R
rcloket: Jag hade nog lagt plattorna på längden i rummet och med en mycket liten fog om någon överhuvudtaget.
20 svar · 13,8k läst
L
lillpip: Fick ett svar på frågan från Biltema efter ett par timmar! =) "Primer C är en vidhäftare för att man skall få ökad vidhäftning med Fixet alt Flytspacklet. Denna Primer har inget med Våtrum att göra. För Våtrum skall man använda Primer F. Primer C ”andas” och släpper igenom fukt underifrån." Bara å köra alltså =)
2 svar · 2,2k läst
A
antoos: sluta med att jag limmade alla fogar och på bjälklaget samt skriva på alla bjälkar och extra i skarvarna, enklare än jag trodde, men upptäckte dock att jag hade skeva väggar :(
6 svar · 5,1k läst
R
Rickard M: I mitt fall är det betongelement som bär, och som du säger klart värd att slipa, 28mm ek är det visst. Det finns 7 lika hus (radhus) här och de flesta grannar verkar ha knarr på samma ställe, där man gått mycket.
3 svar · 10,3k läst
C
chimp: Tack för vägledningen! Mardrömmen vore om plattorna inte fäster ordentligt. Det är ju inte det billigaste golvet (600 kr kvadraten) Jag är en sån där kork-o-plast-frälst :-D Det ligger i huset jag växte upp i och himmel vilket underbart golv.. Det kändes som det perfekta golvet till hall och kök eftersom vi har en ettåring som springer och trillar hit och dit. Mjukt, varmt och
2 svar · 3,6k läst
J
Jan-Å: Nja just brandmän har scheman som gör att dom har allt möjligt annat för sej när dom är lediga, jag har jobbat ihop med flera stycken, så nog kan han ha behörighet för våtrum. Det är å andra sidan ingen garanti för nåt alls att han har behörighet vilket man kan läsa i en mängd trådar här på forumet, behörighet för våtrum kan uppenbarligen vilken klåpare som helst få/ta.
6 svar · 8,3k läst
A
Abbedabbe: Det finns lite olika alternativ för att få rätt böjstyvhet i underlaget. Ett alternativ skulle kunna vara att flytspackla direkt på det spontade trägolvet. Armera, spackla minst 30mm (om du använder LIP´s fiberspackel, kan vara annorlunda med andra produkter). Alternativ 2 är att limma en golvgips på trägolvet och däreftet flytspackla ojämnheter om så behövs. Egentligen bör det
1 svar · 1,7k läst
B
baffen2: Som rubriken lyder, har någon sett något bra erbjudande på Pergogolv i Göteborgstrakten (helst norr om Göteborg)?/Ulf
0 svar · 1,4k läst
J
Jan-Å: Det ser nog bara rakt ut om det faktiskt är rakt. Alltså mäter Du från dörrhålet ut till väggen där Du börjar lägga golvet och sågar första plankan snett så den kompenserar för väggen. Alt så börjar Du lägga golvet vid dörrhålet och sågar sista plankan när Du kommer fram till väggen och ser hur det blev, så skulle jag ha gjort för mina tumstockar mäter så konstigt
1 svar · 3,0k läst
AXS
AXS: Om den är så pass U-formad skulle jag hyvla av lite på kanterna på listen, sen fästa med böjning och om det är något litet ställe med springa ta lite fog.
14 svar · 12,4k läst
·
M
marko_b: Ang. min tanke på att klyva reglar - det måste ju gå lika bra att jacka ur? Oavsett vilket - vad är minsta dimensionen på reglarna för att det inte ska svikta - antar att det är ~60cm dom ligger fritt? Det blir 22mm golvspån ovanpå - med not och skruvlimmat om det skulle behövas för styvheten. Eller ska jag lägga klyvna reglar ovanpå dom befintliga. Det kanske är det allra bästa?
2 svar · 3,0k läst
I
Ina-79: Är det någon som har en bild på naturlutat golv? Är nyfiken på hur det kan se ut. Tack! //Ina
7 svar · 4,8k läst
J
jackolako: Hej på er alla! Ska slipa och göra golvet mörkbrunt och undrar vilken metod som är den bästa, bets eller pigmenterad olja?, viken slutfinnish blir bäst, lack, vax, hårdvax? Undrar också om det är lätt göra dessa moment själv. Slutligen. Vad kostar detta att göra själv jämte hyra in? Tack på förhand för svar, Mvh Jack
0 svar · 3,2k läst
1337
1337: Tänk på att många parkettgolv går lite i en båge. Lägger du helt utan skarvar kan det komma att "svikta" i mitten. Kortskarvar som hamnar i golvet tvingar ner bågen.
