Fyllde upp och bankade till lite makadam och småsten som jag grävde upp när hålet rensades.

Armeringsstål med makadam och träbitar på betongyta i ett grävningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen när jag städade bort allt skit såg jag att det fanns mer trä under plattan :oops:
Pallar inte bila upp det så jag gjuter igen över det, eller ska man slänga ner lite åldersbeständig byggplast i botten och gjuta mot för att separera från den nya betongen? Har det inte ruttnat på 20 år så håller det säkert i 20 år till :rolleyes:
Syns under armeringsstålet
Gammalt trä och makadam exponerat under armeringsstål i en byggkonstruktion.
Skapa konto

Plast borde göra att det möjligen ruttnar fortare, då stängs fukten inne och kan inte ventileras upp genom betongen. Det är nog bara att hälla betong på och inte slänga för mycket pengar på bygget. Skulle nog behöva bila bort hela plattan, lyfta huset och gjuta en ny platta med cellplast under om det ska bli enligt alla konstens regler.

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Plast borde göra att det möjligen ruttnar fortare, då stängs fukten inne och kan inte ventileras upp genom betongen. Det är nog bara att hälla betong på och inte slänga för mycket pengar på bygget. Skulle nog behöva bila bort hela plattan, lyfta huset och gjuta en ny platta med cellplast under om det ska bli enligt alla konstens regler.
Haha ja jo det är som sagt ett gym/garage och någon gång ska det byggas en stor lada som man kan ha garage/gym/snickeriverkstad i så då ryker bygget ändå

Tack för att du tålmodigt svarat på mina novisfrågor (y), uppskattas!

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Gick ändå ok tycker jag för att vara första gången.
Hur länge ska man vänta innan man kan spackla i anslutning till den nya betongen? Hade lite gropar runtomkring plus att det var lite lågt på nåt ställe som man får spackla upp i efterhand. 1 vecka, 1 månad? Ett halvår?

Nej jag tänker inte flyta hela golvet

• Nyhälld betong längs en spricka på ett garagegolv med verktyg och skyddsmatta runtomkring.
    Skapa konto
Minst en månad, men jag skulle vänta lite till. Problemet är att man får små bubblor i spacklet om betongen under inte är 100% härdad, och det kan ta rätt lång tid, speciellt om det är gjutet direkt på mark så markfukten går upp i betongen.

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
Ja men då tar jag det på semestern i augusti . Väntar nån vecka nu på att lägga på gummimattorna iaf så det får torka ut lite mer.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Det låter perfekt. Bra jobb!

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.