A
AndersG: "kom ihåg 5-10mm spel mot vägg i rörelsemån " Japp. Tack för svaret. Det var så jag tänkt göra, men det är alltid bra att ventilera. Fraktbolaget borde komma i morgon med parktten, sedan får den vila inomhus ett par dagar före jag börjar med ett litet, fyrkantigt rum ;)
2 svar · 3,2k läst
B
betula: Nej olivolja lär väl aldrig oxidera. Kokt linolja om du har tid att vänta, annars finns det färdiga golvoljor t.ex. Timberex med tillsatser som gör att de torkar/härdar snabbare.
1 svar · 2,6k läst
M
Micke_A: Cerco som ligger i fosie industriby, trevlig personal och mycket bra priser/kvalitet. Tjejensbror har precis spenderat 30000:- där ute och kaklaren var mycket nöjd.
5 svar · 3,7k läst
G
General_Failure: Sigtuna Golv i Stäket har en ganska stor utställning och priserna verkar vara hyfsade. Annars är det aldrig fel att titta in på Bauhaus eller byggmarknaden på Coop Forum.
2 svar · 3,6k läst
M
Mangelito: Först lut, sedan vitpigmenterad såpa. Ringde jag BONA och de rådde mig att under en helg svabba golvet tre gånger med vanlig skurmopp. Blev ganska fet yta. Första strykningen vart vi inte så noga med att gå i träets riktning. Resultatet blev vita streck som inte såg naturligt ut. De andra två omgångarna gick vi längs brädorna, och det blev kanon.
9 svar · 15,3k läst
Fasting65
Fasting65: [citat] Jag köpte boken, den var ju dock rätt dyr; 264 kr tror jag den kostade. Har flera andra böcker i serien sedan tidigare (stomresning, tak, grund, putsning). Det märks ju att det är en lärobok (man beskriver bl.a hur sandpapper tillverkas!). Hursomhelst så är arbetsbeskrivningen lägst bak i boken tillräckligt utförlig för att lägga en fiskbensparkett. Mina frågetecken kring
7 svar · 2,3k läst
M
Merlin: En lätt välvd T-list i Ek är det självklara valet ;) Finns tom på Bauhaus................. Eller välsorterade golvfirmor (finns även i andra träslag om man vill bryta av) en Metall/Mässingslist vill jag inte ens kommentera ;D ;D
11 svar · 3,0k läst
KarlXII
KarlXII: Mina grannar lade en fantastiskt snygg stavparkett i oljad ek. Golvläggaren limmade den mot plattan med nån grå gummiliknande gucka och det verkar fungera riiktigt bra. Inget knarr eller släpp, golvet lades för cirka ett år sedan.
1 svar · 3,6k läst
J
Joukko: [citat] Jag har haft detta problem långt innan jag fick vatten i krypgrunden. Jocke
8 svar · 16,4k läst
R
roanon: Det du säkerligen har läst är en artikel här på byggahus.se som tar upp två aspekter på golvvärme och fukt. Dels så har man saxat ur en skrift som boverket har på sin hemsida. Där skriver man: "Peter Roots konstaterar att det är svårt att ge generella råd kring golvvärme för den som har torpargrund. Den här grundtypen har ofta fukt- och mögelproblem och hur det här påverkas av
3 svar · 5,1k läst
D
djpa: För oss spelar det ingen roll om vi så lägger pansarplåt på golvet, våra barn fixat repor, jack och hål ändå... Det känns lite tråkigt att spendera 450kr/kvm på parkett om det snabbt blir repigt, reser sig. Samma med andra material. Att slipa och lacka om är inget som vi kommer att få tid till de närmsta åren. Då köper jag nog hellre en plastmatta, trots att den kanske är lite
12 svar · 8,3k läst
B
betula: Om jag fattat AMA rätt så får springbredden hos ett färdigt lamellparkettgolv inom garantitiden inte överstiga 1 mm på två ställen per 30 m2 golvyta. Så då borde byggaren fixa ditt golv, annars får du väl ta och anlita en oberoende besiktingsman och tvinga dem göra det.
3 svar · 5,1k läst
V
vonSassen: :) Följer diskussionen med intresse. Kanske återkommer AndersH med info om vad han hittar hoppas Helena med Sverige Stugan
10 svar · 4,3k läst
B
byggare_c: Hej! Vi är på jakt efter golv till vårt blivande hus och letar efter ställen som säljer golv och dessutom har lagt ett par kvadrat av olika märken för visning. Det blir ju inte riktigt samma känsla att se på ett golv på en "provbit" á 50x50 cm som det blir att se några kvadratmeter av det. Det där med att handla enligt principen "gud vad snygg den där fjärdedels kvadratmetern är,
0 svar · 3,9k läst
B
betula: Kan bli svårt med värmen, kolla tidigare diskussion på forumet "Problem Dala-Flodagolv + Golvvärme" :-[ Hur kallt ett golv upplevs som beror på mer än bara yttemperaturen. Ytbehanlingen har också stor påverkan, ett oljat, såpat eller lutat golv upplevs som betydligt varmare än ett lackat golv ;)
0 svar · 3,5k läst
B
betula: Ja visst är det snyggare med hela tiljor ;D Hos Skandia golv på Kungsholmen (sthlm) har jag hittat massiva ektiljor från Woodia, se beskrivning på http://www.woodia.se/tiljor.html som kostar 595 kr/kvm. Är det någon som känner till leverantören eller butiken?
