Bob_the_builder
Bob_the_builder: Vanlig golvgips är glasfiberarmerad och ett sådant lager bör alltid finnas under klinkerplattorna. Gips är ett dött material (till skillnad från en spånskiva som rör sig med växlande luftfuktighet) och passar därför bra ihop med klinker.
1 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: This is the one.... http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/brochurelist.jsp
2 svar · 3,3k läst
K
kjell: Hmm... MaxFura ska ju tåla en hel del mer än "vanligt" golv och känslan att gå barfota på det är godkänt från högre ort, så det blir nog till övervägande del MaxFura (eller finns det något motsvarande hos annan leverantör ???)
2 svar · 3,1k läst
A
AndersG: Håller med. Det beror helt på hur slät plattan är. Vi körde med bara plast och lumppapp, men så var vår platta helt slät.
2 svar · 1,9k läst
N
norrlandshus_sthlm: det ska vara foam eller lumppapp under parketten. parketten skall läggas med minst 7mm glapp runt hela ytan även vid trösklar ....köp parkettkilar i plast så slipper du köpa nya hela tiden låna ett parkettjärn eller köp ett ... tokbra grej när man ska lägga parkett
3 svar · 3,6k läst
K
krabban: Såja då är jag igång igen.. Har sandgolv i min hsb lägenhet o på sandgolvet ligger det ett hårdplast golv o över det heltäckningsmatta. min plan är. ta bort mattan o sätta antigen gipsskivor o sen foam o på det laminatgolv. problemet är att jag får lite olika tips. Den ena säger rotspånskivor på 22mm en nannan gips skovor.. jag kan fanken inte lägga 22mm skivor sen 8mm laminat
0 svar · 5,4k läst
N
norrlandshus_sthlm: lägg ett lågvärmesystem så är det ingen fara om du kollat under huset så det inte är blött redan nu det här har jag lagt på 220 bomlag och torpargrund...funkade kanon. www.optiheat.se
4 svar · 2,0k läst
L
ledighetskommiten: Jag har en källare där två av rummen har platonmatta med luftade socklar+spånskiva(? har inte kollat, men gissar) + plastgolv. Uppvärmning med radiatorer. Hel oisolerade golv OCH väggar. Golvkyla är inget problem alls för mig. Har du klinker blir självklart säkert kallare känsla. Vad gäller uppvärmningen så är det svårt att säga hur mycket bara källaren drar, men snön smälter
1 svar · 9,1k läst
M
Mala-w: Är sugen på ett mörkt vardagsrums golv, Wenge, var hamnar kvmpriset jämfört med ek. Vilka erfarenheter finns? Syns damm och annan smuts mer? Kan förstå det, men är det så illa så man ska rådas att ta ex.v. ek. Mitt alternativ är ett riktigt ljust golv. Inte typ björk utan vitpigm. bräda. Vilken är snygg, ek, bok, ask, finns det nån med smuts erfarenhet där? Mvh
0 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Bara så alla vet: På cc60 är detta inte riktigt ok för klinker enligt BKR. Gick igenom detta för ett år sedan. På cc30 är dock glespanel+ dubbel hellimmad golvvgips ok för klinker. Fast nu var det ju inte klinker som skulle ligga överst så då är det säkert bra.
8 svar · 2,1k läst
L
lawpan: Pastorn, vad har detta med laminatgolv att göra? Aha, skapa ny tråd. Bra ide!
5 svar · 5,7k läst
T
Tjosan: Tackar. Då blir det foam ;)
5 svar · 2,1k läst
G
Gummigum: Och den där uppspräckningen där golvplankorna hoppar 5 mm i sidled var bra att känna till i förväg när man väljer lack eller inte..... även om jag även idag bävar för allt trassel med lut och olja och såpskurnng.
7 svar · 8,4k läst
S
sofiarennerfelt: Precis efter att jag postade förra inlägget såg jag att de säljer 120 m rör för ca 2000 kr så det var ju bra! Vi vet inte än hur det ser ut under plastmattan men det blir helgens projekt att dra undan och titta efter. Lika bra att räkna högt så blir man glad om det blir billigare! Tack för alla tips!
5 svar · 2,4k läst
T
TN: Vi blandade också en sats åt gången, dock hade jag en kompis till hjälp som stod där ute och blandade hela tiden, medan jag skötte jobbet inne.
2 svar · 5,6k läst
Wigert
Wigert: I vårt kök har vi Siljans Furugolv med olja och såpat. Det underhålls med såpa och börjar bli rejät bra yta på, och det är inga problem med stänk, skräp m.m. I vardagsrummet har vi oljad ekparkett som är mycket mer känslig för vattenstänk.
