8 063 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
ByggMax Ek clickgolv
Någon här som lagt in Byggmax's clickgolv i ek som kostar endast 229 kr/kvm ?? (de hade ett för 199 kr/kvm också !!) 15 mm och 25
års garanti !
Funderar på det golvet i sönernas rum. Vill inte ha laminatgolv och inte heller betala _för_ mycket för golvet.
Tar gärna emot tips , synpunkter !
Mvh Kicki
Funderar på det golvet i sönernas rum. Vill inte ha laminatgolv och inte heller betala _för_ mycket för golvet.
Tar gärna emot tips , synpunkter !
Mvh Kicki
Man tycker ju att det är lite skumt att lova 25 -års garanti ( vet iofs inte vad garantin innebär) , själv är jag nöjd om det funkar i 10 år i ett barnrum !pappskallen skrev:
Vi får väl åka och känna på golvet.......
Mvh Kicki
Absolut, dom egna intrycken spöar alla garantier lätt!!
Lycka till
Lycka till
Vi blev precis färdiga med golvläggningen av vårat clickgolv idag.
Det är inte ByggMax-golvet. Vi hade tänkt köpa det, men ändrade oss rätt kvickt när vi väl var där och kände på det... Inte direkt diskreta skarvar.
Det blev Bauhaus clickgolv istället. Kostar 300:-/kvm, men det blir mycket snyggare.
Sedan kan man ju diskutera hur stor betydelse det har i ett barnrum?
Det är inte ByggMax-golvet. Vi hade tänkt köpa det, men ändrade oss rätt kvickt när vi väl var där och kände på det... Inte direkt diskreta skarvar.
Det blev Bauhaus clickgolv istället. Kostar 300:-/kvm, men det blir mycket snyggare.
Sedan kan man ju diskutera hur stor betydelse det har i ett barnrum?
"men det blir mycket snyggare. "
Det kan man ju diskutera, snyggare än vadå, la du in flera olika golv?
Skarvarna ej diskreta?
Jag har köpt 2 byggmax barlinek golv, ek och ask och lagt i två olika rum. Det ser riktigt snyggt ut. Inga glipor, inga märkliga skarvar samt inga vridna brädor(iof 6 månader än så länge) Jag har kollat andra golv tex beijer säljer för dubbla priset, jag ser ingen skillnad och hittar definitivt inte motiveringen till det höga priset.
Golvet tillverkas i polen och säljs även dyrt i polen, jämfört med andra polska tillverkare. Tänk då på att materialen och arbetskostnaden är typ 10 gånger lägre där jämfört med sverige.
Snälla kan vi inte få nån som lagt en massa olika trägolv av olika slag/märken att yttra sig och säga oss hur bra dessa Barlinek byggmax och andra golv egentligen är. Jag tror det är 3:e tråden som jag läser där folk frågar just om detta byggmax golv.
Jag menar bara att hur mycket hjälper vi kicksan om jag säger att mitt Barlinek golv blev fint och AndersE säger att hans Bauta golv blev snyggare bara för att han hade masserat ett par skarvar på byggmax?
Det kan man ju diskutera, snyggare än vadå, la du in flera olika golv?
Skarvarna ej diskreta?
Jag har köpt 2 byggmax barlinek golv, ek och ask och lagt i två olika rum. Det ser riktigt snyggt ut. Inga glipor, inga märkliga skarvar samt inga vridna brädor(iof 6 månader än så länge) Jag har kollat andra golv tex beijer säljer för dubbla priset, jag ser ingen skillnad och hittar definitivt inte motiveringen till det höga priset.
Golvet tillverkas i polen och säljs även dyrt i polen, jämfört med andra polska tillverkare. Tänk då på att materialen och arbetskostnaden är typ 10 gånger lägre där jämfört med sverige.
Snälla kan vi inte få nån som lagt en massa olika trägolv av olika slag/märken att yttra sig och säga oss hur bra dessa Barlinek byggmax och andra golv egentligen är. Jag tror det är 3:e tråden som jag läser där folk frågar just om detta byggmax golv.
Jag menar bara att hur mycket hjälper vi kicksan om jag säger att mitt Barlinek golv blev fint och AndersE säger att hans Bauta golv blev snyggare bara för att han hade masserat ett par skarvar på byggmax?
Åk till ByggMax i Upplands Väsby och "massera" skarvarna själv då!
De utställningsgolv de har är väl till för att man ska kunna bilda sig en uppfattning om golvet? Yta, färg och passform?
Jag köper iaf. inget golv som ser rent utav taskigt ut, då jämfört med Bauhas golv i detta fall.
Sedan om det beror på att golvet är av lägre kvalité, eller att personalen på Byggmax är inkompatibla med golvet låter jag vara osagt.
De utställningsgolv de har är väl till för att man ska kunna bilda sig en uppfattning om golvet? Yta, färg och passform?
Jag köper iaf. inget golv som ser rent utav taskigt ut, då jämfört med Bauhas golv i detta fall.
