Byggahus.se

Lacka nytt parkettgolv

1. D
    Medlem Nivå 6
    Sitter och läser om parkettgolv som vi troligtvis skall lägga in i vårt kök (kährs). Enligt produktinfon så bör man lacka golvet en extra gång efter läggning i de utrymmen som kan ge vattenspill (kök, hall). Hur har ni andra gjort, behövs det?

2. G
    Medlem Nivå 4

Re: Lacka nytt parkettgolv

lacka ngr gånger för att få bättre och starkare yta.
    vi har kährs ekgolv och det blir repor bara man tittar på det.

3. F
    Medlem Nivå 7

Orsaken till den rekommendationen är förmodligen att ett parkettgolv är känsligt för fukt i skarvarna mellan plankorna, med ett lacklager tätar du till detta en aning och minskar risken för fuktskador. Du kommer inte att få en helt fuktsäker yta, men det blir bättre.
    Skulle inte tro att speciellt många gör det, men det är ju inte så dumt egentligen. Frågan är om man får till en lika snygg yta som ett fabrikslackat golv. Om man nu tycker att det är snyggt ;)

4. D
    Medlem Nivå 6

Sitter ivalet och kvalet, som många andra, och funderar på vad som är bäst i ett kök, parkett, klinkers etc.
    Man vill ju inte att parketten skall resa sig om man får vatten på det. Som frasse skriver så borde ju lacklagret skydda lite extra...
    Vattenbaserad lack verkar inte rekommenderas å andra sidan har jag hört att man får evakuera hela huset ett antal dagar om man kör "the old style".

Har laminatgolv idag och det ser ut som "hela havet stormar" i skarvarna. Ni som har barn (eller slarvig fru/man) hur klarar sig ert parkettgolv i köket mot väta?

5. Immobil
    Medlem · Nivå 16

En bekant till mig hade tidigare parkettgolv i köket. Jag kan väl säga att efter några år såg det för j.....t ut. Efter den synen skulle jag aldrig satsa på parkett. Ej heller laminat. Det går aldrig att komma ifrån att det spills i ett kök, såvida man inte satsar på att utspisa med endast torrfoder ;D.

6. B
    Medlem Nivå 6

Ett annat alternativ är ett massivt oljat ekgolv, parkett eller plank. Skarvarna är tyligare men färre och stör därmed mindre. Ytan i sig tål mindre än en lackad men det är lätt att fixa om en större olycka är framme. Det är bara att olja och vid behov slipa ned eventuella lokala upphöjningar. I lokaler med hårt slitage är det en rätt vanlig lösning t.ex. på Kastrup har man oljade golv som inte bytts på 40 år trots snö, regn, grus och spill. Det kräver visst underhåll men är snyggare än en plastmatta;D

7. G
    Medlem · Nivå 14

Kastrup har satsat på något hårdare träslag än furu eller till och med ek. Golvet ser något exotisk ut, kan jag tro, och behöver knappast någon olja (mycket ojlig och kompakt trä redan från början).
    Dagens golvlacker på vattenbasis ger jag inte 3 öre för. Det ska vara tvåkomponent lack på lösningsmedelbasis när jag ska behandla min ekparket. Hoppas bara dom fortfarande finns att få. Köksgolvet får igen en PLASTmatta när det blir dags att byta- har inte hittat något bättre golvmaterial att byta till än. Det finns faktisk roliga ruttmönster....
    gaia

8. M
    Medlem Nivå 6

Hmm, har försökt avgifta mig ett tag, var nästan beroende av denna sida. Men nu är jag tillbaka! Suck kanske vissa säger men det får ni leva med! Jag tycker nog att vattenbaserad lack har samma kvalitet som lösningsmedelsbaserad. Det är dock viktigt att lägga på många tunna lager lack. Lösningsmedelsbaserad lack är också bra men gulnar fortare. En nackdel med vattenbaserad lack är att det blir ljusa fläckar om det kommer vatten på golvet och vattnet får stå kvar, tex om man spiller när man vattnar blommorna. Oftast går fläcken bort efter ett tag men inte alltid. Detta talar för lösningsmedelsbaserat i köket.

