Hej. Jag håller på att byta avloppsstammen från järn till plast i hus utan källare och passar på att lägga in golvvärme. Efter ett dygns konstant regnande (stockholm) har grundvatten lagt sig i hålet jag grävt.. det sjunker nu sakta undan - kommer dock kräva bättre dränering (annat projekt). Nu till frågan. Givet att det uppenbarligen kan stiga upp vatten i höjd med grundmurens (1 m.) nedre del vid extrema förhållanden som nu - ska jag välja en diffusionsöppen eller en stängd lösning när jag återställer golvet. 22 kvm
Mark (lera/jord)
Sprängsten 20-50cm (befintlig)
Tvättad Makadam (för utjämning och avloppsrördragning) ca 10 cm
Radonduk
EPS eller XPS-FRIGOLIT?? (20-30cm)
7-10 cm cement
Armeringsnät
Vattenburen Golvvärme 16 mm
Primer
Flytspckel 4 cm
Primer
Fästmassa
Klinker med fogar som tillåter andning
Undantag duscharna där våtskiktslager kommer installeras + en meter utanför våtzon 1.

Mvh Axel
 
  • Gammal avloppsstam i järn och nylagt grundvatten i ett uppgrävt hål för bytt till plast och golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.