Immobil
Immobil: [citat] Då kan man väl göra så på ett träbjälklag också? Det verkar så jobbigt att behöva riva upp golvet och isolera mellan bjälkarna. Jag har tre meters takhöjd ;).
3 svar · 2,5k läst
A
annawb: Monte Carlo, någon som lagt det golvet? Är det snyggt? :D
0 svar · 3,1k läst
Immobil
Immobil: Bra ide´och enkel lösning ;).
1 svar · 7,3k läst
KarlXII
KarlXII: Visst är det bra med lite struktur på klinkersen. I köket finns det ju risk för lite spill och slabb, och vatten på så hårda ytor blir i regel livsfarligt halt. Och det gör ont att slå i huvudet i stengolv. Strukturen som är på klinkers är i regel väldigt grund och utgör inget smutsfång..
18 svar · 2,9k läst
Z
Zulan: Hej! Jag har renoverat vårt utehus. Där fanns ett golv som bestod av vanliga trotoar plattor av betong. Under det fanns det lite tegelsten utlagt och under det bara grus. Nu tänkte jag fixa till golvet lite, kvar finns nu alltså bara tegelstenen, men jag har plattorna kvar som jag skulle kunna lägga tillbaka. Skulle helst av allt vilja lägga klinkers, men om det är för omständigt så
0 svar · 2,3k läst
Sweli
Sweli: 90 dagar väntade vi och det blev jätte bra. ha öppet så mycket som det går under varma dagar. Det är det bästa medel. Har efter de satt månader klinkers på hela bottenvåningen. Är fortfarande perfekt. Vi använde flytfästmassa (tror jag det heter) vi köpte på Bauhaus. Efter 5 timmar kan man gå på golvet. Det är speciell för stora klinkers.
1 svar · 2,2k läst
T
Tommy_S: Använd Ardex S48. Det är till för att limma gips mot trä (bland annat). Blanda till, dra ut med fixkammen och lägg på gipsskivan. Fint som grovsnus tametusan. ;)
3 svar · 2,0k läst
Coolman
Coolman: Jag jobbar på Trelleborg Industri AB i Trelleborg där vi bland annat tillverkar gummimattor/golv och ehrenborg är vår försäljare. Det finns med räfflor, mönster av olika färger o.s.v. Dock måste man sköta dem om de används varje dag och det är polering. Här i korridoren är det väl 1 gång per 3 år så för hemmet är det ca 10 år. Tar ca 1h för 20 kvm och behöver torktid på
4 svar · 3,0k läst
P
Pernilla2002: Det där med vattenrören försökte vi kontrollers för ett tag sedan men ritningarna saknas (vilket kommer att bli en besiktningsanmärkning....). Men det är i köket som i för sig hänger ihop med matdel och vardagsrum. Inga väggar emellan förutom en bardisk. Sprickorna har uppstått från diskbänk och 2-3 m ut på golvet. Dvs där köksinredningen står. Vi har varit mycket noga med att
7 svar · 12,1k läst
M
Ms_IT-Nisse: Du måste ha fuktspärr igen under lumppapp eller korkmatta.
1 svar · 3,0k läst
Coolman
Coolman: Bauhaus har sådana ek-stavar för ca 279 kr/kvm. Bredden var väl kanske 8 cm... (Minns ej så noga) Men hur lägger man på dem? Samma sätt som parkett eller?
5 svar · 5,5k läst
fia_mstd
fia_mstd: Trodde bara det var här nån varit så idiotisk och byggt med det... I ett bostadsområde här i närheten är det takvärme. En norrman som ritat! *skrattar glatt* Värmen sjönk, eller hur var det? ;D
3 svar · 4,1k läst
A
ama: Har inte svar på allt men på 1, 2 och 4: 1 Björk är mycket mjukare än lönn (men olika sorter av lönn är olika hårda). Det kommer att synas märken i det lättare än i lönn. Testa att trycka med tumnageln i björk- och lönngolv, det är skillnad. 2 Ja, det kommer att märkas, kanske inte jättemycket, men ta med en provbit av björken till köksaffären och kolla. Björken skimrar på
0 svar · 5,6k läst
P
plotsky: Hej Jag la in pergo kitchen i rutmönster i vårat kök 02, då de var helt nya och fast färgerna är vit/grå har de hållt väldigt bra. Vi har två små barn med allt vad det innebär i kastade saker och så när som någon enstaka knivudd finns inga tecken till skada eller slitage. Ett verkligt snyggt golv. En sak till jag är förvånad över är att det inte upplevs som kallt, en annars
3 svar · 5,0k läst
C
camli: Ja, jag kanske får ge det lite tid :-/ Det är egentligen inte det att jag inte tycker om utseendet som golven har fått, det är bara att det inte riktigt känns som om de passar in i den övriga miljön. Men om det ändå inte går att lacka direkt på ett såpat trägolv så blir vi så illa tvugna att ge det lite tid, för vi har inga planer på att slipa golven i hela huset igen inom nån
3 svar · 6,7k läst
D
David: [citat] Är det så små ytor är det kanske lika bra att leja ut det. mvh David
4 svar · 3,1k läst
Sweli
Sweli: [citat] Det är en bra idé ;)
9 svar · 3,2k läst
S
stocken: Hej Hur bör ett mellanbjälklag konstrueras för att inte svikta? Det är ett spann på 5m som jag ska lägga ett furugolv på. Vilket c-c och höjd på reglarna behövs?
