Byggahus.se

Formfråga

1. S
    Medlem · 319 inlägg

Stenper

Medlem
    Jag ska till att gjuta en stödmur, tänkte mig att bygga en klassisk brädform. Det är drygt 20 år sedan jag jobbade med detta, det mesta minns jag men jag har glömt centrumavståndet mellan de liggande reglarna. Jag har också glömt centrumavståndet mellan de lodräta raderna av formstag och avståndet mellan stagen....
    På min tid hade vi formstag som låstes med låsbrickor (som vi kallade något jag inte törs skriva här..), är det sådana som används ännu eller finns det bättre produkter på marknaden nu?
    Muren är ca 10 m lång och på sina ställen 3 m hög, tjockleken 20 cm. Tänkte förresten gjuta med vibrationsfri betong har förstått att den är lösare i konsistensen men man slipper ju hyra stav!

Per

2. S
    Medlem · 319 inlägg

Stenper

Medlem
    Hej igen, visst måste det finnas nån på forumet som kan hjälpa mig med dessa avstånd! Kanske kan nån tipsa om en skrift eller websida där man kan få tips.

Per

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 159 inlägg

Mats

Moderator
    Har bara gjutit upp till 1.20 och då körde jag med 3 rader 2X4" liggande och 3 22X95 stående för att hålla dem på plats

4. matbr107
    Medlem · 618 inlägg

matbr107

Medlem
    Följer med intresse denna tråd då jag under nästa sommar med stor sannolikhet måste antingen köpa eller platsgjuta en stödmur som blir nästan 2,5 - 3 m hög. Den måste dessutom hålla för biltrafik på ovansidan då vi ska ha en uppställningsplats på "ovansidan" av stödet!

Stenper: Lägg gärna ut bilder under tiden du bygger så jag får se hur du gör!

• Laddar…
  5. S
    Medlem · 319 inlägg

Stenper

Medlem
    Återfylld ska vår mur förhoppningsvis klara en uppställd mobilkran, hoppas verkligen den gör det för en sån ska stå där! Jag hoppas fortfarande på svar vad det gäller centrumavstånd på uppreglingen och formstag. Lägger ut konstruktionsritningar på vår mur, kanske kan det vara till hjälp för någon.

Per

6. Daveo
    Medlem · 99 inlägg

Daveo

Medlem
    Jag vågar inte svara på svara så avståndet mellan spikreglarna och bindreglarna/stagavståndet.
    Om inte du vågar får väl jag säga det kofittor, och ja man använder det än idag. Men det finns ett annat system där man har en gängad stav och en plasthylsa (på 20 cm i ditt fall) Hylsan sitter inne i formen staget träs igenom och på varje sida sätter man en sk. klocka/ mutter som man drar åt formen med. Men dessa används oftast till större byggen så det är säkert billigare för dig att använda stag och kofitta :p

Edit: Använd för fan inte vibrationsfri betong. För det första så måste formen vara snortät och det ser ut som du dessutom har bergsanpassning i botten utav formen. För det andra så blir det massor utav blåsor och betongen är svindyr

7. S
    Medlem · 319 inlägg

Stenper

Medlem
    Tack Daveo för varningen när det gäller vibrafri betong och för att du vågar kalla saker vid dess rätta namn :) Vad det gäller spikreglarna har jag ett minne av att en hammare var ett bra avstånd mellan dem, nån som känner igen det? Då i början av åtti-talet hade vi även ett formstagssystem med rundjärn genom gjutningen som vi låste med något vi kallade kräftor! Visst det är bergpassning i botten så det blir till att hyra vibrastav också (märkligt även den hade vi ett annat namn för:).

8. Daveo
    Medlem · 99 inlägg

Daveo

Medlem
    Haha jo det finns en del sjuka namn i byggsvängen, kanske lite olämpligt att nämna alla här.
    Jo men hammare emellan kan säkert stämma men i botten ska de sitta tätare upp till en viss höjd likaså med stagen. Men det måste ju finnas någon formsnickare här på forumet som kan svara på detta jag är bara en simpel betongare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.