Byggahus.se

Golvet reser sig...

1. F
    Medlem Nivå 4
    Vi bor i ett Smålandshus byggt -79.
    På övervåningen har vi märkt att golvet inte är helt plant.
    Enligt ritningarna ligger det 22mm spånskiva på reglar. Nere i köket, där vi har plastmatta kan man se att visa av skarvarna i skivorna har rest sig/sjunkit och vi misstänker att samma sak har hänt på övervåningen. Som jag ser det finns det inget annat att göra än att riva upp golvet (och eld upp det i vedspisen?).
    Vad skall man lägga istället?
    Är det fortfarande 22mm spånskiva som gäller?
    Kan samma sak hända igen?
    Varför har det hänt i vårat hus.
    Jag kan sticka in armen någon meter under golvet från sidovinden och kan konstatera att det varken är eller har varit fuktigt. Kanske ligger det i spännmellan innerväggarna?

2. N
    Medlem Nivå 5

Re: Golvet reser sig...

Kan det kanske vara så att man har använt ospåndad spån skiva, det låter för mig som en trolig orsak.

Om du tar bort det gamla golvet skulle jag lägga ny a golvspån.

Ett annat alternativ kanske kan vara att ta bort golvet på spånet, ringa en matt läggare och fråga om det går att flytspackla det jämt
    Kanské behöver man då armera spacklingen med ett nät, typ höns.

3. B
    Medlem Nivå 3

Elda försiktigt!!!!
    Limmet ger en djäxxxx fyr .... inte så tillåtet heller.
    änvänder ni öplan eller står det kallställt för inredning senare???
    Om vindan står kall kan det svälla av "hög fuktighet"
    vanligt att skarvarna syns.... troligen reser dom sig lite när golver torkar ut!? efter spacklingen..
    På öplan har det "rest" sig mycket!? nackdelar ??? knarr? svikt??
    ligger det still o är tyst går det utmärkt att spackla..... kan ni se om varje skiva beter sig lika eller är det i ett visst område????

4. T
    Medlem Nivå 6

Om skarvarna rest sig på spångolvet finns fler vägar att gå.

1. Byt ut rasket mot ny 22 golvspån.
    2. Slipa ner skarvarna och spackla golvet innan mattläggning.
    3. Skruva ett lager renoveringsgips (6mm) på hela ytan om det är riktigt illa och spackla på det.
    4. Lägg ett trägolv på spånet istället.
    5. Flytta.
    6. Bortse från 5.

5. F
    Medlem Nivå 4

Tror det är lite för ojämt för att spakla med gott resultat. River nog upp skiten och lägger nytt spåntad spånskiva. Finns det inte en ny typ med refflor på undersidan?