Sedan om det beror på att golvet är av lägre kvalité, eller att personalen på Byggmax är inkompatibla med golvet låter jag vara osagt.
Har lagt både Kährs och Byggmax. Vad gäller odiskreta skarvar så måste personalen på Byggmax gjort något fel. Där har jag inget att klaga på.
Jag tycker dock att Byggmaxgolvet var lite väl homogent i färgen dvs FÖR bra kvalitet på virket, men det är ju också en smaksak.
Jag tror också att det var mer olja i Kährsgolvet, men det går ju att fixa på Byggmax dito.
Kährs var inte ett klickgolv (fanns knappt för ett par år sen), och var rätt jobbigt att lägga pga småspån i not och spont. Borstade man inte helt rent blev det glipor.
Byggmax golv med klick har en liten "fnupp"på kortsidorna som jag varit tvungen att ta bort. Ibland bryts den upp och man får inte ihop brädorna i kortkanterna. Sen är det ett HELLVETE att få isär dem. Jag bröt bort dessa små "fnuppar" innan läggning eftersom de inte behövs rent konstruktionsmässigt.
Jag limmade Byggmaxgolvet trots klickfunktionen. Tror det kommer hålla bättre i skarvarna, för jag fick en känlsa att de kan krypa isär. Det lär iallafall inte bli sämre MED lim.
Vad gäller långtidskvalitet kan jag givetvis inte yttra mej. Kährsgolvet såg finfint ut 1 år efter läggning. Byggmaxgolvet har hitills legat 1 månad. Den som lever får se.
Kährs var pissedyrt, ca 500 kr/kvm. Byggmax jättebilligt.
Ergo: Jag kan inte se några motiv för att lägga ett Kährsgolv för privat bruk.
Jag tycker dock att Byggmaxgolvet var lite väl homogent i färgen dvs FÖR bra kvalitet på virket, men det är ju också en smaksak.
Jag tror också att det var mer olja i Kährsgolvet, men det går ju att fixa på Byggmax dito.
Kährs var inte ett klickgolv (fanns knappt för ett par år sen), och var rätt jobbigt att lägga pga småspån i not och spont. Borstade man inte helt rent blev det glipor.
Byggmax golv med klick har en liten "fnupp"på kortsidorna som jag varit tvungen att ta bort. Ibland bryts den upp och man får inte ihop brädorna i kortkanterna. Sen är det ett HELLVETE att få isär dem. Jag bröt bort dessa små "fnuppar" innan läggning eftersom de inte behövs rent konstruktionsmässigt.
Jag limmade Byggmaxgolvet trots klickfunktionen. Tror det kommer hålla bättre i skarvarna, för jag fick en känlsa att de kan krypa isär. Det lär iallafall inte bli sämre MED lim.
Vad gäller långtidskvalitet kan jag givetvis inte yttra mej. Kährsgolvet såg finfint ut 1 år efter läggning. Byggmaxgolvet har hitills legat 1 månad. Den som lever får se.
Kährs var pissedyrt, ca 500 kr/kvm. Byggmax jättebilligt.
Ergo: Jag kan inte se några motiv för att lägga ett Kährsgolv för privat bruk.
Jorå, det verktyget har man haft i sin ägo flera år.
Den däringa lilla fnuppen(*) reste sej/klöv sej ändock ett par gånger vilket ledde till rejäla svordommar och förstörda brädor för det är som sagt rejält svårt att få isär en bräda när den nästan (sånär som på 1-2 mm) är inslagen i kortsida mot kortsida.
(*) = Fnuppen är alltså inte hela sponten utan en liten blindtarm som kan beskådas genom okulärbesiktning på ovan nämnda golv.
Den däringa lilla fnuppen(*) reste sej/klöv sej ändock ett par gånger vilket ledde till rejäla svordommar och förstörda brädor för det är som sagt rejält svårt att få isär en bräda när den nästan (sånär som på 1-2 mm) är inslagen i kortsida mot kortsida.
(*) = Fnuppen är alltså inte hela sponten utan en liten blindtarm som kan beskådas genom okulärbesiktning på ovan nämnda golv.
Var på Byggmax i Tumba igår och kände på golvet.
Vi tyckte det var helt ok faktsikt, inga skarvar som kändes där iallafall.
Så vi ska testa det i sonens rum (som är ett testrum för det mesta, färg, golv, etc....) ;D
Känner jag mig själv rätt så kommer jag ändå göra om rummet minst 2 ggr på en 10 årsperiod. (Om man bor kvar...
)
Tack för alla svar och synpunkter !
Mvh Kicki
Vi tyckte det var helt ok faktsikt, inga skarvar som kändes där iallafall.
Så vi ska testa det i sonens rum (som är ett testrum för det mesta, färg, golv, etc....) ;D
Känner jag mig själv rätt så kommer jag ändå göra om rummet minst 2 ggr på en 10 årsperiod. (Om man bor kvar...
Tack för alla svar och synpunkter !
Mvh Kicki
Klicka här för att svara