3 970 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
spikstorlek till golvbjälkar??
Jag ska regla upp golvet med extra bjälkar så det inte ska svikta, jag hade tänkt att ha 45x150 i mått ( samma mått som dom befintliga), och tänkte inte använda balkskor pga kostnaden utan vill skråspika istället. men villken sorts spik ska jag använda?? ska även sala på på takbjälkarna för cellulosa isolering, med reglar 45x180, kan jag skråspika även dom? med vilken storlek? eller bör jag skruva dom med tanke på tyngden, isåfall vilken storlek på skruven bör jag använda?:S tacksam för hjälp då jag är en novis inom detta...:blushing:
Har du en bra skruvdragare hade jag tagit kostnaden att skruva, det blir mycket bättre.
Skråspika hade jag annars tagit galvad 5" spik (125mm?).
Spika/skruva tycker jag inte ersätter balkskor, då dessa ger ett annat stöd till bjälkarna. Men det är svårt att avgöra utifrån det som beskrivits.
Skråspika hade jag annars tagit galvad 5" spik (125mm?).
Spika/skruva tycker jag inte ersätter balkskor, då dessa ger ett annat stöd till bjälkarna. Men det är svårt att avgöra utifrån det som beskrivits.
dom nuvarande bjälkarna har avstånd på ca 80-100 cm. då vi ska lägga golvspånskivor bör vi ha ca cc 60 och ska därför regla upp med fler bjälkar. tror du värkligen vi bör använda balkskor för det?
Det som är viktigt är att du får ett bra stöd under, med balkskor får du det. Att skråa gör att belastningen hamnar på spiken/skruven, blir sällan bra. Ett alternativ kan vara att lägga en 45x45 regel under om det finns något att fästa den i.
Sedan skall du ha exakt 60 cc om du tänkt använda spånskivor som kräver att skarven hamnar över regel. Det finns skivor som inte kräver detta.
Regel på 45x150 är ju lite special, om möjligt gå upp till 45x170 och strunta i att använda de gamla (ta bort eller låt de ligga kvar). Regla hela golvet 60 cc med de nya, då vet du att det blir rakt och behöver inte tänka på om de gamla behövdes riktas. Sedan passar isoleringen fint också.
Beroende på spännvidd kanske du kan gå ned till 45x145, men låta överkant hamna någon cm över de gamla.
Sedan skall du ha exakt 60 cc om du tänkt använda spånskivor som kräver att skarven hamnar över regel. Det finns skivor som inte kräver detta.
Regel på 45x150 är ju lite special, om möjligt gå upp till 45x170 och strunta i att använda de gamla (ta bort eller låt de ligga kvar). Regla hela golvet 60 cc med de nya, då vet du att det blir rakt och behöver inte tänka på om de gamla behövdes riktas. Sedan passar isoleringen fint också.
Beroende på spännvidd kanske du kan gå ned till 45x145, men låta överkant hamna någon cm över de gamla.
Redigerat:
Klicka här för att svara