Hej. Jag håller på att byta avloppsstammen från järn till plast i hus utan källare och passar på att lägga in golvvärme. Efter ett dygns konstant regnande (stockholm) har grundvatten lagt sig i hålet jag grävt.. det sjunker nu sakta undan - kommer dock kräva bättre dränering (annat projekt). Nu till frågan. Givet att det uppenbarligen kan stiga upp vatten i höjd med grundmurens (1 m.) nedre del vid extrema förhållanden som nu - ska jag välja en diffusionsöppen eller en stängd lösning när jag återställer golvet. 22 kvm
Mark (lera/jord)
Sprängsten 20-50cm (befintlig)
Tvättad Makadam (för utjämning och avloppsrördragning) ca 10 cm
Radonduk
EPS eller XPS-FRIGOLIT?? (20-30cm)
7-10 cm cement
Armeringsnät
Vattenburen Golvvärme 16 mm
Primer
Flytspckel 4 cm
Primer
Fästmassa
Klinker med fogar som tillåter andning
Undantag duscharna där våtskiktslager kommer installeras + en meter utanför våtzon 1.
Mvh Axel