upp , hoppas du kommer täcka listen där uppe
Rikthyveln: Hej och tack för svar. Ok ja, 0-18 lär ju funka då. Har haft 0-32 under det andra och fick hjärnsläpp när jag beställde till detta...spelar som sagt kanske ingen roll och dessutom är 0-18 lättare att raka ut. Får nog göra som alla säger och gräva ut ordentligt för muren...inget fusk alltså...vill inte ha volanger i muren nästa år.. Mvh
Persson90: Kör lastbil själv. Så plan väg som möjligt är alltid det bästa, även om man skulle behöva köra en liten bit extra. En del lastbilar har inte så hög markfrigång som man kan tro. Svårt att uttala sig om vad som är bäst just i ditt fall.
jontebs891029: Vi skall göra en tillbyggnad i Bålsta nära centrum Nån som är intresserad av våra schaktmassor from Juni här av er isf Sven-åke
KarlssonFredrik: Hej Ska ge mig på att gjuta en isolerad platta på mark med golvvärme för ett uterum. Har läst mängder det senaste och tror att jag börjar förstå principerna för platta på mark. Hittar dock inget konkret svar/lösning på mitt bekymmer. Bild 1: Bör inte vara några konstigheter med denna egentligen. S80 cellplast i huvuddelen av plattan och S200 i kantvoten där pelare och glaspartier
Schwen92: Hej! Ska gjuta fundament i sommar utomhus ca 60x180cm för att ställa grill och utomhuskamin på, tänkte gräva ned ca 60 cm i backen för att sen sätta formplyfa, lägga makadam, och armeringsnät och sedan expanderbetong, möjligen blir det klinker på nästa år. Låter det som jag missat något?
Rogermala: Man ska absolut INTE fylla med makadam ända upp till marknivå. Det vet alla entreprenörer som är utbildade på DRÄN-material. Som sagts av tidigare inlägg ska makadam/singel bara ligga runt dräneringsrören. Annars leds extra vatten ner mot sulan/källarväggen, vilket är raka motsatsen mot vad man vill åstadkomma. Så mycket som möjligt av eventuellt asfaltskikt tas bort från
Bart: Cementbruk för att mura. Även för att slamma om det är det under mark. B-bruk för att mura och A-bruk för att slamma. Kalk tillsätts gärna till puts ovan mark då hjälper med smidigheten.
Myrström: Vi ska bygga altan och dagvatten brunnen ligger på framsidan och altanen kommer vara på baksidan . I ett senare skede ska det på ett uterum därför kan vi inte bygga direkt på våra danska sjöstensplattor eller kan man det? . Alltså inte behöva gräva och dränera . Uterummet vi ska ha kommer vara vår sommar höst variant . Om man nu ska dränera hur löser man det bäst måste man
Linkan90: Hej. Jag räknar med att behöva gräva 40-50cm för att få med bärlager, cellplast och armeringsjärn, för att sedan gjuta 10cm betong. Grannen påstår att det är mycket berg i backen därav stod det gamla garaget på stenplattor. Om jag stöter på berg vid säg 30cm ned, behöver jag ta bort det eller kan jag låta bli att lägga bärlager där istället ? Hälsningar Simon
Sickanjd: Hallå! Går i tankarna att höja en slänt på tomten. Den är ca 30m lång, 3m hög och ca 10 djup. Min tanke är att sätta L- eller T-stöd. Jag håller på att rita och skriva ihop nått till kommunen. De jag har kommit fram till är att där är en hel uppsjö med olika tillverkare. Tanken går väl åt att ta en offert från 4-5stycken. Någon som har lite erfarenhet om företagen. Tänker