Byggahus.se

Eget skeppsgolv?

1. R
    Medlem Nivå 5
    Läste en artikel om att göra eget "skeppsgolv" genom att fräsa upp spår mellan golvbrädorna och fylla med fogmassa (Casco S40).

Någon här som har erfarenhet av detta? Kan tänka mig att det blir en väldigt massa fräsande samt kladdande med fogmassa. Men om om man kan halvera kostnaden så kanske det är värt det för att få något som liknar ett skeppsgolv :-/

En fördel med ett sådant golv borde vara att eventuella rörelser pga temp/fuktvariationer inte borde synas lika mycket ???

2. B
    Medlem Nivå 6

Re: Eget skeppsgolv?

Visst går det, men det är enklare att göra från början. Installera golvbrädorna med distans eller ännu hellre hyvla bort några milimetrar av ytan på ovansidan av fjädern. Sen är det bara att börja kladda, då får man ett riktigt skeppsgolv, alternativt kan man använda gummilist = mindre kladd men samma funktion. Fogen behöver ju inte vara vattentät, inga saltstänkta vågor som sköljer över golvet. Själva golvet skall ju ytbehandlas i alla fall.
    Och ja, ett skeppsgolv tål större klimatväxlingar utan synliga springor. Junkers rekommenderar skeppsgolv till miljöer med stora klimatvariationer, men det är dyrt ::) Det finns billigare tillverkare eller kan man ju alltid fixa lite själv :)

3. R
    Medlem Nivå 5

Förlåt min otydlighet, det var så jag menade. Dvs att man fräser bort lite innan man monterar golvet.

4. R
    Medlem Nivå 5

Satt och räknade lite på vad det skulle kosta att göra ett eget skeppgolv.

Om jag inte har räknat helt galet:
    135mm golvbrädor, det går åt ca 7,4 lm för att täcka en 1m2. Om man tänker sig 8mm fog (casco rekommenderar dock 12mm för 100mm plank) så bör en tub S40 fog räcka till ca 5lm, dvs ca 1 1/2 tub per m2.

De priser som jag har sett börjar på ca 110 SEK för en tub s40, således 165SEK/m2 bara i fogmassa !!! Sedan tillkommer slipning och ytbehandling.

Tror nog att jag lägger pengarna ( och tiden !) på något annat. Kanske skulle vara roligt att göra om man hade en begränsad yta och inte 50m2.

5. C
    Medlem Nivå 2

Vad var det för artikel som du läste Roger B?

6. R
    Medlem Nivå 5

I tidningen "Gör Så Här". Kan inte hitta tidningen i den allmänna oredan, har för mig att det var i somras som jag köpte den.

Om du är prenumerant så kanske det går att hitta artikeln här: http://www.gorsahar.se/

7. G
    Medlem · Nivå 14

Hej alla skäppare!
    Bra tips finns på:
    www.almedalstragolv.se
    men nog väl undangömd under flicken "uthyrning".
    Vem som skulle söka där? Men just där det finns: att
    göra skäppsgolv med fuggspakel eller med smal trälist av mörkare slagg. Ej som produkt men som ett råd hur man gör! Och diverse tipps hur man får springorna i golvet tätta. Materialpriser och tidsåtgångar angivna.
    Surfa dit
    gaia