B
betula: Det blir även bättre om man limmar not/fjäder på ett vanligt flytande klickgolv. På samma sätt som man gjorde på de gamla golven utan mekanisk låsning. Vem räknar med att bryta upp golv och återanvända det någon annan stans? Det är dyrt att hellimma till underlaget men golvet blir otroligt formstabilt. Man brukar göra så på riktigt stora golv för att slippa expansionsfogar.
7 svar · 16,7k läst
G
General_Failure: Leverantörerna av isoleringen brukar kunna ställa upp med instruktioner på hur man ska bygga grunden. Ett enklare exempel kan du se i följande länk (Om du klickar på "Så här gör du"): http://www.thermogrund.se/scripts/main_frameset.asp
2 svar · 3,9k läst
yonna
yonna: *flinar* eftersom jag jobbar med mattrenovering ;D ;D ;D och lever av mattägare som felbehandlat sina klenoder ... såg jag naturligtvis mattan som det viktigaste ;D ;D ;D
3 svar · 12,3k läst
Immobil
Immobil: Jag tror inte du klarar det med en enkel planslip. Såvida du inte har mycket tid att fördriva :D. Satsa på att hyra en riktig golvslip. Riktiga verktyg = halva jobbet ;)!
5 svar · 9,7k läst
N
Nr_30: Ja, Woody är ju precis som Fredells inte kända för låga priser. Men jag inbillar mig att det finns rabatter, typ om man är medlem i villaägarna eller ngt liknande. /Roger
6 svar · 3,3k läst
A
AndersG: Stod bara allmänt i Tarketts brixasnvisning, men vi tapetserade före. Val mellan pest och kolera, dvs vill man klotta med parketten och kanske sätta märken med stegen, eller riskera att dänga en bräda i väggen? ;)
9 svar · 2,1k läst
F
Fredrik_J: Dessutom är inte trä ett tätt material och eventuell fukt kommer ut...
3 svar · 2,2k läst
T
Tommy_S: Naturligtvis skall kalksten sättas med kalkbruk, precis som jag sa tidigare... hydrauliskt eller inte. Avsikten med att föreslå moderna och "bättre" material har egentligen inget med din fråga att göra utan ett litet statement från mig bara. Jag upplever att gemene man med mer eller mindre goda kunskaper i ämnet allt oftare vill ha putsat eller murat med hydrauliskt kalkbruk i tron att
6 svar · 8,9k läst
U
Ulsi: Är det ngn som har erfarenhet av att ha typ Kinamattor eller ullmattor på trägolv (Kärhrs 15mm ek) och att man samtidigt har ingjuten golvärme i platta på mark?? Kan trägolvet bli skadat av golvvärmen som uppstår under mattorna?? Mattorna skall vi definitivt inte slänga men andra idéer om uppvärmning kan vara av intresse typ en kombination av golvvärme och element. //Ulsi
0 svar · 4,4k läst
N
Norre: Yep, kanske bäst att ta ur det gamla golvet´, men gruset är nog lite tråkigt att flytta på.... Kanske kan man kratta ut och padda bädden?
4 svar · 2,4k läst
D
Daidiana: Vår hall om utbyggd (innan vi flytatde in) och delen närmast ytterdörren saknar golvvärme och där är verkligen kallt att gå. Klinkers är ju inte direkt ett "varmt" material. Som sagt, golvvärme är ett måste! Danne
3 svar · 2,3k läst
N
Nix: Jag låter de lärde tvista om det här om det är ok ;) Vi har kalkat/såpat och är nöjda. Andra har lutat/såpat och är nöjda. Sedan väljer man själv... Man kan ju också BARA såpa.
5 svar · 7,4k läst
T
Tommy_S: VArför ta bort knarret? Det är ju inbyggd hemtrevnad! :)
3 svar · 3,0k läst
G
gluecifer: Det är bara skruvat, inget annat. Så jag kan inte förklara varför just omkring var fjärde planka har krympt, jätteskumt men förmodligen en slump.
13 svar · 8,6k läst
B
betula: Klart det går olja teak men har man väl börjat så får man hålla på. Har det sett OK ut utan olja i 10 år så varför börja nu? Springorna beror på uttorkningen varje vinter och svällningen varje sommar. Det brukar med tiden flytta om parkettstavar lite, jämför t.ex. med 50 år gammal ekparkett. Gillar man det inte kan man alltid lägga om golvet, något annat lär inte hjälpa. Vill
3 svar · 5,7k läst
A
alr: Vi får över 30 - 35 kvm 1:a klass parkettlameller i bok när vi flyttar till vårt nya hus. Vi hade planerat att lägga det själva men har istället nu valt klinker i sista stund. Lamellerna är 620 mm x 70 mm x 22 mm och spontade på kortsidorna. Skicka ett direktmeddelande ifall du är intresserad av dem så berättar vi mer eftersom detta inte är ett sälj-forum.
