V
Vegas_mom: likande undran, fast jag vill lägga in vattenburen golvvärme plus trägolv i det gamla pannrummet. Håller golvvärmen fukten borta eller behövs det kanske en spärr? Och behövs det isoleras i golvet, det lär väl vara ekonomiskt riktigt. Det ska vara barnkammare i detta rum, så det är viktigt att golvet är skönt - mjukt och varmt..
6 svar · 3,2k läst
B
betula: De felsta golvtillverkare ansvarar inte för reklamationer på bok eller lönngolv som laggts över golvvärme. Problemet är att fuktrörelserna i bok och lönn är högre än andra träslag. De går att använda med golvvärme om man håller koll på luftfuktigheten på något annat sätt t.ex. luftbefuktning på vintern. Dessutom är problemet mindre vid kusten och i Skåne än i det inre av
8 svar · 5,4k läst
B
betula: Att lägga ett massivt furugolv som tillverkats industriellt i en ouppvärmd sommarstuga kan leda till omfattande problem. Golvet är för torrt för att passa den ouppvärmda tiden. En bra lösning är därför att göra som Dadid säger att använda en distans vid läggningen, ca 1 mm behövs för till ett 140 mm golv för att minska knarr och bågning. Alternativt kan man låta golvet ligga
10 svar · 16,9k läst
B
betula: Nej, Lamellgolv eller i dagligt tal parkettgolv måste ha ca: 2,5 mm slitsikt i något träslag (ek, bok, aks, furu eller vad det nu är) för att få kallas parkettgolv. Sen kommer en kärna i massivträ (furu/gran), plywood eller spånskiva och underst brukar det vara ett faner av gran. Fanérgolven typ Kährs Linnéa eller Tarkett Viva har ett tunnt fanér på ytan. Sen en kärna av MDF och
12 svar · 14,8k läst
S
sehantelism: Kanske platon matta? Frogolite på det och överst spårad frigolite med aluminium profil för elslingor? Jag vet bara inte hur högt det blir och om det finns bättre sätt... /Micke
2 svar · 4,5k läst
KarlXII
KarlXII: ..sen är det nog bäst att bo kvar där ett par år medan fenoler och xylener occh annat skit ska lämna golvet. ;D
9 svar · 32,8k läst
R
robbin: Vi fick kostnadsförslag på 600kr/m2 inkl plattor med pris på ca 250-300 /m2. Priset gällde plattläggning i kök på betongplatta.
2 svar · 11,3k läst
G
gaia: Lycke, tack för en förstahands info.... andras erfarenheter är guld värda när man själv står och väljer. Man ska tänka på det praktiska också. Själv har jag bestämt mej att byta pvc-matta i köket till en ny pvc-matta. gaia
17 svar · 7,4k läst
J
JPQ: Hej! Jag skulle vilja bolla några funderingar med forumet som jag har kring golvvärme. ;D Planerar att installera Thorin & Thorin’s T2(blå) golvvärmekabel i Hall (10 m2) och kök (10m2). Ovan på golvvärmen hade jag tänkt lägga flytspackel och som golv granitplattor (10mm). Då jag önskar hålla uppbyggnaden av golvet till ett minimun så har jag titta på olika lösningar av
0 svar · 3,6k läst
V
vonSassen: Jassåru! :D Jag som vill ha bådas fördelar får väl köra med dubbla papplager då ;D Helena med Sverige Stugan
8 svar · 13,4k läst
J
johannathomas: Är det någon som har hittat någon bra sida på nätet med priser på kakel o klinker från t.ex Höganäs eller Konradssons kakel? / Thomas
0 svar · 3,0k läst
KarlXII
KarlXII: Vi betsade vår furutrappa vit och lackade några varv med en lack som heter Parketta de Luxe. Den tycks vara lite flexibel och håller greppet trots en del tappade detljer såsom hammare m.m. Det blir märken, men inga skador på lacken. Den är dessutom halvmatt och har inte gulnat. Du kan väl diskutera saken med din färghandlare och se vad han säger..
3 svar · 5,6k läst
A
AJ: Är det någon som har detta? Hur funkar Z profilen egentligen. Anta att man lägger platon med uppvik + z- profil, isolering och sedan gjuter ca 4 cm på detta (med golvärme slang). Kakel å klinkers på väggar och golv. Hur funkar ventilationen? ??? Tätar man inte igen ventilationen när man sätter kaklet.............