1 svar · 2,8k läst
G
gaia: Ful eller inte... den är i alla fall rätt unik! Den ser kanske lugnare=ljusare ut när den är slipat ? Testa om det går att behålla den ljusa nyansen. Lacka det första sikt med ofärgat lack. Det kan ju bli överraskande acceptabelt ;)Man ska ändå lägga på 2-4 sikt med lack så du hinner ångra dej. Börjar du med det mörkfärgade så är det kört. Lycka till med valet! gaia
3 svar · 2,1k läst
yonna
yonna: Lägger man linoleumrutor missar man ju det viktigaste: att man kan snubbla över en spann vatten utan att hela golvet blir förstört. Sommarhusprogrammet med klistrade rutor i köket verkar då inte vara en bra lösning. Linoleum i helt sjok är dock ett utmärkt - och hållbart - golv. Eventuella skarvar skall svetsas och görs företrädesvis av yrkesman. Fördelen med linoleum är också att
2 svar · 4,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] Antagligen, men hur länge det vet ingen. ??? ;)
2 svar · 3,9k läst
L
lawpan: Impregnerat inomhus är väl ingen höjdare? Det kan börja lukta illa bara av det. Såg nån konstig tryckimpregnerad regel i väggen häromdan som snickaren visade mig. Den satt snett och han visste inte vad den var till. Den kommer att åka ur nu när han kommer på måndag och ska byta syllen på innerväggarna.
6 svar · 5,4k läst
G
gaia: AndersG, är du nöjd med resultatet? verkar det vara hålbart? gaia
2 svar · 5,6k läst
M
munkagarda: Har rivit upp tarkett golv i hallen som förra ägaren lagt in. Tarkett golvet låg på vit tunn skumgummi plast 2-3 mm. Under detta var det mycket fukt. Jag har tänkt lägga klinker i denna hall men blir nu mycket tveksam hur jag ska fortsätta...? Huset är sedan slutat av 1800- talet med olika tillbyggnader var av hallen kanske är från 50 talet???
0 svar · 1,8k läst
lastkaj
lastkaj: Vad är det under reglerna då? Jag tycker att du kan lägga ett trägolv. Sågspånet borde klara eventuell fukt med trägolv om de har klarat platsmattan. Det finns golvfärg du kan köpa som är lite "hårdare".
3 svar · 5,1k läst
E
eson: Finns hos alla välsorterade återförsäljare
8 svar · 4,8k läst
A
annash: Tack! ;D
2 svar · 2,2k läst
E
Ewa: Vår byggare = förra ägaren = en snickare. Han har byggt hela huset själv med hjälp av vänner (ett visst byte av tjänster...). När huset var klart år 2000 drog frun. Han försökte bo kvar, men tappade geisten. När vi köpte huset 2003 var det en hel del detaljer kvar att göra. Efter att ha drivit in 6000 kr av honom för fel på värmepumpen via kronofogden plus info från folk i
6 svar · 10,4k läst
J
jhoglund: Hej, Jag har avjämnat ett gammalt betong golv (i ett hobbyrum) med Optiroc ABS 148 Finavjämning. Jag har varit väldigt nogra med att fördela ut det med hjälp av en gummiskrapa och en kratta (som dom sa på byggvaruhuset) och jag var nogran med att blanda rätt mängd vatten och bruk. Trots min noggranhet så är jag inte nöjd med resultatet. Det blev ojämnheter och ränder mm från
0 svar · 4,2k läst
L
-Lucca-: Oj! så dyyyrt du hyrde den! ujuj.. :-/ Vi hyrde på Silvan och betalade ca 350:- per dygn (behövdes bara en eftermiddag), man betalar oxå en depositionsavgift på 750 spänn, men den får man tillbaka när man lämnar in maskinen igen:-) Sen lånade jag en kantslip oxå, kostade typ 100:-/dygn och deposition på 300:- Skiiitbilligt!! :D :o Slippappret giick väl på ca 200:-... (ett papper
5 svar · 3,4k läst
P
pandy: Jag har hittat företag som hjälper mig med att ta fram nytt golv för komplettera befintligt rum. Det går att få exakta mått på torkade golvplank, både vad gäller tjocklek och bredd. De hyvlar och fräser på beställning. Då slipper jag anpassa reglar och spont till befintligt golv, jag beställer exakt likadant. //Anders
5 svar · 5,7k läst
K
krabban: hm.. nu är det så att jag bor på 5e våningen o har inte någon större lust att tömma köket och hallen på sand.. det lär ta tid o blir jäckligt jobbigt,... vad rekomenderas för att det blir plant o stabilt så att det inte knarrar o går upp i skarvarna+????....
5 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.