9. B
    Medlem Nivå 6

Visst det är inte ek på kastrum men man måste underhållsolja även tropiska träslag. De ser över hela golvet varje vecka och underhållsoljar vid behov. Undrar vilken plastmatta som klarar 40 års gångtrafik under de omständigheterna :)

Inget fel på plast, praktiskt och bra men om man nu vill ha trägolv så är ett oljat golv ett bättre alternativ än ett lackat i köket. För olyckor händer, spill och man tappar grejer. Går det då hål på lacken eller om spill tränger ned i skarvarna så blir golvet snabbt fult. Ett oljat golv däremot ser inte skabbigt ut om man sköter det rätt.

Det är samma sak som med massiva bänkskivor, sköter man dem håller de i evighet, misssköter man dem får man byta inom 2 år. Självklart är rostfritt enklare, men är det snyggare?

10. B
    Medlem Nivå 6

Var bara tvungen att kolla upp Kastrup, kul fråga ;D
    Enligt deras hemsida har man trägolv i de tre tropiska träslagen Paduk, Merbau och Jatoba på flygplatsen. Det första golvet las in 1960 och omdömmet är: "Vackert, mycket beständigt mot väta och slitage, lätt att underhålla och vackrare med tiden". Golvet oljas kontinuerligt.

Om det var miljövänligt skogsbruk på 60-talet tror jag inte men det lär gå att få tag på åtminstånde Merbau från godkännda skogar i S.O. Asien. Skulle inte tro att det är billigt, då är nog eken ett mer prisvärt alternativ för vanliga hem :)

11. D
    Medlem Nivå 6

Immobil har besannat mina aningar och fått mig att försöka välja bort parkett

Pangapanga, Paduk, Merbau och Jatoba låter lika dyrt som exotiskt så jag är inte säker på att det blir valet för oss. Är det någon som har kvm-pris på de golven?

Har faktiskt oxå funderat på "plastmatta" som Yonna skriver men plastmatta känns så jäkla tråkigt, är det inte det?

Oljade golv är ju snygga likaså oljade baänkskivor vilket vi har nu men trots att man kan slipa och olja om så blir det aldrig gjort. Kanske är slöast på denna planet men så är det.

Är det ingen som har "patentsvaret" på ett golv som kräver lite underhåll, är relativt billigt samt någorlunda modernt/roligt? (Med billigt menar jag samma pris eller billigare än de 450kr/kvm som hustillverkaren skall ha för befintligt parkettgolv inkl. inläggning.)

12. G
    Medlem · Nivå 14

hej!
    Det är just plastgolv som uppfyller dina krav: lätt att lägga, lätt att skötta, billig, moderna/roliga monster finns..... Tarkett har några man kan titta på. Tittta på den sorten som är mest tålig (finns dom biliga sorter och dom som passar för hård slitage). En plastgolv ska inte låtsas vara trä eller annat den inte är. I rätt monster kan den accepteras i modern miljö, tycker jag . Relativt mjuk att gå på och fläckar fastnar mycket dåligt.
    gaia

13. D
    Medlem Nivå 6

För oss spelar det ingen roll om vi så lägger pansarplåt på golvet, våra barn fixat repor, jack och hål ändå...

Det känns lite tråkigt att spendera 450kr/kvm på parkett om det snabbt blir repigt, reser sig. Samma med andra material. Att slipa och lacka om är inget som vi kommer att få tid till de närmsta åren.
    Då köper jag nog hellre en plastmatta, trots att den kanske är lite tråkig tror jag. Den håller kanske vätan i schakt och så får vi byta golv när barnen växt upp.

Är det någon som vet vad en plastmatta (prisklass standard) kostar med inläggning per kvm?