5 svar · 1,9k läst
mexitegel
mexitegel: Vi har IKEA's vita hemma och är väldigt nöjda. Det ser riktigt lyxigt ut! Hur det håller vet vi inte då vi la in det i höstas men vi resonerade som så att eftersom det finns i utställningsrummen på IKEA där tusentals går på det så tål det allt en hel del. Just vita golv (inte bara IKEA's) har ju en del egenheter; smuts syns väldigt fort (det är en bra "nu är det dax att dammsuga
4 svar · 4,5k läst
gadu^
gadu^: Jopp, jag fick såga ca 6m parkettbräda på längden, började med 5cm och slutade med 1cm. Med tanke på att du skall ha ca 10mm runt golvet om det är flytande (för att golvet skall kunna röra på sig) så är 5mm ingenting...
3 svar · 4,9k läst
M
Mattläggarnskövde: Hej Maria. Finns en hel uppsjö av plastgolv om du kikar på Targett, Forbo, Armstrong lr Gearfloor de är iaf de vanligaste. Om du ska riva beror helt på hur hårt den gamla mattan sitter, hur den ser ut. bubblor, ojämnheter. Svårt att avgöra utan att första se på de men det är alltid bäst att riva ut gammal för o lägga nytt. Att lägga en plastmatta är inte så svårt som man kan
1 svar · 1,9k läst
Bezt
Bezt: Var det inte så att lutet kunde missfärga hårdvaxoljan så det gulnade. Själv så slipade jag golvet, nåtade springorna svart och Osmo hårdvaxolja med lite vit pigment som slityta.
12 svar · 9,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/126830-omroestning-trallbraeda-vilket-hall.html
2 svar · 3,8k läst
A
Akvist: Inte heller 12 mm har någon betydelse.
2 svar · 1,1k läst
1337
1337: Bestäm dig för en vägg du ska utgå från, sen kör du Pytagoras sats.
2 svar · 1,8k läst
M
MonsterM: Nu är mattan borta :)
5 svar · 1,6k läst
tallmilan
tallmilan: Precis, underskatta inte tidsåtgången till att anpassa allt i förhållande till det gamla. Går mycket snabbare att börja om från början skulle jag tro ( men har ju inte sett bjälklaget så ...)
5 svar · 4,0k läst
J
jordraketen: Håller på å bygger nytt. Fick en liten ide om att jag kanske skulle torrslipa betong plattan i något rum och sen behandla den med nånting så att betongen syns igenom. Någon som prövat och vet hur man kan göra, samt vad det kan kosta om man gör det själv? Är väl vettigt att slipa innan väggarna kommer upp med tanke på damm och åtkomlighet intill väggar mm.
0 svar · 2,1k läst
haavard
haavard: Olja det kanske? Jag ville dammsuga och tvätta först.
1 svar · 949 läst
P
para: Tog upp ett gammalt ek-parkettgolv igår på ca 30kvm med fint flätat mönster. Golvet är aldrig omslipat men i bra skick, inga repor eller skador. Not/spont var limmade ihop så fjädern gick av på vissa streckor och föll bort alternativt sitter kvar i brädan bredvid på andra. Tycker golvet är förfint för att köra till tippen och funderar på attt lägga tillbaks det i nått mindre
0 svar · 1,3k läst
T
tretrapporutanhiss: Vi ska lägga ek-parkett i vårt sovrum och vill gärna att detta ska likna vårt vardagsrumsgolv med holländskt mönster. Jag har hittat Tarkett Salsa Basket Weave (http://www.bjoorn.se/shop/product.lasso?cat=wood&id=7806002&t=Tarkett%20Ek%20Natur&s=&-session=login:D5838E570f29e22DF5LnI247C033) och Kährs Ek Palazzo Rovere
0 svar · 8,3k läst
F
Fixar_Krille: Aaaa va syn på en oljegrop jag kan köpa den.
1 svar · 2,4k läst
M
mullbi: Tack för hjälpen! :)
3 svar · 1,8k läst
A
Abbedabbe: Riv väck allt tjafs och fyll i med snabbhärdande betong. Stocka av. Färdigt.
6 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.