0 svar · 2,8k läst
Sweli
Sweli: Med metoden "diagonal klippning" kan man göra snygga fall på stora klinkers. Det såg jag i en artikel på Gör Så Här senaste nummer. Om någon vill ta del av tillvägagångssättet kan jag skicka den via mail.
1 svar · 2,2k läst
Q
quality: Om jag skall lægga ytterligare balkar i bjælklaget hur skall jag då bæra upp dem?? De befintliga ær inmurade i væggen. Om jag gør bjælklaget med cc 30 ær detta då en læmplig konstruktion eller kan den førenklas? 1: Slang lagd i glespanel 21x120 mm på kortlingar i bjælklaget alt. i glespanel på bjælklaget (eller spårad golvspån) 2: 22 mm Golvspån (kan denna uteslutas?) 3: 2x13
3 svar · 4,4k läst
B
betula: Jämna av, sedan vanlig fuktspärr av plastfolie och cellplast som ljuddämpning:)
1 svar · 3,8k läst
B
betula: Jag håller med David, varför dessa pengar för iskalla fuskgrejer. Av någon anledning köper få kunder laminatgolv andra gången de köper golv. Bygger man åt sig själv är laminatgolv dessutom en riktigt dålig investering, det höjer ju inte dirket värdet på huset. Det är en sak om man köper billiga laminatgolv och lägger in tillfälligt för att man tänker byta senare men inte för
10 svar · 23,6k läst
C
cyanna: Det finns en grund färg som heter Alcro V.I.P. som skall vara bra till att "binda" ytor som avger mkt stoft. Jag har dock ingen egen erfarenhet av den. C.
1 svar · 2,9k läst
kalleanka70
kalleanka70: På företaget där jag jobbade tidigare lade vi in trägolv direkt på platta, utan reglar under men med styrolit etc som du skriver. Ser inte varför det skulle vara ett problem om det är "torrt". Problemet är om du har fukt i plattan så är ju reglarna något positivt och bör då lämnas kvar. Jag tycker du skall fuktmäta golvet, görs med en liten apparat som man köper på K-rauta typ
3 svar · 2,6k läst
kalleanka70
kalleanka70: Det handlar om att det skall andas så allt är beroende på mattans kvalitet. Skulle dock förorda "plastklinker" som man lägger ut utan att fästa. De höjer någon cm. Eller också motsvarande i trä.
1 svar · 2,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] Du anar inte vilka nagellackskulörer det finns :o. Humbrol kan slänga sig i väggen ;D.
1 svar · 3,1k läst
M
Ms_IT-Nisse: Du menar att listerna är skeva?? Torktiden på PL200 är ca 1 timme. Gör såhär Limma i vågformade strängar, med max 4-5 mm tjocklek på strängen. Tryck fast listen mot underlaget Ta sedan loss listen och vänta i 20 sek för att sedan trycka den på plats igen. Då har limmet luftat sig och brukar hålla ihop listen och väggen. Det finns andra montreingslim oxå, ex Casco Fix-It, det
6 svar · 9,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja det kan man. Var dock noga med att följa golvtillverkarens anvisningar. Generellt gäller att ju tjockare trägolvet är desto högre temperatur krävs i vattenrören => mindre effektivt om du värmer vatten med värmepump. Det finns många alternativ till att gjuta in rören i plattan. Titta på tillverkarnas hemsidor så ser ni vilka alternativ som finns. Wirsbo har, som jag
2 svar · 1,8k läst
fia_mstd
fia_mstd: Tillbaka till verkligenheten!!! ;) Alltså skall jag försöka få vattenburen golvvärme till vårt kommande värmegolv. Hur är det med acktank då? Är det standard i nya hus eller något man väljer till? Fattar inte riktigt hur det här med luftvärmepumpen funkar egentligen, kan någon välnlig själv förklara för en stackars sjuksköterska? ???
13 svar · 2,3k läst
M
Ms_IT-Nisse: Ja det låter ju vettigt. För min del då som inte kommer åt väggarnas fuktspärr, så får jag väl lägga plasten så att den inte kommer i kontakt med trä.
3 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.