Byggahus.se

Granit?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Under bilsemestern ingick naturligtvis ett besök på Bauhaus i Tyskland. Där fanns näst intill gratis granit (€16/kvm), så ett par kvadrat till hallen inhandlades.

Nu har vi börjat lägga plattorna och upptäckt att de "missfärgas" av fixen. (Casco multifix i detta fall).
    Den verkar tränga upp genom plattorna (antar att de är rätt porösa).
    Plattorna var från början ganska ljusa till tonen, men är nu betydligt mörkare.
    Inte till någon nackdel, då vi faktiskt tycker att detta är snyggare ;)

Då till frågan.... är detta normalt? Skulle man använt någon annan fix om man inte ville ha det så?

2. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Re: Granit?

Hur mycket kostade dom sade du? ???

3. A
    Medlem Nivå 1

Det verkar inte som om forumet tycker om Eurotecknet ;)

16 Euro skulle det vara (cirkus 150:- alltså.)

4. M
    Medlem Nivå 7

Kan det ha varit granit om det var så poröst?

5. D
    Medlem Nivå 1

Marmor är ju betydligt porösare än granit, och det finns marmor som ser ut som granit för ett ovant öga. (därmed inte sagt att mina ögon är vana men jag vet att det är så.)

Graniten kan faktiskt suga upp fukt och bli mörkare men det brukar gå tillbaka något efter ett par dagar.

6. A
    Medlem Nivå 1

Jodå, det är granit.
    Tyvärr behöll inte golvet den mörkare färgen, utan gick tillbaka till ursprungsfärgen ;)

...och efter att ha lagt klart plattorna hittade jag ett produktblad (som även fanns på svenska) i ett av paketen där det stod att granit är lite poröst och kan ta upp fukt, som då förändrar färgen lite.

7. M
    Medlem Nivå 1

Bauhaus i danmark har nys haft granit til 98, Dkr m [sup]2[/sup] :)