0 svar · 2,8k läst
S
sarpat: du borde väl foga med silicon där...
1 svar · 2,8k läst
G
gaia: Är medel i pulverform så är det ingen saltsyra men citronsyra som tar bort kalken (finns i fugorna) men biter inte på röstfläckar. Om du menar med att slipa med slipmaskin så ska du tänka på att klinker är mycket hård material och om du lyckas slipa ytan så får du en porös yta som kommer att lätt dra till sej all smuts efter slipningen. Testa med saltsyra men häll den inte i
6 svar · 7,2k läst
R
robbin: Låter mycket snyggt. Hittade ingen svensk bild på nätet däremot på en tysk hemsida, dock lite dålig bildkvalitet. Det låter dock som ett dyrt golv, vet du några ca priser.
2 svar · 3,9k läst
G
gaia: No ja, då faller min (hemmagjort) teori när det finns bevis på det motsatta gaia
4 svar · 3,7k läst
M
Marachinos: Varför inte ta en ljusare färg på klinkern? Så ni kan ha en MÖRK fog! För det kan jag säga att vi ångrar att vi inte använde istället för en ljusgrå fog! Fogen har blivit mörkare redan av väta (ska väl tillägga att jag har haft en kull valpar på golvet ;) ). Så när vi får tid och ork kanske vi byter ut fogen... LYCKA TILL! 8)
10 svar · 7,4k läst
M
Michailoff: Välj ett laminatgolv med ljuddämpad undersida. Funkar kanon!
4 svar · 4,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Så sant, så sant...
4 svar · 3,2k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: En bekant har lagt den lackade ekparketten och var klart missnöjd med hållbarheten. Det var tydligen väldigt mjukt trots extrabehandling med någon superlack.
1 svar · 3,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: En elektrisk sticksåg kan vara bra. Det brukar också finnas en liten sats för laminatgolv på byggvaruhusen som innehåller ett vinklat plattjärn (som man använder för att driva ihop de sista bitarna mot slutväggen) lite distansklossar och kanske något mer. Det finns ett antal böcker att läsa som handlar om golvläggning, men här är en länk där det mesta beskrivs:
1 svar · 5,8k läst
KarlXII
KarlXII: Det är nog så att man är vill vara 100% säker på att slippa få några garantiproblem med sina ytskikt, medan man skiter till 100% i vad som händer därunder.
9 svar · 4,2k läst
F
frasse: Det beror ju delvis på hur "underlaget" ser ut. Vi har ett 220 bjälklag cc30 där vi ska ha klinker (entrén). På detta ligger 22 mm golvspån, på detta glespanel av 22x95 råspont, 3 brädor i bredd-hål för gv rör - 3 brädor i bredd. På detta 13 mm golvgips och sist klinker. Stabilt. För att möta med hyfsad rätt nivå vid övergång till parketten ( 14 mm) så har vi kört 34x120
0 svar · 3,2k läst
KarlXII
KarlXII: Det kan med all säkerhet börja hända alla möjliga grejor. Bort med dem!
4 svar · 4,5k läst
M
M@ZE: Halloj, Är det någon som vet vad oregelbunden skiffer kostar ? Skulle vilja ha antingen någon oregelbunden form av klinker, kalksten eller skiffer i hallen. Det lär skilja en hel del i pris beroende på vart man köper det .. iaf skiffer. Med oregelbunden struktur menar jag ungefär såhär : http://www.norrsten.nu/images/skiffergolv.jpg
0 svar · 5,7k läst
M
Marachinos: Igen.... Kollade på sidan och det är exakt samma adress och telefonnummer som i vår broshyr... Lycka till!
3 svar · 4,1k läst
H
Henke: Vi har sådnat golv i stor del av huset. Mycket trevligt att titta och gå på. Priset var helt OK också, 199 kr/m2.
5 svar · 5,1k läst
L
Lycke: Tack för alla bra svar!
16 svar · 9,6k läst
J
JJonsson: Tack för ditt tips, Tommy_S. Har du (eller någon annan) lagt furugolv och i så fall, hur mycket har det rört på sig, d.v.s hur stora blir springorna? Hur har ni gått tillväga?
2 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.