Hej,
Bor i en lägenhet, en tvåa på 50 kvadrat, från 1938 som jag håller på att renovera.Jag har tagit bort en bit av plastmattan som ligger i kök, hall och sovrum för att titta vad som ligger under och hittade till min glädje ett brädgolv. Har inte tittat under parkettgolvet som ligger i vardagsrummet men är rätt säker på att det är brädgolv där med. Min tanke är att ta fram brädgolvet i sovrummet, hallen, köket och vardagsrummet.
Nu undrar jag följande:
1. Vilket träslag består brädgolvet av? Genom att jämföra med bilder på nätet har jag gissat att det är furu. Har bifogat två bilder på brädgolvet i köket.
2. Hur ska jag behandla det? Jag vill att golvet ska se ljust och gammalt ut. Postar några bilder på vad jag menar.
Bör man behandla golvet på nåt särskilt sätt för att det ska tåla matspill, vatten och annat som köks- och hallgolv utsätts för.
Bor i en lägenhet, en tvåa på 50 kvadrat, från 1938 som jag håller på att renovera.Jag har tagit bort en bit av plastmattan som ligger i kök, hall och sovrum för att titta vad som ligger under och hittade till min glädje ett brädgolv. Har inte tittat under parkettgolvet som ligger i vardagsrummet men är rätt säker på att det är brädgolv där med. Min tanke är att ta fram brädgolvet i sovrummet, hallen, köket och vardagsrummet.
Nu undrar jag följande:
1. Vilket träslag består brädgolvet av? Genom att jämföra med bilder på nätet har jag gissat att det är furu. Har bifogat två bilder på brädgolvet i köket.
2. Hur ska jag behandla det? Jag vill att golvet ska se ljust och gammalt ut. Postar några bilder på vad jag menar.
Bör man behandla golvet på nåt särskilt sätt för att det ska tåla matspill, vatten och annat som köks- och hallgolv utsätts för.
Medlem
· västernorrland
· 38 inlägg
1. Gran
2. Lut och sen hårdvaxolja
2. Lut och sen hårdvaxolja
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Vad är kalkbuffert?Johan Gunverth skrev:
Är det nödvändigt att luta golvet? Hur mycket gulnar det om man väljer att inte luta det?
Jag funderar på att bara börja skura golvet med kallt vatten och linoljesåpa. Men man borde kanske rengöra det på nåt sätt innan man börja skura med såpa?
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Är inte såpan till för att rengöra med 
det du har hittat är ett underlag för golvet sk undergolv = typ dagens golvspån. Det var tänkt att ett annat golv ska ligga ovan så virket är inte av bästa kvalitet. Man brukade täcka undergolvet med en slätt masonit och sen linoleum på.James2007 skrev:
Stora springor , många knastar, mjuk yta , kan bli besvärligt att hålla rent i hall och kök. Helt ok för sovrummet.
Sök mer info om såpskurat golv innan du bestämmer dej för det
gaia
Ja, jag har förstått att det är ett undergolv som inte är avsett att synas.gaia skrev:det du har hittat är ett underlag för golvet sk undergolv = typ dagens golvspån. Det var tänkt att ett annat golv ska ligga ovan så virket är inte av bästa kvalitet. Man brukade täcka undergolvet med en slätt masonit och sen linoleum på.
Stora springor , många knastar, mjuk yta , kan bli besvärligt att hålla rent i hall och kök. Helt ok för sovrummet.
Sök mer info om såpskurat golv innan du bestämmer dej för det
gaia
Menar du att undergolv är sämre lämpat för att bli skurgolv?
Du behöver väl slipa det för att få fram en "jungfrulig" yta att jobba med. Sedan är det bara att börja skura.James2007 skrev:
Jag har tagit fram ett par sådana gamla underlagsgolv som jag har slipat och börjat såpskura. Jag har inte kommit så långt med "skurgolvsytan", så hur tåligt det slutligen blir vet jag inte, men jag kan konstatera att på vägen dit är det rätt känsligt. Bl a har jag ett stråk som barnen ofta passerar med smutsiga fötter nu på sommaren och det suger åt sig smuts något fantastiskt, skulle behöva skuras ordentligt en gång i veckan minst. Så jag håller med Gaia om att i kök och farstu skulle det nog inte vara någon bra idé. I övrigt kör jag på det här så länge - jag resonerar så att än så länge ser det vackert ut, det är billigt (använder vanlig gul Grumme-såpa, influerad av en tråd där någon konstaterade att kemiskt skiljer det inte mycket på såpa och såpa) och jag kan enkelt byta till någon annan ytbehandling senare om vi inte tycker att det blir bra i längden.
Låter inte så bra att golvet är känsligt.
Vad sägs om göra på detta sätt:
- Schackrutigt plast- eller linoleumgolv i köket
- Schackrutigt plast- eller linoleumgolv i hallen. Alternativt klinker i någon mörkare färg.
- Slipa, luta och olja grangolvet i sovrummet.
- Slipa, luta och olja grangolvet i sovrummet. Alternativt ekparkett eller något annat ljusare träslag.
Bra? Dåligt?
Vad sägs om göra på detta sätt:
- Schackrutigt plast- eller linoleumgolv i köket
- Schackrutigt plast- eller linoleumgolv i hallen. Alternativt klinker i någon mörkare färg.
- Slipa, luta och olja grangolvet i sovrummet.
- Slipa, luta och olja grangolvet i sovrummet. Alternativt ekparkett eller något annat ljusare träslag.
Bra? Dåligt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Linoleum alla gånger om du vill bevara stilen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden