2 969 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Smakråd för lister
Varför inte en list i samma material som trägolvet för att slippa ett tredje material/färg!?
MVH/Christina.
MVH/Christina.
Jag gissar att du har ett flytande parkettgolv, det behöver förmodligen hållas på plats av en överlappande list vilket gör att en vanlig mjukfog går bort.
Metall bygger inte så högt men blir ytterligare ett material, en trälist som skall hålla måste göras lite biffigare, som en låg tröskel typ.
Metall bygger inte så högt men blir ytterligare ett material, en trälist som skall hålla måste göras lite biffigare, som en låg tröskel typ.
Det går bra med en mjukfog även om golvet är flytande. Det läggs väl knappast något annat än flytande golv. Men det är bra om parkettgolvet då ligger ett par mm lägre än stengolvet, eftersom man annars riskerar att slå upp flisor i parketten.
Sika-fog i samma kulör som klinkerfogen skulle jag välja. Under förutsättning att fogbredden inte över/understiger det som tillverkaren rekommenderar.
Lycka till
Sika-fog i samma kulör som klinkerfogen skulle jag välja. Under förutsättning att fogbredden inte över/understiger det som tillverkaren rekommenderar.
Lycka till
Jag är inte helt säker på att det blir så bra med en mjukfog, det beror förstås på hur brett parkettgolvet är, men man rekommenderar ju en rörelsefog på ca 7 mm vid varje sida. En mjukfog är visserligen lite anpassiningsbar, men inte är det många mm som den kan tryckas ihop. Om skarven ligger i ändträ funkar det förmodligen bättre. Men man kan ju alltid testa, funkar det inte så får det väl bli list istället.
Klicka här för att svara