13 svar · 10,0k läst
F
Froz: [citat] Kan du motivera ditt svar, känns lättare att kasta ut den om jag är övertygad själv. Att plastmattan bygger några mm på höjden är inget problem.
3 svar · 3,1k läst
S
svenne1979: jag kanske skall förtydliga lite :)  . först läggs värmegolvet på kallasfalten  sen läggs flyttspaklet sen fix på spaklet och sist klinkers. Men flytspakel borde väl fästa mot kallasfalt? om man kan lägga fix mot det ! enligt experterna :) Johan
2 svar · 3,4k läst
T
Tommy_S: Vet med säkerhet att Nivell har system för att bli av med markradon i hus, men det går väl ut på att täta golven och suga ut mellanrummet. Nu skall du ju lufta - precis som du säger. Att ha delen på platon flytande och Nivelldelen fast går säkerligen bra så länge du limmar hela klabbet.
3 svar · 7,0k läst
F
Fredrik_J: Tror det är lite för ojämt för att spakla med gott resultat. River nog upp skiten och lägger nytt spåntad spånskiva. Finns det inte en ny typ med refflor på undersidan?
4 svar · 8,9k läst
G
gaia: Hej alla skäppare! Bra tips finns på: www.almedalstragolv.se men nog väl undangömd under flicken "uthyrning". Vem som skulle söka där? Men just där det finns: att göra skäppsgolv med fuggspakel eller med smal trälist av mörkare slagg. Ej som produkt men som ett råd hur man gör! Och diverse tipps hur man får springorna i golvet tätta. Materialpriser och tidsåtgångar angivna. Surfa
6 svar · 7,8k läst
A
AndersG: Från Tarketts webbsida: "Plastgolv behöver som regel inte limmas, utan kan ofta läggas löst ovanpå den gamla golvbeläggningen. (Om du tar bort den gamla golvbeläggningen måste du däremot alltid hellimma mattan.) Om du löslägger fixerar du skarvarna med dubbelhäftande tejp som är åldringsbeständig " Och vad räknas ett nytt golv, betong med 13mm golvgips som?
0 svar · 4,0k läst
KarlXII
KarlXII: Petimeter där. ;) Man får ju inte peta in den så långt. Å andra sidan: Hur mår trägolvet under mattorna - om det nu blir varmare där..?
7 svar · 4,9k läst
A
AndersG: Har fått ett pris på 31,5 euro, dvs 283 SEK per kvadrat för 150 kvadrat. Lokal handlare. Tarkett klick 14mm
4 svar · 4,2k läst
B
betula: Jag har hört att allt utom avkok på broccoli är cancerogent ;) Om lövträ vore allvarligt cancerogent skulle nog rätt många drabbas i möbelindustrin vilket inte är fallet. Men visst är det så att om man lyckas räkna bort effekterna av alkohol, rökning, övervikt osv. finns det en lite förhöjd risk för näscancer vid långvarig exponering av höga dammhalter, och ja vissa träslag
8 svar · 3,8k läst
F
Froz: Du vet inte vad det är för fabrikat på filmen, och var den går att få tag på?
2 svar · 2,7k läst
B
betula: Ligger gattet vinkelrätt mot golvbrädornas riktning så att de ingår i de 7-8 meter du talar om? I vanliga fall brukar man klara upp till 12 meters govbredd utan delande rörelsefog. Hur är det med rörelsefogarna på sidorna och runt fasta föremål, pelarer, rör etc. Du bör ha minst 1,5 mm/ meter bredd dvs. 12 mm på respektive sida. Var uppstår springorna, lokalt eller över hela golvet?
6 svar · 6,4k läst
A
AndersG: OK. Jag skall kolla Ernst ;) Måste ha missat det avsnittet. Eftersom golvet är 3m brett och våderna är 4m så klarar jag mig utan skarvar, fast visst kunde man kanske vika upp litet på väggarna bakom skåpen och svetsa hörnet. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1615&a=144269 "Håkan limmar fast. Slutligen svetsas mattan samman i fogarna. Håkan använder flera specialverktyg när
2 svar · 5,0k läst
H
Haagbard: Ja det passade ju bra i denna tråden, tippade på att du hette Björk annars ;D Mitt efternamn är då första halvan av "nicket" !
8 svar · 12,3k läst
B
betula: Väremtransport i trä bryter inte mot någon naturlag men visst har trä bra isoleringsegenskaper. Alla material leder värme åt alla håll. Golvvärmen värmer ju både golvet och grundern, vare sig man vill eller inte. Det går överföra mer värme om man öka vattentemperaturen/ effekten i värmekablarna. Men då blir golvet betydligt varmare, särskilt på undersidan. Golvbrädorna kommer
10 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.