0 svar · 2,4k läst
TLovskog
TLovskog: Hej, Tackar för uppslagen. Handöverfräs med något koniskform låter som en bra ansats.
6 svar · 8,0k läst
F
Fredrik_J: Nja. Rörelser och rörelser. Känns mer som golvskivorna svällt och buktar uppåt. Tycker själv det är lite märkligt. Det finns ingen fukt inblandat då det är på andra våningen och det är torrt och fint på krypvinden intill rummet. Luktar heller ingenting om man ute på vinden vilket jag tycker det borde göra om det blivit fukt. Har dessutom mycket svårt att förstå var vattnet
6 svar · 6,2k läst
G
gaia: Jaaa.... då ska man hyra en slipmaskin och ha någon dygns paus i renoveringen (oljan ska ju torka). Och dessutom är vi amatörer som kan riskera att slippresultatet på dom knappt 15m2 skulle bli mycket osäker ??? (liten yta att träna på ;) Vid sådana förutsättningar väljer vi att betala oss från misslyckanden, tror jag. Gällde det en stor obebott area så klart är det pengar att
12 svar · 8,2k läst
Sweli
Sweli: Vi har installerat Nereus på övervåningen och är väldigt nöjda. Nereus ägs av Wirsbo i Finland. Där har de 90% av marknaden. Nu har den börjat att säljas i Sverige. Den är billigare att installera än Wirsbo.
4 svar · 3,0k läst
N
Norre: Om jag hade dessa prob skulle jag lägga in ett nytt golv, men eftersom det inte är mig det är frågan om så skulle jag, om jag var du, vinkla upp länkter vidsidan om springorna och fräsa ur dem med en överhandsfräs. Spik hålen kan nog bli luriga att trolla bort. Kemiskt trä kanska kan vara ngt? Mkt drygt arbete i så fall Iaf så skulle det nog bli finare med ett nytt golv. Gran är ju
1 svar · 4,2k läst
R
roanon: Jag funderar på att ha golvtegel i hall/tvättstuga. Någon som har goda eller dåliga erfarenheter av golvtegel? Eller tips om var jag kan hitta snyggt och prisvärt golvtegel? /Roger
0 svar · 3,3k läst
KarlXII
KarlXII: Jag har sett sånt på Coop Forum.
20 svar · 7,9k läst
C
CaJa: Du kan läsa mer här. http://www.nivellsystem.se/ I vårt område där det varit problem med lukt pga grundproblem sätter folk in Nivell-system för att få bort lukt och fukt (oftast istället för att åtgärda problemet)
1 svar · 3,1k läst
A
ama: Åhå, intressant! Vilken affär och vad kostade kalaset? /ama
5 svar · 3,2k läst
J
johan6504: Hej Wiking Vi valde LK's system med 16mm i diameter. I sovrum har vi valt att lägga systemet flytande d.v.s i skumplastskivor på betonggolvet med en parkett åvanpå, bygger inte så hemskt mycket. På övriga ytor som också är betonggolv har vi valt att spåra in samma slang direkt i golvet. Hittade en HILTI spårfräs som var riktigt bra. Spårar ca 40mm ner i betongen och fyller efteråt
4 svar · 3,6k läst
A
Andersson: Hej, Blir det inte fuktproblem om du stänger av golvvärmen, samt problem i intilliggande rum om du bara har golvvärme i ett rum. Det kan ju bli så att du värmer upp marken under rummet med golvvärme, fukten i den marken strävar efter att gå mot kallare dvs Betongplattan i rummet bredvid. Men det kanske är marginellt om det golvet är luftat och ok. Lycka till
2 svar · 3,4k läst
B
betula: UV-skydd fördröjer men stoppar inte den naturliga gulningen. Det funkar ungefär som solskyddscreme. Även ask gulnar men risken är att skillnade blir för liten och att den då uppfattas som konstig. Kanske är det bättre att välja ett träslag som skiljer sig mer åt, eller använd furu även i golvet?
3 svar · 2,3k läst
J
johawk3: ....jag har "tjötat" förut om dessa pelletskaminer.....dom små liven ;D Näe, det är ju ingen tung täljstenkamin vi har tänkt installera. Å så blir det raka rostfria rör upp i det blå...alltså, borde funka fintfint..... Måste höra med kommun också så inte grannarna får sig en överraskning ;D
2 svar · 3,3k läst
B
betula: Ja lamellparkett är nog enklast att lägga, man kan inte lägga massiva tiljor flytande. Dessa måste spikas, skruvas eller limmas till underlaget. När man lägger massiva trägolv på betong limmar man dem till underlaget eller fäster dem (skruv el. spik) i ett flytande undergolv av plywood. Bägge alternativen fungerar fint med golvvärme men temperaturen får inte bli för hög i golvet
2 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.